I shorts, hettejakke og solbrunt fjes etter sommerens fjelltur, står Ole Robert Reitan fredag formiddag på scenen i kongressalen ved Clarion Brattøra og øver til helgas kjøpmannskalas.

571 kjøpmenn og ledelsen i Rema 1000 samles fra fredag til søndag til årets Riksmøte, for første gang siden 2013 i Reitans hjemby, med fagprogram i Olavshallen lørdag og festligheter på Brattøra fredag- og lørdag kveld.

Ingressen i denne saken er endret etter publisering lørdag morgen da det sto vekst, ikke markedsvekst som er det riktige.

Les også: Dette er de mest lønnsomme Rema-butikkene i Norge

«Helt psyko»

Under Riksmøte-mottoet for året «Helt psyko», skal toppsjefen, andre ledere og artister inspirere Rema-kjøpmenn fra hele landet til forsterket innsats. Det trengs.

- Vi har aldri hatt så gode kjøpmannsresultater som i 2015, og første halvår i år er enda bedre.Vi har vekst på om lag fem prosent, jeg tror det er 5,3 prosent helt nøyaktig, så langt i år. Det blir en del på en omsetning på 40 milliarder. Men vi kunne tenkt oss mer, sier Ole Robert Reitan til Adresseavisen og forklarer årets Riksmøte-motto i samme slengen:

- Hvorfor «Helt psyko»? Jo, for vi er jo det. Hehe. Men det har dobbeltbetydning og står også for «program for systemdrift og kontroll». Sy- og ko-. Vi har ambisjoner om god gjennomføring, samarbeid, planlegging og i det hele tatt, sier han.

Dét skal sikre vekst, ifølge Reitan, sammen med konseptsatsinger som mer økologiske og lokale varer. Og ikke minst nyetableringer.

Les også: Halvert utbytte for Reitan-familien

Åpner så mye nytt som mulig

I fjor sa Ole Robert Reitan til Adresseavisen at han regnet med å passere 600 Rema 1000 butikker i Norge i løpet av 2016. Det klarer han ikke helt men vil etter planen ende på 589.

Coops Ica-oppkjøp endte i 358 nye butikker for samvirkelagssammenslutningen, mer eller mindre over natten. Det gjorde at Coop overtok for Rema som landets nest største dagligvareaktør etter Norgesgruppen. Men Coops store jafs i fjor, ser ifølge Rema ut til å gjøre at konkurransen om lokaliteter for nye butikker, står mellom de to andre.

- Vi har bare én konkurrent på nyetablering: Norgesgruppen. Vi vil åpne så mange nye butikker som mulig, sier Reitan.

Les også: Matkjedene har satt opp prisene

Greit Bunnpris-nei

Hovedkonkurrenten Norgesgruppen overtar fra januar 2017 avtalen Rema siden 2012 har hatt med I.K. Lykke om innkjøp og distribusjon for Bunnpris. Nå sier Ole Robert Reitan at det å miste avtalen med Bunnpris i hovedsak betyr lavere kostnader for Rema.

- Det er ingen i Rema som er så veldig lei seg for at vi ikke fikk forlenget avtale med Bunnpris. Selv om samarbeidet har vært godt, og vi hadde et ønske om å fortsette, så har det kostet mer for Rema å distribuere til Bunnpris' mange små butikker enn vi har tjent på det økte volumet i innkjøpsforhandlingene, sier Reitan.

- Vi var nok veldig opptatt av at innkjøpsvolumet skulle gi oss noen fordeler. Men det fant vi ut at hjalp ikke uansett fordi Norgesgruppen er såpass mye større. Så nå må vi rett og slett gjøre hele innkjøpsopplegget vårt på en helt annen måte og det jobber vi mye med for tiden, sier han.

I dét legger han at Rema må bli mer strukturert i sortimentet, velge leverandørene mer med omhu og være mer attraktiv kunde å samarbeide med og bli flinkere på egne merkevarer.

Les også: Hevder at Rema får dårligere betingelser enn Norgesgruppen

Mer egne varer

At Rema styrker satsingen på egne merkevarer, både produkter de produserer selv og de som gjesteproduseres under merkenavnet «Rema 1000» hos andre, betyr at Rema får større kontroll på inntjeningen. Reitan sier han ønsker seg videre vekst i egne merkevarer, som i bransjen ganske enkelt kalles EMV.

- Vi er i ferd med å få noen egne merkevarer som er sterkere en de tradisjonelle merkevarene. For eksempel «middag til under 100-lappen», som er et paraplykonsept for flere av våre ulike EMV-er, er et av Norges sterkeste merkevarer, sier Reitan.

- Ser du for deg mer produksjon av EMV-er, mer oppkjøp av fabrikker eller lignende?

- Kanskje, kanskje ikke. Vi er ikke så opptatt av å eie selv, bare vi får de produktene vi skal ha. Vi vil ikke ha så mange rammer på hvordan vi skal gjøre dette, sier han.

Tar lite nytt marked

Etter Ica-oppkjøpet som i hovedsak kom Coop til gode, men som også Norgesgruppen og for den del Bunnpris vokste på, har Rema ikke hatt samme vekst som konkurrentene. Ole Robert Reitan sier han ikke er bekymret for det.

- Vi føler nå at vi gjør mye av de riktige tingene. Vi har god kundevekst, men lavere snitt per kunde i år enn i fjor som skyldes lavere priser. Vi selger veldig mye varer og til lavere pris, og det er vi kjempestolte av. Og det skal vi feire denne helga, sier Reitan.

- Vi har levere markedsandelsvekst enn det vi liker. Nå ligger den vel på 0,4 prosent så langt i år, og vi vil gjerne ha én prosent i året. Det har vi ikke alltid hatt historisk heller. Å skulle vinne over lang tid handler om en veldig sterk, tydelig og grundig ryggrad. Det er det i alle fall ingen tvil om at vi har. Dette jevner seg ut over tid, sier Reitan.

Lobbyen på Clarion Barttøra er gjort om til Rema-lekeplass. Ole Robert Reitan var fredag på øving på hotellet. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Psyko: Årets Riksmøte har fått et spesielt navn. Foto: jens petter søraa