- Vi må ta beslutninger og få ting gjennomført i stedet for å holde på med utredninger.

Det var Reitans budskap under Boligkonferansen i Trondheim 2016 på Lerkendal tirsdag. Tematikken ble imidlertid raskt mye bredere enn som bare boliger.

Odd Reitan benyttet anledningen til å legge frem en oppdatert versjon av sin Hjerteplan, en visjon for Trondheim utarbeidet av hans selskap E C Dahls Eiendom AS.

Les også kommentaren «Hva vil du, Odd Reitan?»

Disse prosjektene inngår i Reitans visjon for Midtbyen:

  • Opplyst promenade rundt Midtbyen - på utsiden av bryggerekkene og krysse over fra Skansen til Nidelva.

  • Bru fra Fosenkaia til Ravnkloa.

  • Fortetning i form av nye boliger på taket av eksisterende bygg.

  • IQ-banen, en gondolbane fra Gløshaugen, via Øya og ned til Kalvskinnet.

  • Nytt NTNU-campus på det som i dag er parkeringsplass på Leuthenhaven.

  • Få kommune og fylkeskommune til å flytte til bryggerekken langs Nidelva.

  • Glassoverbygde gågater i f.eks. Thomas Angells gate, Brattørgata og deler av Nordre.

  • Parkeringshus under bakken, f. eks gjennom en underjordisk gate med parkeringsplasser under Olav Trygvasons gate.

  • Fysiske bruer mellom bygg for å skape flyt og sammenheng.

- Må gi fra seg styringen

Reitan eier over 60 eiendommer i Midtbyen, og er med det den klart største private eiendomsbesitteren i Midtbyen. Til stede på konferansen var også Erling Fossen, forfatter, urbanist og samfunnsdebattant. Han mener det er bra at Reitan engasjerer seg i byutviklingsdebatten, men advarer samtidig mot at bare en person skal styre hva som skal skje i en by.

- Det er positivt at han tar initiativer, men samtidig må ikke byen tillate at det kun er hans private smak som vinner frem. Tenker han på byen som sin egen Rema-butikk, er det problematisk, sier Fossen.

Han mener at private aktører kan gjøre mye bra for en by, men er opptatt av at prosessen blir riktig. Han fremhever Christian Ringnes' skulpturpark i Oslo som et godt eksempel.

- Det som var bra her, var at Ringes var villig til å gi fra seg styringen i utformingen av parken til en egen komité. Parken ble en gave til byen, uten at den kun gjenspeilte Ringnes' private smak, sier Fossen.

- Trenger parkering

Reitan har benyttet seg av en rekke arkitekter i arbeidet med å utforme visjonene, og har kvalitetssikret arbeidet på den måten. Under konferansen snakket han detaljert om hva han mener må til.

- Vår visjon er at Trondheim skal bli Norges mest åpne og levende by. Da må folk komme seg raskt og enkelt inn i byen, og det må bli en by som er trivelig. Det må for eksempel være mulig å parkere en bil. For uansett hvor mye vi beveger oss mot det grønne skiftet, uansett om fremtidens biler går på vann, er bilen i en eller annen form kommet for å bli, og da må det legges opp til at de skal kunne parkere.

Også regelverket mener Reitan det må gjøres noe med.

- En må gi folk tillit og muligheter til åpne flere butikker. Vi må bort noen av reglene. Fjerne de som gjør at folk ikke kommer seg inn til byen. Jeg er for eksempel sikker på det i fremtiden kommer til å bli gratis kollektivtransport, sa en tydelig engasjert Reitan.

- Gode og dårlige prosjekter

Fossen synes flere av forslagene Reitan presenterte var gode.

- Hjertepromenaden er et godt eksempel. Dette ville ha åpnet opp byen mot vannet og kommet beboerne til gode. Gondolbanen er imidlertid et luftslott. Jeg kan ikke se hvordan den kan begrunnes verken økonomisk eller på noen annen måte, sier han.

Hjertepromenaden er ett av forslagene som har stått på Reitans ønskeliste i ti år, uten å ha blitt realisert.

- Det er mange som spør meg hvorfor det ikke blir noe mer av dette, og det eneste jeg kan svare er at jeg ikke vet hvorfor, sa Reitan selv under konferansen.

Fossen synes det er synd at ikke flere har kastet seg på noen av forslagene som har vært oppe lenge.

- Men jeg håper man får en demokratisk prosess rundt det, at det beste argumentet vinner frem, legger han til.

Egne penger

Da spørsmålet om finansiering av prosjektene ble tema, fortalte Reitan at han godt kunne ta litt fra egen lomme.

- Jeg legger gjerne 50 millioner i potten om det er et prosjekt jeg har tro på. Enten det er en promenade rundt Midtbyen, underjordisk vei med parkeringsplasser under Olav Tryggvasons gate eller en gondolbane fra Gløshaugen, via Øya og ned til Kalvskinnet.

Det er den samme summen som han tidligere tilbød å spytte inn for å få bygget en parkeringskjelleren under Torvet. Fossen mener det offentlige også bør bidra, i tillegg til at flere private aktører bør komme på banen.

- Måten å gjøre det på er et privat-offentlig spleiselag. For eksempel får nok en del av grunneierne verdiøkning på eiendommene hvis noe av dette gjennomføres, da er det naturlig at de også bidrar. Men Reitans 50 millioner er et lite bidrag når man ser på prosjektenes størrelse. Ringnes brukte for eksempel 300 millioner kroner på skulpturparken i Oslo, sier han.

Hjerteplanen: Broer mellom bygg og parkering under Olav Trygvasons gate er blant ideene Odd Reitan mener vil gjøre Trondheim mer attraktiv. Foto: Vegard Eggen
Mulighetsskisse. Foto: E. C. DAHLS EIENDOM AS
Mulighetsskisse. Foto: E. C. DAHLS EIENDOM AS