Siden gründerbedriften Moviemask ble stiftet i slutten av mai i år, har NTNU-gründerne Eirik Gartland Wahlstrøm (25) og Harald Løvland Mannheim (27) klart å skaffe seg avtaler med flere av de største teknologiaktørene i landet.

Kinobrillen, eller skjermbrillen som den også er omtalt som, ligger allerede ute for salg hos Telenor og er tilgjengelig for Altibox sine kunder.

Nå er det også klart at også Eplehuset har tatt inn kinobrillen. Mandag kom den for salg i butikkjedens 21 utsalgssteder. Den tidlige suksessen har allerede gitt penger i kassen.

- Siden vi startet salget av skjermbrillene i september, har vi solgt for 1 million kroner. Vi håper å selge for nær det dobbelte før året er omme, og håper å gå i pluss allerede første regnskapsår, sier gründer og daglig leder, Eirik Gartland Wahlstrøm (25).

Funnet opp etter kinobesøk

Moviemasks konsept er en skjermbrille, eller kinobrille, som skal gjenskape kinoopplevelsen kun ved hjelp av en maske og en telefon.

Dette gjøres ganske enkelt ved at man plasserer telefonen i masken, slår på filmen, og tar på masken. Kraftige linser inne i masken gjør at man får opplevelsen av å se på en stor skjerm.

Ideen fikk de to industriell økonomi og teknologiledelse-studentene etter å ha sett en film på kino i Silicon Valley i januar i år.

- Vi hadde bestemt oss for at vi skulle lage et produkt, men visste ikke hva. Så gikk vi og så en kino, og etter filmen tenkte vi, hva om man kan gjenskape kinoopplevelsen hvor som helst? Folk liker å se ting der de er, men opplevelsen av å se en film på en smarttelefon er ikke den samme som på kino, sier Wahlstrøm.

- Fantastisk å starte opp i Trondheim

Tilbake i Trondheim begynte studentene å lage oppfinnelsen. Det var ikke lett. Det viste seg blant annet at de trengte kraftige linser for å gjøre opplevelsen så god som de ønsket. Men ingen kunne noe særlig om optikk.

- Etter å ha prøvd oss litt frem, tok vi med oss en prototyp som egentlig ikke funket noe særlig ned til Krogh optikk i Midtbyen. Så spurte vi bare om de kunne hjelpe oss. Og det kunne de. Plutselig sto hele personalet samlet rundt prototypen og ga oss råd og hjelp. Det gjorde oss i stand til å lage en skikkelig prototyp, det var en kjempepositiv opplevelse, sier medgründer Harald Løvland Mannheim.

Planen om å ha et produkt ferdig og ute i butikkhyllene på under ett år, var imidlertid ambisiøs. Det krever både penger og en god plan for å komme seg på markedet.

- Det har vært mye arbeid, men det har vært helt fantastisk å starte opp i Trondheim. Vi har fått utrolig god hjelp fra entreprenørmiljøet i byen, sier Wahlstrøm.

Gründerne har blant annet fått tilgang på egen mentor fra veiledningsprogrammet Spark NTNU, og fikk inn både investorer og veiledere gjennom et annet NTNU-program, Take off.

- Vi hadde en uke der vi jobbet nærmest døgnet rundt for å komme opp med en forretningsplan. Her fikk vi blant annet hjelp av Zedge-gründer Tom Arnøy og Tronn Skjerstad. De ga oss både råd, og er nå også inne på eiersiden, sier Mannheim.

LES OGÅS: - Trondheim bør aldri bli som Silicon Valley

Samlet inn penger

Selskapet har også hentet inn pengestøtte fra Spark NTNUs Pengesprøyten, nærmere bestemt 25 000 kroner. I tillegg har Innovasjon Norge støttet bedriften med 700 000.

Da kinobrillene ble lagt ut på det internasjonale finansieringsnettstedet Kickstarter i september, fikk studentene bekreftelse på at de hadde gjort noe riktig. Her selges produktet direkte til kunder.

- Vi fikk inn over 100 000 kroner på tre timer. I løpet av kampanjen på 30 dager, nådde vi 30 land og fikk inn nærmere 300 000 kroner, sier Wahlstrøm.

Nå, tre måneder etterpå, er kontraktene med både Altibox, Telenor og Eplehuset sikret i tillegg. Det har gitt inntekter på 1 million kroner på under tre måneder.

Den store etterspørselen har også gjort at Moviemask har engasjert flere til å jobbe for dem. Totalt er de nå 11 som jobber i selskapet, hvorav seks jobber deltid.

Produseres i Kina

Selv om gründerne mener Trondheim har vært et fantastisk sted å starte opp i, var det verre å starte produksjonen av brillene her.

- Vi ønsket å ha produksjonen i Norge, og var blant annet på besøk hos industriklyngen i Raufoss. Men for å få produktet akkurat slik vi ønsket det, og for å få det i produksjon så raskt som vi ønsket, måtte vi til Kina for at det skulle være kapasitet til det, forklarer Wahlstrøm.

Det har ført til flere reiser til byen Shenzhen i Kina, hvor brillene nå produseres. Så langt er 2000 briller produsert og solgt.

Gründerne håper at ytterligere 1000 kan være ferdige produsert og solgt før jul, og at de kan nær doble inntektene de har hatt hittil. Nå blir brillene en del av Eplehusets julekampanje, så det er ikke helt usannsynlig at også det målet kan nås.

Markedssjef i Eplehuset, Marius Brevik, har i hvert fall tro på at produktet skal gå bra i deres butikker.

- Vi synes gründerne har en mye bedre og lettforståelig tilnærming enn flere av selskapene som produserer VR-briller. Vi har tatt inn bra med briller på lageret vår, og har skaffet oss opsjon på flere. Vi tar dem med i julegavetipsene vi sender ut, for dette er en typisk julegave. Så vi forventer et bra salg, sier Brevik.

Eplehuset passerte i fjor én milliard kroner i omsetning.

Harald Løvland Mannheim viser frem «hemmeligheten» bak kinobrillene: En kraftig linse som skaper kinoopplevelsen. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Det har blitt utviklet en rekke prototyper av kinobrillen før den endelige versjonen. Gründerne har tatt vare på de fleste på kontoret sitt på Innovasjonssenteret på Gløshaugen. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Eirik Gartland Wahlstrøm (t.v.) og Harald Løvland Mannheim (t.h.) har fått kontorer på Innovasjonssenteret på Gløshaugen. De to NTNU-studentene går 5. året på industriell økonomi og teknologiledelse (indøk). Foto: Håvard Haugseth Jensen
For å opprettholde den ambisiøse planen om å få produktet ut i butikkene allerede før jul, måtte gründerne reise til Kina for å produsere kinobrillene. Bildet er tatt ved fabrikken i Shenzhen, hvor brillene produseres. Foto: Moviemask