Regjeringen har foreslått 502,8 millioner i tilskuddsordning for å redusere bompengetakstene utenfor de største byområdene.

Dette bekrefter regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen til Adresseavisen.

- Reduksjonen skjer ved at bomveiselskap som har sluttet seg til de nye regionale selskapene, søker om å få redusert takstene. Takstene skal minimum reduseres 10 prosent, sier Brendskag Lied.

Vil kunne søke umiddelbart

Det er også et krav om at de må legge om til ny takst- og rabattstruktur for å få tilskudd.

Dette tiltaket er en del av det grønne skiftet og formålet med den nye bompengereformen er å legge til rette for mer kostnadseffektiv og brukervennlig bompengeinnkreving.

- De mest aktuelle i Sør-Trøndelag er Lakseveien og Fosen-pakken. De vil kunne søke umiddelbart og få reduserte priser for brukerne, sier Brendskag Lied.

Trafikantene betalte om lag 9,1 milliarder i bompenger på riks- og fylkesveier i 2015. Dette er nominelt om lag 600 millioner kroner mer enn året før.

Ny reform på gang

De sentrale rammene for reformen er fastlagt som følger:

  • Fem regionale bompengeselskap skal stå for bompengeinnkrevingen i fremtiden

  • Utstederrollen skal skilles fra de regionale bompengeselskapene

  • Rolle- og ansvarsdelingen i sektoren skal vurderes i lys av ny organisering

  • Ny takst- og rabattstruktur skal legges til grunn for nye bompengeprosjekter. For eksisterende prosjekter skal omleggingen være basert på lokalpolitisk tilslutning

  • Tilskudd for reduserte bompengetakster utenfor byområdene.

Daglig leder Marius Maske ved Vegamot AS forteller at de lenge har ønsket seg en mer effektiv og brukervennlig bompengeinnkreving.

- Vårt oppdrag er å finansiere bompengeprosjektene som er vedtatt politisk på en billigst mulig måte med minst ulempe for kundene. Hvis statsbudsjettet gir oss mulighet til det, så vil vi selvsagt søke, sier han.

Teatersjef ved Trøndelag Teater, Kristian Seltun fortviler over at teateret nok en gang blir utsatt for effektiviseringstiltak.

- Ikke gjør søknadsprosessen kronglete

Vegamot AS krever inn penger på fylkesvei 714 – også kalt Lakseveien. Veiprosjektet har to bomstasjoner på henholdsvis Valslag og ved Våvatnet.

- Det er vanskelig å si konsekvensene av en slik ordning, men vi er midt i en bompengereform som vi er positive til. Jeg vil gjerne vite mer om rammebetingelse før jeg sier noe mer, svarer Maske.

Han har likevel en liten oppfordring å komme med før søkeprosessen settes i gang.

- Jeg håper man finner en enkel måte å fordele midlene, slik at dette ikke forsvinner i en mengde søknader og administrasjon. Det må ikke bli for tungvint og kronglete, råder han.

- Kan ikke tape inntekter

Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene AS sier at det spiller liten rolle hvordan de får inntektene refundert eller dekket, så lenge det skjer.

- Vi er innstilt på å redusere takstene våre så lenge vi får dekket kostnadene. Det som er viktig for oss er at vi ikke taper inntekter totalt sett, sier han.

Han understreker at de står på for å sikre at brukerne får et best og billigst mulig tilbud. Han poengterer også at det er Vegdirektoratet som stadfester takstene.

- Dersom vi er anbefalt av Vegdirektoratet, så er det klart at vi vil søke, sier han.

Mest aktuelt med Krinsvatnet

Fosenvegene AS krever inn penger for ferjestrekningene Flakk- Rørvik og Brekstad- Valstad samt bomstasjonen ved Krinsvatnet.

- Det er takstredusering for Krinsvatnet som er mest aktuelt. Der er det i dag bare 20 prosent rabatt for dem som har avtale. Det er lite vi kan påvirke på strekningene med ferje siden det foreligger avtale med ferjeselskapene, forklarer Sundet.

Å spekulere i fremtiden er en vanskelig øvelse ifølge Sundet, og han tør derfor ikke garantere at noe blir billigere.

- Men regjeringen sier at det skal bli billigere for flere. Det gjenstår å se, men vi vil sette ned takstene så lenge vi får beskjed fra Vegdirektoratet, sier han.

Vi følger statsbudsjettet gjennom dagen. Nedenfor kan du se direkteoppdateringer. Artikkelen fortsetter nedenfor.