- Det er mange aktører som har ventet spent på hvordan de oppdragene vi har tatt på oss i vår skulle gå, og vi har bestått til tre ganger 19 i stil. Det er det aller viktigste for å få nye oppdrag i fremtiden. En må lande fjellstøtt, og med et godt nedslag, sier verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yard.

Verftet på Rissa har så langt i år stått for restaureringen og ombyggingen av fire av Hurtigruten sine skip.

- Kunden er fornøyd med prosjektet, og vi har ikke tapt penger på det. Vi leverte MS Spitsbergen nå i juni, og var i dåp i Svolvær forrige uke. Det er viktig, og nå er vi klare til å ta på oss nye oppdrag. Det å gjennomføre prosjektene slik gir en oppmerksomhet fra aktører som skal bygge, og det ser vi konturene av nå.

Trenger industriell aktør

Selskapet har i hele år jobbet for å få på plass nye kontrakter. Straumsheim påpeker at det er viktig med både mindre jobber som gir arbeid på kort sikt og større nybygg-jobber som vil gi aktivitet på verftet på kort sikt.

Fosen Yards har inngått en allianse med to europeiske verft. Hvis de vinner en anbudskonkurranse på et nybygg vil noe av arbeidet skje hos samarbeidspartnerne, mens noe vil skje i Rissa, gjennom et fellesforetak. Det betyr at to eller flere foretak deler eierskap, kontroll og risiko.

- Det har ikke avstedkommet noe gjennom den avtalen enda, men nybygg vil ikke gi arbeid her før i 2018 ettersom skrogene bygges andre steder. Vi har noen småjobber i tiden fremover, men det er ikke store kontrakter. I oktober kommer det femte skipet fra Hurtigruten inn hit, og det skal vi renovere på lik linje med de foregående. I tillegg er vi i dialog med mulige partnere. Når det gjelder nybygg krever det både kapital og garantier, og der har vi behov for å jobbe med en industriell aktør, sier Straumsheim.

- Så dere er i dialog med en industriell aktør?

- Vi er i dialog.

Målet er å ansette i august

- Vi trenger store oppdrag for å skaffe nok arbeid til alle som er inne. Men det er mye som skjer de neste tolv månedene, og jeg håper vi får til noe så fort som mulig, så vi kan ta inn så mange som mulig. Det er jobb nummer en for oss, sier verftsdirektøren.

Hurtigruten-prosjektene selskapet har gjennomført ble en test for verftet, men til syvende og sist er direktøren fornøyd med hvordan det hele endte.

- Det er ikke til å stikke under en stol at vi tok på oss veldig mye arbeid der. I tillegg økte omfanget på alle de prosjektene. Men vi klarte det. Det er en friskmelding for oss etter at det vært litt støy rundt verftet de siste årene, og dette bygger forutsetningene og mulighetene for større prosjekter fremover.

- Nå skal vi avslutte alle midlertidige engasjementer og gjøre opp for de midlene og garantiene vi har fått. Der er vi i sluttføringsfasen nå, og skal etter det sette opp forventninger og prognoser for neste år. Målet er å kunne ansette folk på normal måte i august.

Hjørnestensbedrift

- Nå skal vi avslutte alle midlertidige engasjementer og gjøre opp for de midlene og garantiene vi har fått. Der er vi i sluttføringsfasen nå, og skal etter det sette opp forventninger og prognoser for neste år. Målet er å kunne ansette folk på normal måte i august.

For ordfører Ove Vollan (H) i Rissa kommune er dette godt nytt.

- Fosen Yard er en hjørnestensbedrift som vi er helt avhengige av at fungerer også i fremtiden. Vi har stor tro på at de klarer å få nye oppdrag fremover, og det er veldig viktig for oss, sier ordføreren.

Totalt var det, inkludert underleverandører, rundt 1000 arbeidere på verftet i de mest hektiske periodene av Hurtigruten-prosjektet. De rundt 200 personene Fosen Yard hadde inne i egen regi for å gjøre ferdig Hurtigruten-skipene var ansatte på prosjektbasis.

- De sto på dag og natt, og det er de som har gjennomført dette. Det er en formidabel jobb de har gjort, og jeg er imponert. Det borger godt for fremtiden og de mulighetene vi kan få, avslutter verftsdirektøren.

Lurer du på hvordan verftet i Rissa klarte å få et stort oppdrag verdt rundt 550 millioner kroner fra Hurtigruten bare uker etter at verftet ble slått konkurs? Her kan du lese om løsningen som gjorde det hele mulig

Her ser du hvordan Hurtigruten-skipene blir seende ut etter ombyggingsarbeidet.