Tjener du ikke nok som Narvesen-kjøpmann kan du bli satt i gjeld til Reitan-systemet. Det signerer kjøpmenn på når de inngår franchisekontrakt.

En hemmelig kontrakt på nesten 30 sider regulerer i detalj virksomheten i Narvesens kiosker. Risikoen for fortjeneste ligger på kjøpmannen.

«Egen regning og risiko»

Adresseavisen har fått se franchisekontrakter mellom kjøpmenn og Reitan Convenience Norge (RCN). «Firmaet skal drives for Kjøpmannens egen regning og risiko» er ett av de tydeligste punktene i den omfattende kontrakten som gjelder i tre år.

(Se utdrag fra kontrakten nederst i denne saken).

Blir det for liten inntjening i kiosken, vil kjøpmannen kunne bli skyldig penger til RCN. Forklaringen ligger i modellen der Reitan Convenience betaler utgifter på vegne av kjøpmannen, og dersom det mangler penger, finansieres utgiftene av lån hos nettopp Reitan Convenience.

30 sider: Franchisekontrakten mellom kjøpmenn og Reitan Conveni ence Norge er på 30 sider inkludert bilag. Foto: Marianne Tønset

Les også: Hver femte Narvesen-kiosk har fått ny eier det siste året

Store forskjeller

Adresseavisen har fortalt om tidligere kjøpmann Nina Pevik Hammer Lothe som etter fem år i Narvesen nå advarer andre mot å inngå kontrakt med Reitan Convenience.

Reitan Convenience avviser Lothes kritikk og forsvarer franchisemodellen sin. Kjøpmennene Jonas Pedersen ved Trondheim Torg og André Rosted ved Trondheim Sentralstasjon har sagt til Adresseavisen at de ikke kjenner seg igjen, og kan vise til årslønner på over en million kroner.

Ifølge Reitan Convenience tjener kjøpmenn i Narvesen og 7-Eleven, som også eies av Reitan, i snitt 755 000 kroner i året. Adresseavisen har bedt om en oversikt over kjøpmannsresultatene i Narvesen for å ettergå tallet. Det vil ikke Reitan Convenience gi ut, med henvisning til at dette er informasjon hver enkelt kjøpmann eier som selvstendig næringsdrivende.

Selv om det går an å tjene gode penger som kjøpmann, forteller flere tidligere kjøpmenn Adresseavisen har snakket med om krav fra Reitan Convenience på alt fra noen titalls tusen til flere hundre tusen kroner når kjøpmannen slutter.

Les også: Magnus Reitan ledet Reitan Convenience fra 2005 til han i mai i år fikk ny jobb som leder for nystartede Reitan Kapital som skal forvalte Reitans milliarder.

- Burde hatt med advokat

En tidligere kjøpmann, som også har hatt ansvar for opplæring i Reitan-systemet, sier dette til Adresseavisen:

- Man kan spørre om folk vet hva de har skrevet under på. Kontraktene er beinharde med lite slingringsmonn. Skal du holde på med dette og sove godt om natta, bør du ha 150 000 kroner på bok, bo på gutterommet og ha tunnelsyn. I en kiosk med dårlig beliggenhet kan det gå måneder der du ikke har inntjening. Da kan det hende du blir skyldig penger.

En annen tidligere kjøpmann, som også vil være anonym, sier:

- Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg hatt advokat med meg da kontrakten skulle signeres.

Advokat: – Kan ende i gjeld

Forretningsadvokat Ole Magnus Tronshart ved advokatfirmaet Bjerkan Stav i Trondheim har gjort en juridisk vurdering av franchisekontrakten for Adresseavisen. Det samme har jusprofessor Erling Johan Hjelmeng ved institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo.

De mener kontrakten mellom Narvesen-kjøpmenn og Reitan Convenience Norge ikke skiller seg nevneverdig fra andre franchisekontrakter.

- Det er en detaljert kontrakt. Et annet spørsmål er om den er forståelig for noen uten økonomisk eller juridisk bakgrunn. Jeg vil vel si at det vil være en utfordring, sier Tronshart.

Vurdering: Forretningsadvokat Ole Magnus Tronshart sier kontrakten gjør det mulig både å tjene godt å bli skyldig

- Forklarer kontrakten hvordan det kan være mulig for noen kjøpmenn å tjene godt på franchisen, mens andre ender opp i gjeld til Reitan?

- Det er helt klart mulig for en franchisetaker å tjene på en slik kontrakt. Men også fullt mulig å ikke tjene, og da blir man skyldig franchiseavgift og utgifter, hovedsakelig til lånet man tar opp hos Reitan Convenience for varekjøp, sier Tronshart.

Les også: Reitan har planen klar for å vinne matkrigen

Mener avtalen er balansert

Kommunikasjonssjef Ida Håvik i Reitan Convenience, sier seg ikke enig i tidligere kjøpmenns beskrivelse av kontrakten og risiko.

- Vår franchiseavtale innebærer en klar fordeling av retter og plikter mellom partene, og detaljer om forventede inntekter og kostnader fremkommer tydelig i et eget grunnlag. Vi mener avtalen er balansert og velbegrunnet, noe som også har blitt bekreftet av tredjepart ved flere anledninger. Blant annet er avtalen de siste årene vurdert av to forskjellige norske tingretter, som begge har konkludert med at denne er rimelig og helt i orden, sier Håvik.

Reitan Convenience vil ikke svare på spørsmål fra Adresseavisen på hvor mye gjeld de har utestående fra tidligere kjøpmenn. Ifølge Håvik avslutter i overkant av 60 prosent av kjøpmenne sine sluttoppgjør i pluss. Noe som betyr at fire av ti kjøpmann ender sluttoppgjøret i null eller med å skylde Reitan-systemet penger.

- Men sluttoppgjøret, som også inkluderer andre fordringer, sier ikke noe om hva kjøpmannen faktisk sitter igjen med i lønn og resultat. Det er kun i helt sjeldne tilfeller, og da nærmest utelukkende i forbindelse med mislighold eller svært mangelfull drift, at en franchisetaker pådrar seg større gjeld til RCN, sier Ida Håvik.

- Frivillig: Kommunikasjonssjef i Reitan Convenience, Ida Håvik, påpeker at det er helt frivillig å bli kjøpmann i Narvesen

Les også: - Familien lever i luksus på kjøpmennenes slit

Les også: Internasjonal lederpris til Reitan

- Frivillig å bli kjøpmann

Hun påpeker at kjøpmennene er frittstående næringsdrivende som får nøkkelklare butikker ved oppstart og blir del av et velprøvd og ferdig utviklet konsept.

- Samtidig plikter man selvsagt å overholde franchiseavtalen og følge våre retningslinjer. Selv om de aller fleste av våre kjøpmenn trives og driver lønnsomt innenfor disse rammene, er det ikke slik at dette passer for absolutt alle, sier hun og ber om at følgende blir formidlet i sin helhet i saken:

«Vi vil ha lykkelige og rike kjøpmenn i vårt system. Vi har full åpenhet om kontraktene med våre kjøpmenn, og vi er svært opptatt av at de setter seg inn i og vet hva de signerer på. Det er helt frivillig å bli kjøpmann hos oss, og man kan også si opp avtalen hvis og når man måtte ønske det. Samtidig understreker vi at man som franchisetaker er selvstendig næringsdrivende, og ikke ansatt. Dette innebærer for det første mye større muligheter til å påvirke egne resultater og inntjening, samt en helt annen frihet enn hva man har som vanlig arbeidstaker. På den andre siden har man også et helt annet ansvar og en annen risiko, og det passer ikke for absolutt alle å drive på denne måten».

Saken fortsetter under grafikken

Dette sier kontrakten

Her er noen utdrag fra franchisekontrakten mellom kjøpmenn i Narvesen og Reitan Convenience Norge:

Franchiseavgiften

Reitan tjener penger på Narvesen gjennom å kreve franchiseavgift av kjøpmannen ut fra bruttofortjeneste, eller det såkalte dekningsbidraget (DB). Prosentsatsen varierer mellom ca 25 til over 50 prosent.

I franchisekontrakten står det: «DB er summen av: Løpende beregnet bruttofortjeneste fra butikksystemet (...), provisjoner fra butikkdatasystem, provisjoner fra leverandører for varer og tjenester som ikke behandles av butikkdatasystem».

Først har man salg slått inn på kassen, og så trekker ifra det de solgte varene kostet i innkjøp og legger til provisjon fra tipping og llignende Av dette beløpet beregnes franchiseavgiften som RCN fastsetter.

Når Reitan har trukket sin andel, er det fortsatt en hel rekke utgifter igjen for kjøpmannen å dekke.

Kjøpmannen skal betale

I hovedtrekk heter det i franchiseavtalen at «Kjøpmannen dekker (...) løpende driftskostnader som nærmere beskrevet i økonomisk bilag, herunder varekjøp, lønn og andre personalkostnader, energiforbruk og kommunale avgifter, samt andre kostnader knyttet til driften av butikken som ikke er spesielt unntatt».

Dette må kjøpmannen betale med pengene som er igjen etter at franchiseavgiften er trukket. Er det ikke nok penger til utgiftene, blir kjøpmannen skyldig Reitan-systemet.

Lønn

Kjøpmannen er selvstendig næringsdrivende og er ikke ansatt i Reitan-systemet. Kioskansatte er ansatt hos kjøpmannen, ikke RCN.

Jo mer kjøpmannen jobber selv, jo mindre trenger han eller hun å bruke på lønn til andre og jo mer sitter kjøpmannen igjen med selv. Det er forklaringen på hvorfor så mange kjøpmenn vi har snakket med forteller at de jobber 60–100 timer i uka selv. Ved for eksempel obligatoriske kurs i RCN, må kjøpmannen betale eventuelle ekstra lønnsutgifter.

I henhold til avtalen dekker kjøpmannen «Lønn og arbeidsgiveravgifter vedrørende butikkpersonalet inklusive personalkostnader til frivillige og obligatoriske møter (inkl. Kjøpmannsmøter) og kurs samt Grunnopplæring (med unntak av kurs arrangert av RCN)».

Reitan Convenience står for det praktiske med disse utbetalingen, men pengene tas av kjøpmannens andel. Er det ikke nok igjen til lønn til ansatte, blir pengene likevel trukket og kjøpmannen blir skyldig beløpet.

Svinn

«Kjøpmannen dekker også svinn», står det i kontrakten.

Kjøpmannen betaler innkjøpspris på varer som ikke blir solgt, enten fordi de må kastes, blir stjålet eller av andre grunner ikke er solgt. Ifølge kontrakten betales det i hovedsak ikke franchiseavgift på svinn, med mindre svinnet er ekstraordinært stort.

Flere tidligere kjøpmenn Adresseavisen har snakket m ed sier de flere ganger opplevde feil i svinnregistrering og at de er blitt skyldig beløp de mener er feil. Reitan Convenience har avvist dette og tidligere sagt at det ikke går an «å skape et svinn som ikke er der».