Gjennom selskapet Gåsø Næringsutvikling AS eier Gåsø og hans familie Frøy-gruppen som omfatter flere selskaper som utfører tjenester for havbruksnæringen.

Konsernregnskapet for 2015 viser at selskapene hadde driftsinntekter på til sammen 516,2 millioner kroner, noe som er en økning fra 289,7 millioner kroner i 2014.

Overskuddet før skatt endte på 89,4 millioner kroner.

Gåsø skriver i en e-post til Adresseavisen at hovedårsaken til økningen i inntekter er organisk vekst, i tillegg til oppkjøpet av dykkerselskapet Frøy Vest som i fjor hadde inntekter på 137,6 millioner kroner.

Forventer 700 mill.

Gruppen omfatter også brønnbåtrederiet Frøy Rederi, servicebåtrederiene Frøy Akvaressurs og Frøy Akvaservice og et eiendomsselskap.

Gåsø sier at de i år forventer en omsetning på rundt 700 millioner kroner, noe som betyr en ny økning på rundt 200 millioner kroner. Til sammenligning var inntektene i 2013, for tre år siden, på 191,2 millioner kroner.

Avisen Hitra-Frøya skrev tirsdag at Gasø planlegger å ansatte 70–80 nye sjøfolk det neste året. Frøy Akvaservice overtok nylig en ny servicebåt som skal brukes under vasking av nøter på oppdrettsanlegg, og i september skal to nye servicebåter være klare fra Sletta verft i Aure.

Selskapet Frøy Akvaressurs opererer større servicebåter, og har bestilt et 25 meter langt fartøy som skal leveres i mai neste år. Gåsø har også bestilt to nye brønnbåter, som brukes til frakt av levende fisk. De vil alene vil medføre 25 nyansettelser, ifølge avisen.

Ifølge Gåsø har konsernet i dag et sted mellom 300 og 350 ansatte, og 37 fartøy med smått og stort.

- Kanten til å overinvestere

Adresseavisen har tidligere omtalt Namsos-selskapet NTS ASA som har hatt suksess etter at det droppet landtransport og satset på havbruk. NTS har det siste halvannet året kjøpt båter for 1,1 milliarder kroner, og har gjennom datterselskapet Norsk Fisketransport blitt landets tredje største brønnbåtrederi.

Gåsø sier til Hitra-Frøya at det er stor vekst og stor konkurranse i servicenæringen, og at han tror bransjen kan være på kanten til å overinvestere. Dette vil ifølge Gåsø avhenge av om det kommer ny vekst i oppdrettsnæringen eller ikke.

På spørsmål fra Adresseavisen om det kan komme et tilbakeslag som i oljeleverandørindustrien, svarer han:

- Ikke som i oljeindustrien, for i vår bransje er investeringene mye lavere. Men en må beregne lavere inntjening, skriver han.

Konsernets langsiktige gjeld økte fra 395 millioner i 2014 til 790 millioner ved utgangen av fjoråret, og økte rentekostnader bidro til at årsresultatet før skatt falt med nesten ti millioner.

Bekjemper lus

Ett av hindrene for videre vekst i oppdrettsbransjen er problemet med lakselus. De store luseproblemene i fjor førte til stor etterspørsel etter brønnbåter, noe som igjen førte til økte inntekter for servicerederiene.

Blant annet har ledige offshorefartøy blitt ombygd til havbruksbåter, og nettstedet Sysla skrev mandag om 22 år gamle Sindre Holberg fra Smøla som driver avlusing for Salmar med en ombygd ferje.

Gåsø sier til Hitra-Frøya at hvis oppdrettsbransjen klarer å løse luseproblemet, så vil behovet for en del tjenester falle bort.

- Men det igjen vil føre til vekst i oppdrettsnæringa, og man vil ha behov for mange ulike tjenester framover, og jeg ser ikke bort fra at det vil komme nye behov, sier han.

Gåsø er også styreleder og største eier i det trondheimsbaserte oppdrettsselskapet Norway Royal Salmon (NRS), som har hoveddelen av sin oppdrettsvirksomhet i Finnmark og Troms.