Med polfarer Børge Ousland i spissen tilbyr Wild Norway en rekke spektakulære opplevelser som retter seg mot et betalingsvillig marked over hele verden. Her kan folk fra så vel Los Angeles som London og Tokyo kjøpe opplevelser som hundekjøring, ørnesafari, fiske, dykking, ekspedisjonstrening og mange andre naturopplevelser av ulike slag.

Les også: Dette er Wild Norway

- Dette finnes verken i Norge eller Skandinavia fra før. Vi syr sammen reiseopplevelser basert på det beste som finnes av naturbasert reiseliv i Trøndelag og resten av landet. Det er mange som tidligere har drevet på for seg selv og har hatt vanskeligheter med å nå frem i markedene. Nå skal vi øke interessen for kvalitetsproduktene som finnes, sier Petter Thorsen, gründer og eier av selskapet Wild Norway.

Uslepen diamant

Mens den nye nettportalen lanseres i dag er Thorsen selv på vei til Alaska til en årlig reiselivskonferanse, med blant andre National Geographic, som er et bransjetreff med 700 av de viktigste spillerne i verden.

- Der skal vi markedsføre oss selv og selge Wild Norway. Vi tror det er mange der ute som er villige til å betale mye for å oppleve naturen i Norge og ikke minst i Trøndelag, sier Thorsen, som mener Trøndelag har det beste å by på.

- Trøndelag er en uslepen diamant i denne sammenhengen. Det finnes ingen destinasjoner i Norge som er så rik og variert som Trøndelag. Vi har alt fra moskus og Bjørn til høyfjell og kyst. Det finnes ikke et mer kompakt og variert produkt. Det er rart at ingen har tatt tak i dette tidligere og samlet dette på nettet.

Les også: 3000 bedrifter driver med naturbasert reiseliv

Manglet spissingen

Thorsen mener Visit Norway og Innovasjon Norge har gjort en bra jobb gjennom mange år, men at de har manglet spissingen og de spesielle tilbudene.

- Det er mange reisende i Norge, men vi henvender oss ikke til de som kjører bobil til Nordkapp. Vi vet at det finnes et marked for naturbaserte reiselivsprodukter både i London, Los Angeles og Tokyo, for å nevne noen. Da er det viktig å formidle deres ønsker til en som driver med hundekjøring i Meråker, ørnesafari i Flatanger, ekspedisjonstrening eller villmarkssafari i Børgefjell. Disse operatørene jobber alene og har problemer med å nå frem til kunder og det betalingsvillige markedet.

Les også: Bjørn er turist-åte i Sverige

Vokser raskt

Thorsen sier at når man bruker de vanlige kanalene i dag henvender man seg til vanlige reisende og turister, og ikke til de som er spesielt interessert.

- Vi mener folk vil reise fra Kina og USA til Norge for å oppleve det unike. Når du setter sammen alle disse spesialiserte opplevelsene i en og samme portal får du plutselig den oppmerksomheten du fortjener.

Thorsen har jobbet i fem år med dette prosjektet.

- Markedet for opplevelsesturisme i norsk natur er ekstremt stort. Internasjonalt er reiseliv den mest voksende næring og adventure er det mest voksende innen sitt felt.

-Vi ønsker å skape stor trafikk slik at Wild Norway kan bli en viktig og levedyktig aktør. Wild Norway er en operatør som ikke bare tar seg av sitt eget aktivitetskonsept, men syr sammen naturbaserte reiseopplevelser. Det er mange aktører som sliter med å komme inn på dette markedet hvis man ikke bor rundt de største byene. Her får de en unik mulighet, sier reiselivsgründer Petter Thorsen.