- De færreste hadde troen på oss. De fleste bankene ville ikke engang møtes oss, sier Brevik om oppstarten av Eplehuset i 2002.

Sammen med markedssjef Marius Brevik og kjedesjef Espen Berger forberedte han onsdag åpningen av kjedens hittil største butikk på Solsiden i Trondheim. Utenfor sto en svart og blankpusset Volvo med fersk EU-godkjenning.

I 2002 skrev Adresseavisen om en ny butikk på Nedre Elvehavn som skulle selge Apple-produkter og «utfordre Microsoft». Da hadde Brevik solgt den samme Volvoen for å ha penger til oppstarten.

I fjor passerte Eplehuset for første gang én milliard kroner i omsetning, og Brevik sier at den største motivasjonsfaktoren har vært alle som ikke trodde på dem. I sommer dro han til Mosjøen for å kjøpe bilen tilbake.

- Hun trodde det var en tulletelefon fra P4, sier Brevik, som etter overtalelse fikk Volvoen tilbake.

Eget bedriftssenter

Kjeden har investert fem millioner kroner i den nye butikken på Solsiden, som erstatter den opprinnelige butikken fra 2002. I butikken vil det blant annet være et eget bedriftssenter med egne selgere, og Brevik sier at de har ambisjoner om at mange flere bedrifter skal velge Apples Mac-maskiner.

Brevik sier at salg til bedriftskunder utgjorde 20 prosent av totalomsetningen de siste tolv månedene.

- Da vi startet i 2002 var det reklamebyråer, trykkerier, arkitektkontorer og noen forskningsinstitusjoner og universiteter som valgte Apple. Nå er det både banker og andre store bedrifter som velger det i sin IT-strategi, samtidig som vi jobber med små håndverkere og énmannsbedrifter, sier han.

- Dette er en viktig markering for oss. Vi vil vises i bedriftsmarkedet gjennom å ha egne folk i butikkene. Vi vet hvor stort markedet er, og vi har mye å hente, sier han.

- Er bedriftsmarkedet blitt viktigere fordi Apple-produktene er i ferd med å bli for dyre for folk flest?

- Det har vært mye fokus på at produktene er dyre, men det merker vi ikke noe til. Vi lanserer nå den nye Iphone 7, og vi ser at det som kommer inn blir revet bort, sier Brevik.

To butikker til

Butikken på Solsiden blir på 270 kvadratmeter, som er 80 kvadratmeter større enn kjedens nest største. Brevik sier at de også jobber på spreng for å åpne ytterligere to butikker før jul. Én i Hegdehaugsveien i Oslo og én på kjøpesenter i Skien-området.

- Vi ønsker nå å bli mye mer tilgjengelige i alle kanaler. Vi er kjent for butikkene, og folk flest forbinder Apple-produkter med Eplehuset. Det vi vil bruke for å bli mer synlige på nett, og vi gjør også en stor investering i en ny nettbutikk, sier han.

I år håper de at omsetningen på nett passerer 40 millioner kroner, og Brevik sier at de også her ser stort potensial for å vokse.

- Det er fortsatt en relativt liten andel av totalen, men vi ser at kurven går rakt oppover, sier han.

Eid av trøndere

Brevik sier at de også jobber for å få frem at de er et norskeid og norskledet selskap.

EU-kommisjonen konkluderte nylig med at Apple må betale 13 milliarder euro i straffeskatt på grunn av det lave skattenivået i Irland, der selskapet har sitt europeiske hovedkontor.

- Det er veldig mange som tror at vi er eid av Apple, men vi er et helnorsk selskap eid av fire trøndere, som har Apple som en viktig samarbeidsparter. Vi forholder oss til norske lover og regler og betaler all skatten vår her, sier Brevik.

Oppstartskapital: Pengene fra salget av den svarte Volvoen var oppstartskapital da Bjørn Tore Brevik etablerte Eplehuset i 2002. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen