Klokka 18.00 tirsdag kveld lanserte Flowmotion Technologies AS en håndholdt stabilisator for mobiltelefoner. Den lar deg ta opp actionfylte videoer helt uten vibrasjoner.
- Vi hadde samlet rundt 200 venner og bekjente på et rom på NTNU Gløshaugen og vi fulgte med lanseringen på Kickstarter.com, forklarer Didrik Dege Dimmen i Flowmotion Technologies AS.
Kvart mill. på 60 min.
Kickstarter er en folkefinansieringsplattform på nett som lar folk få forhåndskjøpe et produkt for å sikre at det blir produsert.
- I løpet av én time hadde vi nådd finansieringsmålet vårt på cirka 250 000 kroner. Det betyr at vi kan sette i gang produksjon, forklarer Dege Dimmen.
- Vi fulgte det fortløpende og så at pengene rant inn. Det var veldig spennende og da vi nådde målet brøt det ut stor jubel. Det var helt rått, forteller han.
Nå har det gått over ett døgn, og stadig melder det seg kjøpere. Per onsdag kveld i 20-tida hadde 374 forhåndskjøpere meldt sin interesse. Det betyr at NTNU-gründerne har rukket å få inn over 620 000 kroner på ett døgn. Fremdeles gjenstår 48 dager av Kickstarter-kampanjen.
- Dess flere forhåndskjøp, dess større produksjon kan vi sette i gang. I april neste år skal produktet bli sendt ut til forhåndskjøperne, forklarer Dege Dimmen.
Droppet Gopro-produkt
Forhåndskjøperne finnes enten i USA eller i Norge/Europa.
- At rundt 50 prosent av kjøperne er amerikanske er et godt tegn. USA er et stort marked for oss, og det å få etablert en kundebase tidlig, er selvsagt positivt, sier han.
De neste dagene skal teknologigründerne arbeide aktivt med å få enda flere til å forhåndsbestille produktet på Kickstarter.com. Produktet har fått navnet Flowmotion One og skal være det eneste som har avanserte funksjoner som «auto follow» av ansikter og objekter, panoramabilder, «motion time lapse» og deling i sosiale medier som Facebook, Snapchat og Instagram. De har et samarbeid med ekstremsportutøvere som kommer med tilbakemeldinger på hvordan produktet fungerer i den virkelige verdenen.
For inntil én måned siden skulle Flowmotion egentlig lansere to produkter, en stabilisator for Gopro og en for smarttelefoner. Men så måtte gründerne ta et tøft valg.
- Vi innså at det handler mer og mer om smarttelefon. Vi ville fokusere på det viktigste produktet, og gjøre det så godt som overhodet mulig. Vårt produkt vil løfte mobilvideoer mange hakk, mener Dege Dimmen.
NTNU-gründerne fester med 50 Cent og Justin Bieber
Gopro-salg kollapset
Gopro ble grunnlagt i 2002. Tolv år senere gikk de på børs, og aksjen skjøt i taket, ifølge Dagens Næringsliv. I 2016 har salget omtrent kollapset. I første kvartal sa selskapet opp syv prosent av sine omkring 1500 ansatte, ifølge Venturebeat. I andre kvartal i år solgte Gopro halvparten av hva de solgte i samme kvartal i fjor.
- Vi har endt opp med et bedre produkt som følge av Gopro-erfaringen vår. Produktet er robust og vi har unike løsninger med tanke på festemekanikken. Det er ikke sikkert vi ville hatt det, hvis det ikke hadde vært for at vi også utviklet en Gopro-stabilisator, mener Dege Dimmen.
Selv om de vraket Gopro-stabilisatoren mener han at de fikk noe igjen for det. Og du kan fremdeles feste stabilisatoren på eksisterende kamerafester som hjelmen, sykkelen eller bilen din.