- Ti prosent er kjempebra, da er vi på det nivået vi skal være, sier administrerende direktør og største eier i Kleins-konsernet, Robert Klein.

De ti butikkene som konsernet driver solgte klær for 112 millioner kroner i fjor, en økning på 10,3 millioner fra 2014. Til tross for veksten endte konsernet opp med et underskudd på nesten 2,9 millioner før skatt.

De økte kostnadene i fjor skyldes at konsernet ble restrukturert, byttet butikkdatasystem og økonomistyringssystemer, bygde ny nettbutikkplattform og ombygging av Kleins-butikkene i Nordre gate til kun herrebutikk og på Byhaven Kjøpesenter til kun damebutikk.

- Fjoråret var bra, selv om vi ikke tjente penger. 2015 var ekstraordinært, sier Klein.

Det familieeide konsernet eier Kleins-kjeden, som i tillegg til de to ombygde butikkene i Midtbyen, har én butikk på City Syd og én på Sirkus Shopping som selger klær for begge kjønn.

Stor økning på Sirkus

Konsernet driver også fire Companys-butikker, som selger dameklær. En av dem ligger i kjøpesenteret Trondheim Torg, én på Byporten Kjøpesenter i Oslo sentrum og to ligger i Akershus, på Strømmen Storsenter og Ski Storsenter.

I tillegg driver Kleinskonsernet de to herreklesbutikkene Park på Trondheim Torg og Sirkus Shopping. Konsernet har rundt 110 ansatte, som jobber cirka 50 årsverk.

I fjor økte de to butikkene på Sirkus Shopping, Kleins og Park, omsetningen med over 20 prosent sammenlignet med 2014.

Også de tre Companysbutikkene på Østlandet økte omsetningen kraftig, og butikken på Byporten Kjøpesenter aller mest, med en økning på hele 40 prosent.

- Butikkene på Ski og Strømmen forventes å gå i null i 2016. I fjor gikk butikkene i underskudd. Det har vært en lang reise for å få til det, sier Klein.

Butikkene i Akershus åpnet i 2012 og 2013.

Companys-butikken på Trondheim Torg er Kleinskonsernets største butikk målt i omsetning.

- Pluss i år

Til nå i år har omsetningen i konsernets butikker økt med seks prosent, som er mindre enn fjorårets ti prosent. I år er Kleins-butikken på City Syd pusset opp, men de ekstraordinære kostnadene blir langt mindre i år.

- Resultatet blir mye bedre enn i fjor, og det vil gå i pluss, sier Klein.

Det er særlig salget av dameklær i Kleins-butikkene som øker. På City Syd og Sirkus Shopping er det solgt dameklær for 14 prosent mer til nå i år, sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

- Damer frykter det blir utsolgt

Medeier i Kleins-butikkene på Sirkus og City Syd, Christian Gran, forklarer hvorfor økningen er mindre for herreklær.

- Menn er mer behovsrettet når de handler. De kommer når de skal kjøpe inn nye vår-, sommer- eller vinterklær. Damene derimot tør ikke vente, i tilfelle noe de liker blir utsolgt. Men yngre menn er mer forfengelige og mer lik jenter. De er mer opptatt av å se bra ut, sier Gran.

LES MER PÅ PLUSS: Solgte merkeklær for 138,5 millioner kroner

- Nettbutikken blir størst

Kleins-kjeden har nettbutikk, men vil i oktober åpne en ny med langt flere varer enn i dag.

- I løpet av to år vil nettbutikken bli den største butikken vi har. På de varene vi har på nett, har vi en enorm vekst. Jeg tror kombinasjonen nett og butikk er suksessoppskriften, sier Klein.

I regnskapet for Kleinskonsernet er også eiendomsvirksomheten med. Konsernet eier to bygårder i Midtbyen.

I vår kjøpte Kleins-konsernet halvparten av dameklesbutikken Lounge, som ligger i Olav Tryggvasons gate.