– Jeg satt nesten i sjokktilstand. Jeg ble kvalm. Det føltes som et skikkelig overgrep. Jeg var helt maktesløs og satt med kortet i hånden mens noen på Filipinene gjorde flere store uttak av pengene mine. Selv satt jeg på jobb her hjemme, forteller Liv Åshild Landstad Ervik fra Trondheim.

Det var gått over to måneder fra hun hadde kommet hjem fra en påskeferie på Bali. Feriepengene var kommet inn på kontoen dagen før. Skimmerne slo til ettersom det sto uvanlig mye penger på konto.

Tregt kort

Ervik ble oppringt av Visa like etter at det var gjort flere store uttak fra kontoen hennes i Filipinene i løpet av kort tid. Allerede hadde over 50.000 kroner blitt tatt ut av kontoen hennes.

– Men en gang tenkte jeg på at jeg hadde en merkelig opplevelse da jeg tok ut penger på Bali. Jeg brukte en minibank som lå idyllisk ved stranden midt mellom turisthotellene. Jeg følte motstand da jeg satte inn kortet, men pengene kom ut etter at jeg slo koden, sier Ervik.

I telefonen fikk hun beskjed om at hun bare måtte ta det med ro. Hun kunne dokumentere at det ikke var hennes bruk. Pengene fikk hun tilbake fra kortleverandøren.

– Skimming er det heldigvis ganske greit å få ryddet opp i. Andre typer svindel er det ofte værre å gjøre noe med. Om man har godkjent feil beløp eller kjøpt en vare som ikke samsvarer til forventningene er det ikke like mye vi kan gjøre, sier privatøkonom Endre Jo Reite, i Sparebank 1 SMN.

Høysesong

Privatøkonomen forteller at sommeren er høysesong for svindel av norske kunder. De får alltid flere hendelser der trøndere er blitt svindlet på forskjellig vis i etterkant av ferien.

–  I hverdagen er det mye lettere å se at noe er som det ikke pleier å være. Jeg tror kombinasjonene av usikkerhet og at vi ikke ønsker å gjøre noe feil gjør at mange blir svindlet, sier Reite.

Føre var

Ervik forteller at hun ble ekstra overrasket over at hun hadde blitt skimmet fordi hun alltid har vært forsiktig mens hun er ute å reiser. Hun skjuler inntasting av kode, gir aldri fra seg kortet og sjekker at beløpet stemmer.

– Jeg tror det er mange som har vært borti forsøk på å bli lurt på forskjellige vis. Man kan også rammes selv om man ikke har vært spesielt dum. Man må bare være litt påpasselig selv om man er på ferie. Det er sikkert mange som synes vi er kjempeheldige som kan reise. Noen synes sikkert vi har råd til å betale litt ekstra også, sier hun.

Privatøkonom Reite oppfordrer folk til heller å være føre var, enn å satse på at man kan ordne opp i etterkant.

– Det er så upraktisk å måtte rydde opp i etterkant, og det kan ta tid. Man kan bli stående igjen med en sjokkopplevelse i stedet for at man sperret et kort. Ubetydelige beløp kan også ødelegge feriestemningen. Vær heller føre var, sier Reite.

Annerledes på ferie

Katrine Hansen og Rebekka Oldervik fra Trondheim tror det er stor forskjell på hvor mye man må tenke på folk som prøver å lure kunder når man i utlandet og når man er hjemme i Norge.

– Når jeg er på ferie, handler jeg som oftest på senter for å unngå tvilsomme småbutikker. Kjæresten og familien er blitt forsøkt solgt falske vesker og briller. Man skjønner at varene ikke er ekte, sier Oldervik.

Reite sier man må være klar over at det er heftige bøter for å ha med seg forfalskninger i mange europeiske land. Varer på markeder er ikke ekte, selv om selgerne kan vise frem stempler, esker og garantier.

– Jeg viste ikke at man kan få bøter for å kjøpe eller ha med seg falske varer, sier Hansen.

– Jeg tror jeg har hørt om det for en stund siden, men det er ikke noe jeg har tenkt mye på, sier Oldervik.

– En ting vi glemmer i Norge er verdien av det sterke forbrukervernet vi har, og hvor fleksibel de fleste butikkene i Norge er på reklamasjoner. Det i seg selv er en grunn til å handle i Norge på produkter som ofte trenger service som mobiltelefoner og datautstyr, sier Reite.

– Jeg føler det er stor forskjell på å være på ferie i Norge og mange steder i utlandet. Folk prøver ikke å prakke på deg ting her på samme måten. Noen selgere kan bli veldig påtrengende, sier Oldervik.

Katrine Hansen (t.v.) og Rebekka Oldervik fra Trondheim tror det er stor forskjell på hvor mye man må tenke på folk som prøver å lure kunder når man i utlandet og når man er hjemme i Norge. Foto: Jakob Ellingsen
Tenk deg om: Privatøkonom Endre Jo Reite Foto: THERESE ALICE SANNE, Adresseavisen
Kortet var tregt: Liv Åshild Landstad Ervik ante umiddelbart hvor noen stjal kredittkortinformasjonen hennes i det Visa ringte og sa de hadde mistanke om at noen misbrukte kortet hennes på Filipinene. Foto: Jakob Ellingsen