- Vi har ikke produsert nok anselige suksesser, foruten Wordfeud og noen få andre, sier Borgar Ljosland som selv står bak selskaper som Falanx og ParrotPlay. Falanx ble solgt til amerikanske ARM for 170 millioner, mens ParrotPlay er en lovlig strømmetjeneste som ble lansert under Trondheim Playground i slutten av august.

Og samtidig som ParrotPlay tas i bruk, så kommer også Trondheim:only. I Trondheim:only skal produkter og tjenester som er tidlig i kommersialiseringsfasen kobles med byens borgere, som får mulighet til å delta i sluttesting av nye produkter.

Vil ha kundene med tidlig

Ljosland mener det er for stort gap fra ferdig utviklet produkt til helt kommersielt klart produkt, og at den eneste måten å komme seg over dette gapet på er involverte og «krevende» sluttbrukere. Disse kundene kan kjøpes, men det er svært sjelden at oppstartsselskaper har nok kapital.

- Å forstå hvorfor et produkt ikke er helt der det skal være ennå er den aller vanskeligste utfordringen et oppstartsselskap som adresserer sluttbrukere står overfor. Dette fordi kundene ikke engasjerer seg i stor nok grad til at de bruker tid på å gi gode tilbakemeldinger og er med å forme produktet, sier Ljosland.

Det er her han mener Trondheim:only skal komme inn.

Ljosland mener at Trondheim med snart 600 teknologibedrifter, NTNU, Sintef og Midtby-økosystemet gjennom Work-Work og Digs kan kalle seg teknologihovedstad. Men det er likevel ikke nok til at utenomverden oppfatter byen som en global innovasjonshub.

Studenter må bli

- For å komme dit trenger vi å produsere varer og tjenester som direkte apellererer til sluttbrukere. Med nasjonale øyne har vi vært over gjennomsnittlig gode på å kommersialisere teknologiselskaper som retter seg lavere i verdikjeden, men vi har også mange sluttbrukerprodukter som har kommet til et brukbart stadie der man er totalt avhengige av brukere for å kunne videreutvikle seg, sier Ljosland og viser til at Trondheim er i en unik posisjon der 30 000 studenter kommer inn hvert år, og noe under 30 000 studenter flytter ut og tar med seg ideer fra Trondheim ut igjen.

- Vi må sørge for at flere blir igjen, og at de som drar blir markedsførere for Trondheim. ParrotPlay ønsker å være med å bidra til at Trondheimsregionen når målet om å få dobbelt så mange teknologibedrifter innen 2025, og det tror jeg at de fleste oppstartsselskaper i byen tenker. Flere studenter må velge å bli igjen i Trondheim og flere høyt utdannende mennesker utenfra må velge å bosette seg her. For oss gjør det at tilgangen til arbeidskraft øker og kanskje muliggjør at ParrotPlay i 2025 vil være en global organisasjon som kan ha sitt hovedsete i byen, sier Ljosland.

Felles dugnad

Ljosland, som også var med å etablere arbeidsfellesskapet Work-Work, ser at mange oppfinnelser ikke blir den store suksessen de kunne blitt dersom de hadde fått tid til å evolvere sammen med engasjerte brukere.

- En altfor klassisk oppstartshistorie i Norge i dag er at man har utviklet en app, lagt den ut på Appstore, postet ideen på Facebook og håpet på adopsjon. Dette fungerer ikke. Det vi si at det fungerer like godt som alle andre måter å gamble på, sier Ljosland.

- Hvor mange vanlige trondhjemmere vil delta i testing?

- Den forenklede markedsanalysen som er blitt gjort av ParrotPlay er å telle antall likes for Work-Work, Digs, Teknoport, Teknologihovedstaden og korrelert dette mot felles venner av ParrotPlay. Denne analysen resulterte i cirka 3000 personer, sier Ljosland som nå vil inviterer disse inn til en siste sluttesting av strømmetjenesten.

- Uavhengig av hvor stort dette tallet er, så er det viktigste hvordan denne mengden av mennesker kan rekruttere flere innbyggere inn i en felles visjon for Trondheimsregionen som en global innovasjonshub. Trondheim:only kan være et slikt virkemiddel, sier Ljosland som inviterer til Hackathon på Work-Work 1. oktober. Formålet her er å komme opp med ideer for Trondheim:only som kan videreutvikles for ParrotPlay og andre oppstartsselskaper.