Driftsresultatet til Bunnpris-eier I.K. Lykke endte på tre millioner kroner, mot minus 29 millioner i 2014. Styreleder og medeier i familieeide I.K. Lykke, Christian Lykke, sier det er flere årsaker til at driften gikk bedre.

- Vi har drevet litt bedre enn i 2014. Det er ikke mye i pluss, men vi er på rett vei, sier Lykke.

Driftsinntektene økte samtidig med vel 700 millioner, til 3,3 milliarder.

Bunnpris, som er lillebror blant de tre store dagligvareaktørene Rema 1000, Coop og Norgesgruppen, solgte varer for 6,8 milliarder kroner i fjor. Det er 1,2 milliarder mer enn i 2014.

- Vi fikk med Ica-butikkene fra april i fjor og Bunnpris Møre er med fra 1. juli. Når det gjelder de sammenlignbare butikkene, så er omsetningen omtrent som i 2014, sier Lykke.

Økt markedsandel

Da Coop måtte kvitte seg med 90 Ica-butikker etter oppkjøpet av kjeden i Norge, fikk Bunnpris tak i 42 av butikkene. I.K. Lykke kjøpte også halvparten av Bunnpris Møre i fjor fra kjøpmann Erik Berg i Molde, og ble dermed heleier av disse butikkene.

Kjøpene førte til at I.K. Lykke endret regnskapspraksis, og fikk et kjempeoverskudd før skatt på 167 millioner i fjor, mot et underskudd på 31 millioner året før. Lykke påpeker at engangseffektene og endret regnskapsføring gjør at overskuddet ikke er sammenlignbart med 2014-resultatet.

Men det koster å kjøpe seg opp i størrelse, fra en markedsandel på 3,4 prosent til 4,2 prosent av dagligvaremarkedet. I fjor ble fem av de oppkjøpte Ica-butikkene lagt ned, og i år skal ytterligere to til legges ned.

- Det koster mye å legge ned butikker, men vi får gevinst av det over år, sier Lykke.

- Ikke undervurder trass

Han har ikke ambisjoner om å bli med i en av de større kjedene.

- Man skal ikke undervurdere viktigheten av trass. Så lenge vi klarer å få til gode innkjøpsavtaler, overlever vi som liten, sier Lykke.

Han bryr seg ikke om spekulasjoner om at de vil bli spist av en av de store aktørene.

- De spekulasjonene har jeg hørt i nesten 30 år. Så lenge vi har de vilkårene vi har og synes det er artig å holde på, er ikke dette en så dum pengeplassering. Selv om vi har hatt noen tunge år bak oss nå, skal vi tjene penger. Vi har mange fornøyde kjøpmenn, sier Lykke.

- Øke til 300

Ambisjonen er å få mer ut av butikkene Bunnpris allerede har.

- Vi må fornye oss hele tiden, og veksten fremover er knyttet opp mot områder hvor vi er sterke fra før. Det er i Møre og Romsdal og i Trøndelag. I Trondheim er vi til stede, men har et stort behov for å fornye oss og pusse opp. Det betyr ikke nødvendigvis flere butikker, men det kan være å flytte på butikker. Vi må bli flinkere til å tjene penger på de vi har. I overskuelig fremtid regner vi med å øke til rundt 300 butikker, sier Lykke.

Bunnpris-kjeden består av 253 butikker i dag.

Stadig flere av Bunnpris-butikkene drives som franchise. Da flyttes mer av risikoen til kjøpmennene, sammen med arbeidsgiveransvaret for dem som jobber i butikkene. Rundt 60 prosent av Bunnpris-butikkene vil i løpet av året drives som franchise, etter at 10–15 gikk over til driftsformen i fjor.

- Vi skal ha de fleste over på franchise. Alle, så nær som to, av franchisetagerne tjener penger. Der er jeg sikker på at ingen andre slår oss, sier Lykke.

Han viser til at driftsformen også lønner seg for kjeden på sikt.

- Det gir stabil inntekt og mindre usikkerhet, sier Lykke.

Flere varer neste år

I år er det siste året hvor Bunnpris har innkjøpsavtale med Rema 1000. Fra neste år skal Reitans argeste rival, Norgesgruppen, levere varer til Bunnpris. Ifølge Lykke vil kundene merke forskjellen.

- Det blir bedre utvalg. Vi har slitt med at det er vanskelig å få tak i alle varene vi ønsker. Rema ønsker at en vare skal være bestselger før de tar den inn hos seg, sier Lykke.

I år regner Bunnpris-sjefen med å beholde markedsandelen.

- Det er et spennende år, og det siste med Rema. Det ser greit ut og veksten er ok. Men det er tøff konkurranse. Vi holder markedsandelen, men øker ikke. Nå når Ica er borte, er det ikke lenger noen å ta store andeler fra, sier Lykke.