Det var i forbindelse med at Toril Tokle Fjellhaug flyttet sammen med sin nåværende samboer i en enebolig i Buvika i Skaun at paret ønsket å gå gjennom lånene og forsikringene sine.

Paret kom frem til at de fikk et bedre tilbud ved å samle alle lånene sine hos én og samme bank. Det betød at både Fjellhaugs huslån og billån måtte flyttes over fra DNB. Flyttingen skulle vise seg å bli vanskeligere enn antatt.

- Det gikk bra å flytte huslånet og alt så greit ut. Men så fikk jeg plutselig beskjed om at det ikke var mulig å flytte over billånet, sier Fjellhaug.

Ingen problemer i annen bank

Beskjeden Fjellhaug fikk var at DNB har endret praksis, og ikke lenger flytter over bilpant til andre banker. Fjellhaug synes bankens praksis er merkelig, og forteller at samboeren ikke opplevde de samme problemene da han overførte sitt billån.

- Det var ikke samme problem for ham. Han hadde billånet sitt Santander consumer bank og de flyttet pantet i løpet av noen få dager, sier Fjellhaug.

Forbrukerrådet vil ta saken

Grunnen til at Fjellhaug ikke får flyttet sitt billån er at DNB har endret praksis og ikke lenger tillater at pantet de har i bilen flyttes over til en ny bank. Uten at pantet flyttes har ikke den nye banken noen sikkerhet når den skal gi kunden et nytt billån.

Siden det kun er anledning til å ta pant i en bil når den er ny, kan man heller ikke opprette et nytt pant i den nye bankens navn når lånet er innfridd og det gamle pantet er slettet, slik man kan når man bytter bolig.

Forbrukerrådet er svært lite fornøyd med DNBs praksis.

- Dette anser jeg som en endring av kundens avtale i kontraktens løpetid og dette er et urimelig kontraktsvilkår. I praksis blir man bundet til DNB i all evighet, i hvert fall så lenge lånet løper, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen.

Han anbefaler Fjellhaug å klage inn DNB til Finansklagenemnda og sier at han selv vil ta saken videre til myndighetene.

- Vi mener dette er en sak som tilsynene bør se på og Forbrukerrådet vil ta dette opp med tilsynene som har myndighet til å endre praksisen. Dersom dette blir praksis i hele låneporteføljen til DNB, vil det ha store samfunnsmessige konsekvenser, sier Jensen.

- Bygger opp barrierer

Banken Fjellhaug ønsket å overføre billånet til var Sparebank 1 SMN. Banken har flyttet over mange billån de siste årene og reagerer på DNBs praksisendring.

- De bygger opp byttebarrierer ved å gjøre dette og det er ikke bra for forbrukeren. Vi mener dette er helt feil utvikling, sier konserndirektør for privatmarked i Sparebank 1 SMN, Svein Tore Samdal.

Han forteller at de har opplevd samme problemstilling for flere av sine kunder som har ønsket å flytte billån fra DNB. Samtidig mener han at DNB skiller seg ut, fordi flere av konkurrentene tillater å flytte over pantet.

- Flytter Sparebank 1 over bilpant til andre banker når noen ønsker å flytte sitt billån fra dere?

- Ja, det gjør vi, sier Samdal.

- Nekter ingen å bytte bank

DNB hevder at de ikke nekter kunden å flytte billånet. Banken sier at alle kunder står fritt til å innfri lånet på ordinær måte, det vil si betale det ned.

- DNB forhindrer ingen i å bytte bank og vi forholder oss her til vanlig praksis i bransjen i henhold til finansavtaleloven og panteloven. Alle lån i DNB kan innfris på ordinær måte og vi vil bekrefte pantesletting ved fullt oppgjør. Vi stiller oss imidlertid positiv til å se på hvordan man kan få til en bedre praksis og et mindre rigid regelverk for foreta tiltransportering av salgspant, men da må dette være gjeldende for alle aktører i bransjen, skriver banken i en kommentar via e-post.

- Tvunget til å være kunde

For Fjellhaug og samboeren i Skaun betyr DNBs praksis tapte penger og at ønsket om kun én bank og forholde seg til, glapp. Hun forteller at det ikke har store økonomiske konsekvenser for familien, men liker ikke DNBs praksis.

- Det er fryktelig dumt at de oppfører seg på denne måten. Det kjennes som om de gjør seg vanskelige. Man blir tvunget til å være kunde der, sier Fjellhaug.

Toril Tokle Fjellhaug ønsket å flytte billånet sitt over fra DNB til Sparebank 1 SMN. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn først antatt. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen