- Vi har en bra utvikling og er godt fornøyde. Vi har nok å gjøre, men vi har også som mål å øke effektiviteten for hver bil og få ned dødtiden. Det er viktig, sier Hege Dahle, administrerende direktør i Trøndertaxi.

Selskapet hadde i fjor over 545 millioner i omsetning. Drøyt 475 millioner av dette kommer fra salg av drosjetjenester til kunder, og nøyaktig samme sum går rett ut igjen som kjøp av drosjetjenester fra de forskjellige løyvehaverne. Det er en økning på 8,6 prosent fra året før, og fordeler seg på en og en halv million kjøreturer.

Om en leker litt med tall betyr dette at fylkets drøyt 310000 innbyggere i gjennomsnitt la igjen 1500 kroner hos selskapets sjåfører i fjor, fordelt på 4,7 turer til 317 kroner hver.

Visste du at feil dekkdimensjon kan gi deg høyere drosjeregning? Les hvorfor her.

Sjåførene betaler driften av sentralen

Sentralens «egne» inntekter på rett i overkant av 80 millioner kroner.

- Det er avgifter løyvehaverne betaler for å drifte sentralen. I tillegg tar vi også et kredittgebyr for behandlingen av transaksjonene deres, forklarer Dahle.

Resultatet for Trøndertaxi sin sentral ble et årsresultat på i overkant av en og en halv million kroner, en nedgang på i underkant av tre millioner fra 2014.

- Vi valgte i fjor å betale ned kraftig på endel leasingavtaler som skulle vart i flere år, så det er årsaken til at overskuddet vårt har gått ned. Jeg regner med at vi i 2016 kommer til å være tilbake der vi var i 2014, sier direktøren og legger til:

- Mange mener at drosjesentraler ikke skal tjene penger. Vi ønsker å gå i pluss og tjene penger så vi kan investere i fremtiden. Slik den teknologiske utviklingen er nå er teknologi våre største utgifter.

I tillegg peker hun på at selskapet i fjor investerte store summer for å implementere ansatte og sjåfører fra Sør-Trøndelag Taxi etter at sistnevnte gikk konkurs i 2014 som forklaring på resultatnedgangen.

- Forskjell på by og land

Dahle forteller at det er store forskjeller på hvilke typer turer som kjøres i Trondheim sammenlignet med resten av Sør-Trøndelag.

- Det er stor forskjell på by og land. I Trondheim er et sted mellom 30 og 40 prosent av turene vi kjører kontraktbasert, mens når en kommer utenfor byen er hele 80 til 90 prosent av turene kontraktkjøring.

Med kontraktkjøring menes avtaler forskjellige aktører har med selskapet. Det gjelder både private selskaper og offentlige aktører som skoler og helsetjenester.

Dropper utbyttet

I 2014 valgte generalforsamlingen i Trøndertaxi å betale ut et samlet aksjeutbytte på 1,5 millioner. 191 av selskapets 200 aksjer eies av drosjeeierne, som dermed fikk utbetalt 7500 kroner hver i utbytte. I år får de ingenting.

- Generalforsamlingen stemte for å beholde pengene i selskapet slik at vi kan ruste oss til fremtiden. Vi ønsker å ha penger på bok til å investere i fremtiden, og den vurderingen var sjåførene enige i. De er også opptatt av å sikre selskapet, avslutter Dahle.