Mannen som er i slutten av 30-årene, må møte i Sør-Trøndelag tingrett mandag og tirsdag, tiltalt for korrupsjon i forbindelse med utstedelse av kontrollsedler for EU-godkjenninger av kjøretøy.

Som ansatt mekaniker skal han i tidsrommet fra august til oktober i 2013 ha registrert flere fiktive kontrollsedler i datasystemet Bus Pek, som grunnlag for offentlig godkjenning av flere kjøretøy, EU-godkjenning. Bus Pek er et felles datasystem hvor alle EU-kontroller skal legges inn. Men ingen av bilene i tiltalen gjennomgikk en periodisk kjøretøykontroll.

Åtte biler

I tiltalen er det tatt med åtte biler hvor det skal være jukset med EU-godkjenningene. Mannen skal ha mottatt beløp på minst 1000 til 3000 kroner per bil. Det utgjør minst 14 000 kroner for de åtte bilene som er med i tiltalen.

Aktor i saken, politiadvokat Aage Sliper Midling ved Trøndelag politidistrikt, sier det kan være jukset med EU-godkjenningen av flere biler.

- Det kan ha vært flere, men vi velger å gå for åtte, sier Midling.

LES PÅ PLUSS: Trønderske bileiere dropper EU-kontrollen

Strafferamme på 3 år

Mannen er tiltalt for korrupsjon fordi han skal ha hatt egen vinning på grunn av stillingen som mekaniker.

- Det er via stillingen han oppnår muligheten til å stjele penger. Arbeidsgiver var ikke kjent med det, sier Midling.

Sørtrønderen er også tiltalt for å ha oppgitt uriktige opplysninger i offentlige dokumenter i vinnings hensikt.

Begge tiltalepunktene har en strafferamme på tre års fengsel.

Bileiere bøtelagt

Midling forteller at de åtte bileierne som skal ha kjøpt falske EU-godkjenninger, har fått bøter fra 20 000 kroner og oppover.

Advokat Tone Nilsen Skålevik er forsvarer for den korrupsjonstiltalte mannen. Hun forteller at han avviser å ha hatt befatning med alle bilene som er listet opp i tiltalen.

Statens vegvesen anmeldte jukset med EU-godkjenninger ved verkstedet mannen var ansatt. Det ble oppdaget da en av de godkjente bilene ble solgt videre, og den nye eieren stusset på kvaliteten ved bilen.

- 3 store saker

Rådgiver Egil Bergsrønning ved tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region Midt sier de ser alvorlig på falske EU-godkjenninger.

- Det er veldig alvorlig og går rett på trafikksikkerheten. Det er dokumentfalsk når en godkjenning er lagt inn på feil grunnlag. Det kan bety at en potensielt trafikkfarlig bil er ute i trafikken, sier Bergsrønning.

Han forteller at det er vanskelig å anslå hvor utbredt juks med EU-godkjenninger er.

- Det vi avslører er større ting. Det kan foregå i mindre omfang uten å bli oppdaget. Hvis det er i større omfang blir det oppdaget etter hvert. I Trøndelag har vi hatt tre saker av større omfang, siden vi opprettet tilsynet i 2008. Siden da har vi drevet et mer målrettet tilsyn, sier Bergsrønning.

- Mindre juks fremover

Det er bileiere med kjøretøy i dårlig stand som kjøper falske godkjenninger.

- De er som regel litt ombygd, og da vet man at det er problemer med å få bilen gjennom kontrollen. Når vi trekker tilbake godkjente kontroller, da viser det seg at mange går til avregistrering og vraking, sier Bergsrønning.

Han tror vi vil se mindre av juks med EU-kontroller i fremtiden.

- Det er stadig skjerpede krav til kontrollorganene, og det er en mindre sjanse for at det skjer i dag. Mange verksteder kobler systemene slik at de ikke kan kontrollere uten å fakturere kunden. De har også passord for hver enkelt mekaniker for å legge inn kontrollen i systemet, sier Bergsrønning.