- I dag er vi på jakt etter gardiner, sier Sissel Hafsmo.

Hafsmo og venninnen Kristine Håbrekke har nettopp flyttet til Trondheim for å studere og jobbe. De er på City Lade for å handle inn ting de trenger til den nye leiligheten.

- Jeg tror likevel vi kommer til å finne oss alt annet enn gardiner i dag, sier Hafsmo som har en pose med nyinnkjøpte klær i hånden.

Været spiller inn

Hovedorganisasjonen Virke anslår at nordmenn vil handle for 103 milliarder kroner i juli og august.

- Omsetningen på kjøpesentrene anslås å bli rundt en tredjedel av den totale omsetningen i detaljhandel. Det blir rundt 35 milliarder kroner, sier fagsjef for handel i Hovedorganisasjonen Virke, Johanne Kjuus.

Kjuus sier at været har stor betydning for om vi velger å handle på kjøpesenter om sommeren. Når det er kjølig og mye regn, trekker vi inn på kjøpesentrene for å gjøre unna handelen. Hun legger også til at den svake kronekursen kan påvirke omsetningen.

- Når kronen er svak får vi gjerne flere turister fra utlandet, samtidig som mange nordmenn velger å ta mer av ferien sin i Norge. Det kan gi økt salg for kjøpesentrene, sier Kjuus.

LES OGSÅ: Gjør det bedre utenfor kjøpesenter

Bedre enn fjoråret

Selv om været i Trondheim stort sett har vært bra i juni, har kjøpesentrene i byen hatt økt omsetning sammenlignet med fjoråret.

Senterleder for City Lade, Bård Bye, forteller at senteret har økt omsetningen i juni.

- Tallene for juni er veldig bra og vi er fornøyde. Vi hadde en økning på 3,2 prosent sammenlignet med juni i fjor.

Han sier at klesomsetningen har vært høyere denne sommeren. Dette er ifølge Bye er tegn på at været generelt har vært bedre i år.

- Skandiacup har også vært bra for oss på City Lade. Vi merker økt omsetning som følge av cupen, sier Bye.

Også Trondheim Torg økte omsetningen i juni måned.

- Juni har vært fantastisk bra. Vi har hatt en vekst på 4,3 prosent fra samme måned i fjor, sier senterleder for Trondheim Torg, Jomar Asbøll.

Asbøll forteller at juli måned i 2015 var en god shoppingmåned på grunn av dårlig vær, og forventer det samme i år.

- Det vi vet om juli er at det ofte er sommerværet som styrer. Det ser ikke ut til å bli tropesommer i år heller, så vi har tro på at juli blir en god måned i år også.

LES OGSÅ: Undersøkte falske brukeromtaler i norske nettbutikker

Bygger om

City Syd er det eneste kjøpesenteret i Trondheim som Adresseavisen har snakket med som ikke har hatt økt omsetning i juni måned. I juni hadde senteret en svak nedgang på én prosent sammenlignet med fjoråret.

- Dette skyldes nok at en hel etasje er under ombygging. Vi skal være fornøyd med å opprettholde det vi hadde i fjor, sier Finn Dybdalen som er senterleder på City Syd.

De sentrale kjøpesentrene øker

I likhet med Trondheim Torg, har også de andre sentrumsnære kjøpesentrene Byhaven, Solsiden og Mercur økt omsetningen. Solsiden kjøpesenter økte omsetningen med 3,8 prosent i juni. Byhaven omsatte i juni måned for 33,53 millioner kroner, noe som er 1,74 millioner kroner mer enn året før. Mercur kjøpesenter økte også omsetningen sammenlignet med juni måned i fjor, fra 14,86 millioner til 15,94 millioner i juni 2016.

Enklere å handle på kjøpesenter

På City Lade møter Adresseavisen også Giedre Gurcine. Hun er på handletur sammen med Karoline (16) og Sofija (2). Gurcine fortrekker å legge handleturen til et kjøpesenter.

- Det er lettere for oss å dra på et kjøpesenter enn til sentrum. Her er det gratis parkering, stellerom og spisesteder. Også er det på rett side av byen i forhold til hvor vi bor, forteller Giedre Gurcine.

Fagsjef for handel i Hovedorganisasjonen Virke, Johanne Kjuus. Foto: Hovedorganisasjonen Virke
Giedre, Karoline og Sofija Gurcine foretrekker å legge handleturen til et kjøpesenter av praktiske grunner. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen