Satsingsområdet blir det glohete boligmarkedet i Oslo, hvor det nye selskapet BN Bolig skal ha sitt hovedkontor. Men med begge eierne godt plantet i samme bygg i Midtbyen, blir også Trondheim nedslagsfelt for det nye meglerfirmaet.

- Konseptet kobler det beste fra begge selskapene: BN Banks digitale løsninger og utvikling med Eiendomsmegler 1s gode meglerkompetanse, sier administrerende direktør Gunnar Hovland i BN Bank som tok initiativet til etableringen av det nye selskapet.

Les også: Eiendomsmeglere selger seg billigere for å få flere kunder

40 mill i aksjekapital

I løpet av de nærmeste ukene starter jakten på administrerende direktør og 20–30 ny meglere. I første omgang.

- Markedet avgjør hvor mange meglere vi vil trenge. Hvor godt vi lykkes. Disse skal ansettes i Oslo, mens støttefunksjoner i salgsbehandling og oppgjørsavdeling blir i Trondheim, sier Kjetil Reinsberg, administrerende direktør i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge.

Trøndelags desidert største meglerfirma, med markedsandel på 41 prosent i Midt-Norge, skal bestå som i dag. Det de nå gjør, er å etablere en konkurrent til seg selv, som eier og utvikler av det nye selskapet sammen med BN Bank. De to eierselskapene går inn med 20 millioner hver i aksjekapital i etableringen av BN Bolig.

- Konkurransen er noe vi trenger for å være med på å lede an i utviklingen. Våre ansatte ønsker dette velkommen, sier Reinsberg.

Les også: - Overrasket over at så mange boliger går over prisantydning

Innovasjonsarbeid

Begge eierselskapene har Sparebank 1 SMN som hovedeier, med henholdsvis 33 prosent i BN Bank og 87 prosent i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge.

For BN Bank handler det om å komme seg inn i eiendomsmarkedet. Banken opplever sterk vekst i boliglån, opp 17 prosent fra april i fjor til april i år, ifølge Hovland. Nå vil de altså også ha en bit av boligomsetningen.

For Eiendomsmegler 1 Midt-Norge handler samarbeidet først og fremst om utvikling og innovasjon. Og å møte nye kundekrav.

- Vi har lyktes godt med relasjoner til kundene ute og ansatte imellom. Men vi er ikke helt der vi ønsker å være på teknologisk utvikling. For å lykkes i den digitale utviklingen av meglerbransjen, må vi være med på innovasjon, omstille oss og kunne tilby nye løsninger til kundene. Det er lettere å gjøre i et helt nytt selskap og så ta erfaringer og løsninger inn i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, sier HR-direktør Lucie Kathrine Sunde-Eidem i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge.

Les også: BN Bank nær doblet driftsresultatet

Mer selvbetjening

Tanken er å både kunne tilby tradisjonelle, meglerbaserte tjenester. Men også, etter hvert, mer selvbetjening for kundene der det er mulig. Både fordi det er tjeneste som etterspørres og for å effektivisere driften, ifølge Eiendomsmegler 1.

- Våre beregninger viser at produksjonseffektiviteten vår i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge må opp med 37 prosent i et femårsperspektiv for å opprettholde aktiviteten på dagens nivå. Innovasjonen og nye digitale løsninger, som BN Bolig skal utvikle, blir derfor viktig også for oss i fremtiden, sier Reinsberg.

Løsningene er ikke på plass, men BN Bolig ser for seg for eksempel at kundene selv kan være sterkere delaktig i utforming av prospekt og annonsering, avholde visning selv, samt å gi kundene innsikt i hvor godt annonsering når potensielle kjøpere.

Les også: Robbie tar den kjedelige jobben

- I dag er situasjonen mer den at man annonserer og så bare må vente og se om det kommer noen på visning. Med digitale verktøy, kan kunden for eksempel selv gå inn på sin annonse og sjekke hvor mange som har klikket seg inn. Er responsen for lag, kan man eventuelt betale der og da for å booste annonsen, kanskje gjennom Google eller Facebook, for å nå ut bredere, sier Reinsberg.

Men meglerfritt blir det ikke.

- Bransjen har strenge forskriftskrav til kvalitetssikring av opplysninger. De skal være korrekte og megleren må fortsatt ha fagkontroll, understreker Reinsberg.

Les også: Derfor bør du aldri vise finansieringsbeviset til megleren