- Vi har tredoblet månedsomsetningen fra vi startet i august. Men vi tjener ikke all verden, sier Roger Kamphaug, styreleder, fungerende daglig leder og en av fire eiere i Mat-Levert.no AS.

I beskjedne lagerlokaler på Tiller holder Midt-Norges eneste nettbutikk for dagligvarer til. Foreløpig har konkurransen i dette markedet begrenset seg stort sett til Oslo- og østlandsområdet. Og aller størst på dagligvarer på nett i Norge, er Kolonial.no. Men selv ikke Kolonial.no, med en omsetning som i år ender nært opp under en halv milliard kroner, går i pluss.

Tjener ikke: Daglig leder Karl Munthe-Kaas i nettselskapet Kolonial.no omsetter for nær en halv milliard kroner, men trenger omtrent det dobbelte for å gå i pluss.

- Det går veldig veldig bra med oss. Men vi tjener ikke penger. Det har heller ikke vært målet å gå i overskudd i år. Vi må nok opp på over en milliard for å få det lønnsomt, og det kan vi kanskje klare i løpet av 2018. Først må vi skalere opp, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no.

Les også: - 2017 blir magisk

Les også: Matkrigen på nett tar av - og gir lavere priser

- Ingen tjener på dette

Nordmenn har fått øynene opp for dagligvarehandel på nett. At Norge har svært høy butikktetthet, særlig i byene, er ikke til hinder. Stadig flere velger å fyller matposene med tastetrykk og tjenester der andre plukker, pakker og frakter varene hjem på døra.

Men noen må ta kostnaden med operasjonene kundene sparer seg. Foreløpig ligger det meste av utgiftene hos nettbutikkene selv.

- Jeg vet ikke at noen norske selskaper i dette markedet er lønnsomme. Det er veldig vanskelig å tjene penger på matbutikk på nett, ikke bare her i landet, men også i Europas største byer. Kostnadene blir for store, rett og slett. Skal du kjøre en kasse med varer hjem til noen, så har det en pris som er særlig høy i dyre Norge, sier handelsekspert Arne Matre, partner i revisjons- og rådgivningsselskapet EY.

Les også: Nå kan du handle dagligvarene dine på nett i Trondheim

Spår ti mrd. i omsetning

I fjor spådde han at det vil bli solgt dagligvarer på nett for rundt ti milliarder kroner i løpet av få år her i landet. Spådommen var basert på en bred undersøkelse blant 110 ledere i dagligvarehandelen om trender i bransjen frem til 2020. Og selv om han altså mener det kan være pengesluk, står Matre ved det han sa i fjor.

- Fordi kundene vil ha det og kan være villige til å betale for å få tacoen rett hjem i stua, sier Matre.

Han mener veksten forutsetter at minst én av de tre store dagligvareaktørene Rema 1000, Coop eller Norgesgruppen setter fart i dette markedet. Rema 1000 har kjøpt seg inn i Kolonial.no og eier ti prosent av dette største, norske e-matselskapet. Men mer trengs fra de store, mener Matre.

Les også: Rema kjøper seg inn i mathandel på nett

Les også: Her er prisjegerens tips for billigst mulig julemat

Tilleggstjeneste

- Aktører som skal lykkes med dagligvarer på nett, må ha flere ben å stå på opp mot kunden og se lønnsomheten i et totalt perspektiv. Aktører som bare driver på nett, vil ha vanskelig for å tjene penger fordi håndteringskosten spiser opp marginen. I Sverige, for eksempel, har alle de tre store Axfood, Ica og Coop mer eller mindre landsdekkende e-handelsløsninger som er operative i dag. Også der kom små aktører ganske tidlig inn og så har de store reagert på det for å holde tritt med markedet og ikke tape markedsandeler, sier han.

- Hva har gjort de svenske løsningene lønnsomme?

- Jeg har ikke sagt at de er lønnsomme. Det er litt sånn det kan skje i Norge også. Det er de store talls lov som gjelder. Når de spenstige tilbudene kommer så det er da de store volumene gjelder. Har du ti millioner i omsetning og dobler til 20 millioner, så er det fortsatt ganske lite i et totalmarked på 160 milliarder kroner som er størrelsen på dagligvaremarkedet i Norge, sier Matre.

Les også: Kjøper mer fersk fisk og mindre sjokolade

Kontrollert vekst viktig

Såpass populært forventer de fleste at mat på nett skal bli, at en av Kamphuags største bekymringer at Mat-levert.no skal vokse for fort. Nå ligger de på rundt 20 leveringer om dagen innenfor Trondheim og litt av Malvik. Storstilt markedsføring får vente.

- Vi må vokse kontrollert og har ikke vært aggressiv på markedsføring. Det er helt bevisst for å kunne bygge selskapet opp stein for stein. Investeringene man gjør for å komme dit man vil være, gjør det vanskelig å tjene penger i starten. Jeg tror ikke man skal se ensporet på lønnsomhet, man har også verdier i selskaper om man taper penger på driften i starten, sier Kamphaug.

Omsetningen fra august til nyttår kan regnes om til en årsomsetning rundt tre millioner kroner. Men Kamphaug mener 10-15 millioner i årsomsetning er realistisk innen få år.

Økende kundekrets: Jaden Nilssen hos mat-levert.no kjører ut mat i trondheimsområdet og får det stadig travlere. Men ennå tjener ikke selskapet all verden. Foto: MORTEN ANTONSEN

Selv om han foreløpig ikke har konkurrenter i Trøndelag, vil Kamphaug gjerne ha flere hit som blant annet kan ta del i jobben med å bygge markedet. Kolonial.no vil gjerne utvide virksomheten til andre deler av landet, men det er usikkert når det kan skje.

Vil til Midt-Norge

- Vi har generelt planer om å utvide, også til Midt-Norge. Men først må vi håndtere vår kraftige vekst på Østlandet, betjene og skalere opp der. Det gjør det krevende å finne organisatoriske ressurser for å ekspandere. Men det jobber vi med og vi skal helt klart til Midt-Norge om ikke altfor lenge, sier Munthe-Kaas.

- Hvordan klarer dere å drive og vokse uten å tjene penger?

- Vi har investorer som støtter opp om strategien i å investere i en oppbyggingsfase og få avkastning senere. Årsaken til at man stusser over dette i vår bransje, er kanskje fordi man sammenligner med en tradisjonell butikk der det forventes avkastning fra første solgte vare. Vi driver egentlig innen en industri og da er det naturlig med avkastningen når man når den skalaen som behøves, sier Munthe-Kaas.

Les også: Vil ta nettsamarbeidet med Rema til hele landet