- Det er ikke det at jobben som gjøres i Trondheim er dårlig, det er bare det at potensialet er så mye høyere, sier administrerende direktør Svein Arild Steen-Mevold i Scandic Norge.

Han forteller at hotellbelegget på ukedagene er godt, men at det i helgene er mye som står tomt.

- Trondheim er en by som har alt, men likevel er hotellbelegget i helgene nede på 58 prosent i gjennomsnitt. Jeg tror vi kan øke det med 15 til 20 prosent, men da må det jobbes for å gjøre Trondheim til en destinasjon folk reiser til i stedet for et sted folk stopper innom på veien slik det er i dag. I norsk målestokk ligger Trondheim et godt stykke bak både Oslo, Bergen og Tromsø.

Lurer du på hva turistene synes om Trondheim? Det kan du lese her.

Store summer til lokalt næringsliv

Steen-Mevold legger ikke skjul på at dette er noe Scandic selv vil tjene gode penger på økt turisme til byen, men legger til at dette er noe som vil komme hele byen til gode.

- Økt turisme vil påvirke hele næringslivet i Trondheim. De som kommer hit i forbindelse med kongresser er det som legger igjen mest, men også ved opplevelsesreiser sitter pengene gjerne litt løsere enn ellers.

I en undersøkelse gjennomført av NCB og Innovasjon Norge er det estimert at en turist i Trondheim legger igjen i underkant av 1280 kroner per døgn i byen, mens en kongressgjest legger igjen rundt 3600 kroner.

Basert på bransjetall anslår Scandic at en økning på 20 prosent i hotellbelegg vil gi rundt 160.000 flere helgegjester per år i byen.

Dette vil bety et sted mellom 204 og 576 millioner kroner i ekstra omsetning for byens næringsliv per år, avhengig av hvordan den økte trafikken fordeler seg mellom turister og kongressgjester.

- Trenger ett til to store arrangementer i måneden

- Hva må gjøres for å gjøre Trondheim til en destinasjon?

- Vi må utvikle noen spydspisser slik som Nidaros, eller nærheten til naturen. Det er veldig lett for oss som er her å ta det for gitt, men for noen som kommer fra for eksempel London er det veldig spesielt at man kan være midt i en såpass stor by og samtidig ha så kort vei til naturopplevelser. I tillegg er Trondheim en stor by forkledd som en liten by, og det er noe turister setter pris på, sier Steen-Mevold og legger til:

- En må også huske at det arrangeres folkefest for 22.000 personer annenhver helg på Lerkendal. Men skal byen få ut potensialet sitt som destinasjon må det være ett til to nasjonale eller internasjonale arrangementer i måneden i tillegg til de lokale arrangementene som for eksempel fotballkampene, og de forskjellige aktørene må også være flinke til å koordinere seg imellom så en unngår at for mye skjer samme helg. Turismen er en del av dette, noe annet er arrangementsturismen. Det må arrangeres mer som skaper blest rundt byen, og slikt starter gjerne i fagmiljøene. Trondheim er en teknologihovedstad, men teknologimiljøet må også ta en ledende rolle når det gjelder teknologikonferanser.

- Fagmiljøene må spilles gode

Visit Trondheim, som jobber med å markedsføre trondheimsregionen som reiselivsdestinasjon, er enig med Scandic-sjefen i at det ligger mye uutnyttet potensial i Trondheim.

- Vi er veldig dyktige til å fylle opp enkelte deler av året, men at vi potensielt kan øke turismen i området med 15 til 20 prosent på årsbasis er jeg helt enig i, sier Stig Hillestad, reiselivsdirektør i Visit Trondheim.

- Grunnmuren i arbeidet vårt er å spille på det vi vet er attraktivt blant turister, samtidig som vi jobber for å få flere kongresser og store arrangementer til byen. Det som er unikt med Trondheim er at vi har tre sterke fagmiljøer i byen med kontakter rundt omkring i verden. Det vi arbeider med er å få flere i disse internasjonale miljøene til å løfte en hånd i været og ønske å være vertsskap i Trondheim for sine nettverk ved neste kongress eller konferanse, sier Hillestad.

De tre fagmiljøene han sikter til er helse, utdanning og teknologi. Hillestad peker på arbeidet med å få Starmus-festivalen til Trondheim som et kroneksempel på betydningen forskningsmiljøet i Trondheim har.

- Fagmiljøene må spilles gode, og vi må legge stein på stein. Når det gjelder mer konvensjonell turisme har vi i det siste blitt kjent gjennom julemarkedet i Trondheim som The Daily Telegraph har utnevnt til ett av de 16 beste i Europa. Slikt skaper interesse rundt byen, og det er slike ting vi må bli flinkere til å markedsføre.

Men Hillestad er ikke enig med Steen-Mevold i at Trondheim er et stoppested, og ikke en destinasjon.

- Byen, i samspill med mangfoldet i regionen rundt, utgjør en attraktiv destinasjon. Når en kommer hit har en kyst, fjell og storby innen en halvtimes kjøring. I andre deler av landet må en gjerne kjøre i flere timer for å oppleve det samme. Når det er sagt må vi bli litt tøffere i trynet. Vi må tørre å fremsnakke og være stolt av det vi har. Vi må unne naboen suksess, og løfte frem positive opplevelser i vår felles region, avslutter Hillestad.