Ingen av de andre kjedene er i nærheten av veksten Kiwi kan vise til i Trøndelag hittil i år. Ennå er det langt igjen til trønderbastionene Rema 1000 og Coop. Men Kiwi tar innpå.

Kjeden er nå oppe i en markedsandel i Nord-Trøndelag på 8,4 prosent og 7,6 prosent i Sør-Trøndelag og oppe i 20,1 prosent på landsbasis.

- Per andre uken i oktober har vi en sammenlignbar vekst i de to trøndelagsfylkene på formidable 9,3 prosent, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Les også: Kiwi-satsingen fører til kraftig vekst for grossisten

Butikker økt over 20 prosent

- Flere av butikkene kan vise til tosifret prosentvekst, eksempelvis Kiwi Støren som har 15,3 prosent økning, Kiwi Ranheim med 20 prosent og Kiwi Mindes Hus i Stjørdal med 22 prosent vekst hittil i år per september, sier Arvin.

Sammenlignbar vekst er omsetningsøkning i eksisterende butikker ikke medregnet nyåpninger. Men så har Kiwi heller ikke åpnet noen nye butikker i Trøndelag i år. Men flere skal komme, lover regionsjef Espen Larsen i Kiwi Midt-Norge.

- Jeg har et mål om at vi innen 2025 skal ha minst 45 butikker og en markedsandel på minimum 15 prosent, sier regionsjef Espen Larsen i Kiwi Midt-Norge.

Coop desidert størst

Andelene vil han måtte ta fra konkurrentene Coop, Rema og Bunnpris. Ved årsskiftet hadde Coop en markedsandel i Sør-Trøndelag på solide 43,6 prosent etter en vekst på 3,6 prosentpoeng fra året før.

I nordfylket er Coop enda sterkere og tar inn mer enn annenhver krone som legges igjen i dagligvaremarkedet i fylket. Prosentvis er markedsandelen på eksepsjonelle 55 prosent, også der mer enn i 2014 da andelen var på 51,5 prosent.

Og sterke Coop vokser videre. Ifølge administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge, hadde de en sammenlignbar vekst på 5,5 prosent på dagligvare ved utgangen av september.

Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge ønsker konkurransen fra Kiwi velkommen. Foto: Marianne Tønset

Motiveres av konkurransen

- Vi har en fin vekst på dagligvare hittil i år og er godt fornøyd med det, sier Torbjørn Skei.

- Hvordan ser du på konkurransen fra Kiwi og at de spiser markedsandeler?

- Kiwi er en spennende aktør i Midt-Norge, men ennå relativt liten, egentlig. Men de dukker opp med nye butikker og det er vel også noen steder de ikke lykkes, som på Saupstad i Trondheim hvor de stengte butikken sin.

- Gjør dere noe med Coop sine planer i regionen når Kiwi vokser?

- Det bare motiverer oss. Konkurranse er sunt. Det er bare positivt at østlendingene ønsker å etablere nye butikker i Midt-Norge. Det er bare bra for konkurransen, sier Skei.

Coop Midt-Norge dekker store deler av Trøndelag med kommunene Trondheim, Stjørdal, Levanger, Melhus, Verdal, Malvik, Inderøy, Skaun, Klæbu, Selbu, Meråker og Snåsa kommune. Tallene fra Coop Midt-Norge gir et godt bilde av utviklingen i Trøndelag, men altså ikke for hele regionen.

Grønt fordelsprogram

Kiwi kom for alvor inn i det trønderske markedet først de senere år. Siden 2008 har kjeden åpnet 20 nye butikker og er nå oppe i 26 i Nord- og Sør-Trøndelag til sammen. I fjor åpnet det Kiwi på Valentinlystsenteret etter at den Rimi-butikken ble solgt til Norgesgruppen, og i Rørvik.

- Vi satser veldig i Midt-Norge og skal vokse med flere butikker. Men det er også viktig for oss å øke i de butikkene vi har. Veksten på 9,3 prosent viser at det jobbes kjempebra i butikkene våre, sier Espen Larsen i Kiwi Midt-Norge.

Espen Larsen, regionsjef i Kiwi, skryter av butikkansatte som har sørget for vekst. Kiwi Ranheim er blant de butikkene i regionen med aller størst vekst så langt i år. Ivar Skarpsno og Linn Veronica Elverum i grønne Kiwi-antrekk.

Kiwis relativt nye fordelsprogram «Kiwi pluss», som gir ekstra rabatt på frukt og grønt, omtales av kjeden som en suksess og en viktig årsak til veksten.

- Vi har fått 630 000 Kiwi pluss-kunder i løpet av året. Det er ingen tvil om at den sunne grønne linjen vi har valgt å satse på, slår an. Bonusen på frukt og grønt bidrar til å bygge vårt omdømme i den retning, sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Priskrigen merkes på resultatet

Kiwi kniver med Rema 1000 og Coops fremste lavpriskjede Extra om å være billigst. Med de elleville priskrigene rundt jul og i påsken, samt den harde hverdagskonkurransen, tar på.

- Omsetningsvekst er én ting, men hvordan går det med resultatet?

- Vi merker den priskrigen som har vært og fortsatt pågår, for å si det sånn. Men vi tar det som en slags investering i fornøyde kunder og økt salg, sier Arvin.

Les også: Her er høstens nyheter i matvarebutikkene

DN: Rema taper andeler

Rema 1000 har ikke svart konkret på Adresseavisens spørsmål om vekst hittil i år eller markedsandeler per dato, verken for Trøndelag eller landet som helhet. Ifølge Dagens Næringsliv har Rema det siste året tapt 0,3 prosentpoeng av sin markedsandel på landsbasis og gått fra 24,7 prosent til 24,4 prosent fra nyttår til september.

Rema verken bekrefter eller avkrefter de konkrete tallene når Adresseavisen spør om de stemmer. Kommunikasjonssjef Øyvind Arum sier dette i en e-post via kommunikasjonsavdelingen i Rema:

«Rema 1000 selger flere varer til en lavere pris enn noen gang. Vi har bedre andeler, bedre omsetning, og bedre lønnsomhet for kjøpmenn enn noen gang, og god omsetningsvekst også i Trondheim og Midt Norge. Vi ser at konkurrentenes oppkjøp av Ica gir positive utslag for dem på statistikken, og at våre lave priser gjenspeiles i andelsveksten, da vi har god kundevekst».

Han sier også at Rema forventer at markedsandelen i Midt-Norge og Trondheim vil bli forsterket av reåpning av butikken på Havstein i Trondheim og helt nye Rema 1000 Støren.

Les også: Hevder at Rema får dårligere betingelser enn Norgesgruppen

Les også: Rema vil gi deg færre merker å velge mellom

Les også: ASKO satser på solkraft og hydrogen

Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge ønsker konkurransen fra Kiwi velkommen. Foto: Marianne Tønset