Kjøpmennene som har de aller beste resultatene blir hedret under det årlige Riksmøtet i Rema 1000 som i år arrangeres på Brattøra i Trondheim.

Blant de 570 kjøpmennene samt ledelse som inntar byen denne helga, er Thomas Onarheim Dahl, kjøpmann ved Rema 1000 Stavset i Trondheim. 30-åringen som tok over butikken etter sin far i 2013, hadde det niende beste resultatet av alle landets Rema-butikker i 2015 og det beste resultatet for kjeden nord for Dovre. (Se hele tabellen nederst i saken).

Riktignok gikk resultatet ned fra 8,2 millioner fra 2014. Men 6,29 mill i pluss er blant de beste i landet.

- Jeg er godt fornøyd med resultatet. Men motivasjonen min ligger heller i at vi har en butikk der kundene trives og ansatte har lyst til å komme på jobb, sier Thomas Onarheim Dahl.

Les også: 29-åring driver den femte mest lønnsomme Rema-butikken

Les også: Rekordresultat for Reitan

- Øker 100 000 i snitt

Totalt er det nå 570 Rema 1000-butikker i Norge, etter at seks nye er åpnet så langt i år. Etter planen åpnes det enda 18 nye før året er omme, ifølge administrerende direktør i Rema 1000 Franchise, Jan Frode Johansen.

Kjeden gir bare ut resultatoversikten for de 109 beste, de som har over tre millioner kroner i pluss før de kjøpmennene tar ut lønn eller utbytte. Men Rema opplyser at snittet på kjøpmannsresultat før eierlønn i 2015 lå på 2,24 millioner kroner i 2015 mot 2,18 millioner i 2014.

- Det er ingen butikker som drar gjennomsnittet veldig opp, så når snittet er 60 000 bedre enn i 2014, betyr det at det går bra for de aller aller fleste. Resultatet i fjor er det aller beste vi noen gang har hatt, sier Johansen.

Les også: Hver femte Rema-kjøpmann i minus i 2014

Les også: - Disse tre grepene bør Rema ta for å vinne dagligvarekampen

Nesten ti mill. i pluss

Aller best gikk det for Tone Olsvoll Eide i Knarvik i Hordaland. Hun hadde ifølge Remas oversikt, et resultat på 9,86 millioner kroner i fjor før hun selv hadde tatt ut lønn eller utbytte.

Av de om lag hundre Rema-butikkene i Midt-Norge er det totalt ti butikker som har 2015-resultat på over tre millioner kroner. Bare én av disse ligge utenfor Trondheim, nemlig Rema 1000 Rock City i Namsos som drives av Arne Thungseth. Han endte fjoråret med et resultat på 6,12 millioner kroner, altså før lønn eller utbytte til seg selv.

Snittresultatet for de 26 Rema-butikkene i Trondheim lå ifjor på 2,3 millioner før eierlønn, ifølge regionsjef Brynjar Hovstein i Rema 1000 Trondheim.

- Dette er det beste vi har hatt noen sinne, sier han.

Les også: Dagligvareslaget på Byåsen

Les også: Nå skal han ta Coop fra milliardunderskudd til 100 millioner i pluss

Vanskelig sammenligning

Under Riksmøtet ved Clarion hotell og Congress på Brattøra i Trondheim i helga, vil strategien for videre vekst i Rema 1000 bli sentralt tema. Salget av Ica Norge, som ble gjennomført fra april 2015, gir vanskelig sammenligningsgrunnlag butikkjedene imellom, ifølge Jan Frode Johansen.

- Over 500 tidligere Ica-eide butikker ble overtatt av våre konkurrenter siden da. Og folk slutter jo ikke å handle mat, men må velge andre steder å handle når for eksempel Coop stenger butikker i perioder for omprofilering. Dermed har vi så langt i år møtt rare sammenligningsstall, og det fortsetter litt fremover, sier Johansen.

Dette, samt at konkurrentene plusset på butikkporteføljen over natta i fjor med kjøp av Ica, gjør at Rema 1000 kommer kunstig dårlig ut i markedsoversikten.

Økologisk og lokalt

- Vi har både organisk vekst (vekst i eksisterende butikker, journ.anm.) og nye butikker og det skal vi fortsette med. Det vil i vår bransje alltid handle om vekst, og det er hovedpunkt i forretningsmodellen vår, sier han.

- Hvordan skal dere vokse?

- Mye av det er forretningshemmeligheter. Men det handler blant annet om konseptutvikling, med blant annet større satsing på ferskvarer med bra kvalitet for lavest mulig pris, mer økologiske varer og større satsing på lokale varer, sier Johansen.

Blant eksemplene for lokalmatsatsingen, nevner han Remas ferske avtale med Sagene brygger som sier at Rema 1000 blir eneste dagligvarebutikk som skal selge Oslo-ølet. I første omgang bare i østlandsområdet.

- Den typen avtaler vil vi inngå flere av, sier Johansen.

Jan Frode Johansen mener markedsandelstallene for 2015 og så langt i 2016 ikke representerer den virkelige utviklingen på grunn av store omlegginger etter Ica-salget i fjor. Foto: Marianne Tønset