- Ja, det blir nok trangt i hyllene når utvalget økes. Utfordringen blir å passe på å ikke gå tom for de mest populære varene, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Mye skal skje i hyllene til Bunnpris' om lag 250 butikker landet over i løpet av de første månedene i 2017. Varer skal ut og enda flere varelinjer skal inn når landets desidert minste dagligvarekjede skifter storebror å samarbeide med.

Les også: Her er prisjegerens tips for billigst mulig julemat

Brøt med Rema

Siden 2012 har Bunnpris hatt innkjøpsavtale med Rema 1000. Det betyr at Rema har forhandlet med leverandørene på vegne av seg selv og Bunnpris, at Rema 1000 har stått for distribusjonen til Bunnpris' butikker og stått bak produksjonen av både sine egne og Bunnpris' egne merkevarer, såkalte EMV-er.

Da femårsavtalen nærmet seg slutten, valgte Bunnpris å bryte med Rema og signerte like før jul i fjor ny avtale med Reitans argeste konkurrent, Norgesgruppen, isteden. Det er den avtalen som trer i kraft fra 1. januar 2017 og som betyr storstilt utskifting og tilføring av varer i Bunnpris-butikkenes hyller.

Om lag 1000 varer levert og distribuert av Rema 1000 skal ut, og 2000 nye varer distribuert av Norgesgruppen skal inn.

- Da blir det cirka 1000 flere varer i en standard Bunnpris-butikk og om lag 2000 flere i gourmetbutikkene våre, sier Lykke.

Les også: Kiwi-satsingen fører til kraftig vekst for grossisten

Trenger merkevarene

I klartekst betyr dette et bredere utvalg for Bunnpris-kundene. Nettopp dét var hovedgrunnen til at Lykkes butikkjede valgte Norgesgruppen fremfor Rema 1000.

- Rema 1000 har valgt et helt annet spor enn vi kan bli med på. De satser stort på egne merkevarer og lykkes med det i egne butikker. Våre kunder vil ikke ha dette i like stor grad. Derfor trenger vi en leverandør som kan gi oss bredere utvalg på merkevarer til en totalt sett lavere pris, sier Lykke.

Rema 1000s omsetning av egne merkevarer, flere av dem produsert ved anlegg Rema 1000 eier, utgjør i underkant av 20 prosent av kjedens totale omsetning. Bunnpris' EMV-omsetning ligger rundt halvparten av dette i andel av totalen, selv om varene er de samme som hos Rema bare i andre emballasjer.

Les også: Etter flere år med underskudd, har det skjedd noe med Bunnpris

First Price inn

I Rema er varene stort sett merket med Rema 1000-merket og står side ved side med det man kan kalle merkevarene fra eksterne leverandører som Stabburet, Ringnes, Gilde, Toro og mange flere. I Bunnpris er det samme ordning, bare at merkene stort sett er Kløver eller Bunnpris. Det blir det nå endring på. De fleste av EMV-ene i Bunnpris blir di 2017 erstattet med Norgesgruppens EMV-merker First Price og Eldorado.

De fleste Kløver-varene erstattes av First Price og Eldorado hos Bunnpris fra nyttår. Enkelte varer er det allerde i ferd med å gå tomt for.

- Det gjelder stort sett alt av Kløver-produkter unntatt rødt kjøtt, egg og brød som vi produserer selv, sier Christian Lykke.

Norsk Kylling-kylling ut

Flere av kylling- og kalkunproduktene blir også nye. Rema-eide Norsk Kylling på Støren har de fem siste årene levert hvitt kjøttprodukter til Bunnpris under EMV-navnene Kløverkylling, Solvinge, Stolte Hane og Godt Kjøp. Nå blir disse erstattet og vareutvalget utvidet med merkevaren Prior fra Nortura. I tillegg vil Bunnpris fortsatt selge kylling fra Ytterøy.

- Utvalget på kylling blir bedre. Det samme gjelder mange andre varer, blant annet fersk fisk som vi nå skal få fra Lerøy. Gjennomgangstonen er bredere utvalg, flere varianter å velge i, sier Lykke.