Konsernregnskapet til Retro AS omfatter syv butikker i tre byer, og viser en samlet omsetning i 2015 på 138,5 millioner kroner.

Det er fire år siden de passerte 100 millioner kroner i omsetning. Butikkene selger merkeklær og tilbehør i det øvre prissjiktet, og Sagmo sier de merker at kundenes kjøpekraft har økt de siste årene.

- Vi har opplevd at det har vært gode tider i Norge. Folk har kjøpt seg litt opp, og unner seg litt ekstra.

- Selger dere mindre av de dyreste varene, nå som arbeidsledigheten har steget og det er større usikkerhet i økonomien?

- Vi har ikke merket noen forskjell på hva vi selger, men samtidig er det ikke rart om forbruket påvirkes av at det er litt usikkert. Det blir kanskje mer spennende fremover, sier Sagmo.

Høyere kostnader

Retro ble startet i 1986 og overtatt av Sagmo og Randi og Jon Ove Kulsetås i 1998. De har to Retro-butikker i Trondheim, én i Bergen og én i Kristiansand.

I tillegg eier og driver de også Filippa K i Midtbyen og Tiger of Sweden-butikken på kjøpesenteret Sirkus Shopping, og de har 51 prosent eierandel i Carma i Søndre gate/Dronningens gate i Midtbyen. Alle butikkene inngår i konsernregnskapet.

Konsernregnskapet viser at resultat før skatt endte på snaut tolv millioner kroner, som var drøyt 300 000 kroner lavere enn året før. Kostnadene steg litt mer enn inntektene, og regnskapet viser at det er særlig varekostnaden som har steget, med en økning på 11,3 prosent fra 2014 til 2015.

Den svake kronekursen som gjør norske eksportvarer billigere, har samtidig gjort det dyrere å kjøpe inn varer fra utlandet. Sagmo sier at det er en viktig årsak til kostnadsøkningen.

- Varer har blitt dyrere i Norge, og vi har nok ikke tatt ut alt i økte utsalgspriser. Kanskje i redsel for å folk skal slutte å kjøpe varene. Etter hvert har vi begynt å ta det igjen, for vi har ikke så store marginer at vi kan ta ut en valutaeffekt på 20 prosent på egen hånd, sier han.

Sagmo sier også at en del av kostnadsøkningen skyldes et oppryddingssalg i forbindelse med utvidelsen av Retro-butikken i Nordre gate i Trondheim fjor.

Mer på nett

Med unntak av Tiger of Sweden går alle butikkene med millionoverskudd, og det er særlig damebutikken Carma som gjør det bra.

Carmas inntekter steg fra 17,6 millioner kroner i 2014 til 25 millioner i fjor, og resultatet før skatt økte fra 2,0 millioner til 3,6 millioner kroner.

Sagmo sier at det særlig er nettbutikken til Carmas som har bidratt til økningen, mens Retro-butikkenes egen nettbutikk har en lavere andel av omsetning.

- Carma er flinkere på nett enn Retro i dag, og vi prøver å lære litt av dem. Vi har ambisjoner om å ta større andeler på nett, men ser også at det er krevende både med tanke på ressurser og kompetanse, sier han.

Tiger of Sweden-butikken hadde en omsetning på 6,1 millioner kroner, som er lavest av de syv butikkene i konsernet. Resultatet før skatt endte på 169 000 kroner.

- Vi selger ikke så mye som vi hadde håpet på Tiger, og det samme gjelder nok flere av butikkene på Sirkus Shopping. Vi har tro på kjøpesenteret fremover, men det tar kanskje lengre tid enn vi trodde, sier Sagmo.