Torsdag ble det klart at Sparebank1 Regnskapshuset SMN i Trondheim overtar alle aksjene i Økonomisenteret Kunderegnskap i Molde fra 1. januar 2017. Dermed blir Regnskapshuset SMN kraftig utvidet; de går fra 240 til 360 ansatte og øker årsomsetningen fra 244 til 360 millioner kroner.

Men hvor mye Regnskapshuset SMN har betalt for utvidelsen vil ingen av partene ut med.

- Det er hemmelig, sier en ordknapp Ole A. Nistad som er administrerende direktør og også en av eierne av Økonomisenteret Kunderegnskap.

I sommer kjøpte Regnskapshuset SMN en IT-bedrift med 20 ansatte. De sa da at de har som mål å doble omsetningen til en halv milliard i 2020.

Bransje i endring

- Det jeg kan si er at vi har klart oss helt fint alene og kunne gjort det videre også, men vi synes Regnskapshuset er et riktig valg i en tid hvor teknologi er i ferd med å forandre regnskapsbransjen totalt. Dette gjør oss bedre i stand til å møte fremtiden. Dessuten ligner vi hverandre, vi er bygd opp på samme måte og har samme visjon, begge er opptatt av sterke kunderelasjoner og lokalt nærvær, sier Nistad.

Nistad fortsetter i samme stilling også etter overtakelsen, samtidig som han blir en del av den øverste ledelsen i den nye organisasjonen.

Økonomisenteret Kunderegnskap har 120 ansatte fordelt på 13 kontor i Romsdal, i tillegg til et kontor på Lillehammer. Regnskapshuset SMN er en del av Sparebank1 SMN-konsernet og har 240 ansatte fordelt på 24 avdelinger i Trøndelag og Møre og Romsdal. Til sammen gjør dette at Regnskapshuset SMN etter oppkjøpet blir landets nest største innen regnskap og økonomisk rådgivning. Kundeporteføljen økes fra 5000 til 7800 kunder.

Digitale løsninger

Også Jon Havdal, administrerende direktør i Regnskapshuset SMN viser til at oppkjøpet er viktig fordi bransjen står midt i en digital tidsalder. Ny teknologi gir endringer, samtidig som han er sikker på at lokalt nærvær fortsatt blir viktig.

- Det er ingen fra ei lita bygd som ønsker å ringe Oslo for å få utført et regnskap eller kun få det gjort over nett. Mange regnskapskontor må velge mellom å satse på fulldigitale løsninger som krever få ansatte eller de må dyrke den lokale tilstedeværelsen. Vi er så privilegerte at vi kan gjøre begge deler, sier Havdal og forsikrer at ingen lokalkontor vil legges ned etter oppkjøpet.

- Vi tror at kjennskap til lokalmiljøet og sterke kunderelasjoner fortsatt vil være viktig i en digital tidsalder. Kundene forventer flere digitale tjenester, samtidig som de føler behov for å enkelt komme i kontakt med en rådgiver. Våre lokalkontor vil lytte til kundene og se utfordringene de opplever lokalt, samtidig som vi sentralt har en sterk fokus på å utvikle løsninger i takt med kundens behov og tilgang til ny teknologi. Med dette oppkjøpet styrker vi oss på begge områdene, sier Havdal og viser til at blir en svært kompetansetung organisasjon.

- Det koster å henge med i svingene, men nå har vi sammen alle forutsetninger til å være i front på utviklingen, sier Nistad.