Klokken 09.16 på julaften begynte oljen å strømme fra den første brønnen på feltet, opplyser Bård Atle Hovd, prosjektdirektør for Ivar Aasen-utbygging hos Aker BP.

Utbyggingen har kostet i underkant av 27 milliarder kroner, og er det største prosjektet som noensinne er ledet fra Trondheim.

- Det var store glis og god stemning, sier Hovd om oppstarten, da han og tre andre var til stede i kontrollrommet i Føniks-bygget på Torvet i Trondheim.

Oljehistorie

Den norske oljehistorien vil alltid forbindes med julen. På lille julaften i 1969 ble nemlig funnet av Ekofisk, det første norske oljefeltet, rapportert inn til myndighetene.

Hovd sier likevel at julaften ikke ble valgt som en symbolsk dato for oppstart på Ivar Aasen. De startet opp da de var klare for det, forteller Hovd, som har jobbet med prosjektet i fem og et halvt år.

- Det var en rolig og fin oppstart, og vi har ikke hatt noen problemer. Brønnen har levert etter planen, og vi planlegger å starte brønn nummer to i løpet av helga, sier han.

Selv om de bare var fire stykker til stede i kontrollrommet under oppstarten, så er det til sammen rundt 60 personer som jobber i feltets driftsorganisasjon i Trondheim.

Kontrollrommet på Torget er helt likt kontrollrommet ute på plattformen. Foreløpig er det kun støttefunksjoner som utføres fra Trondheim, men på sikt er planen at alle operasjoner skal styres derfra. Hovd sier at de i løpet av de tre neste månedene vil sette en dato for når det skal skje.

Samtidig vil bemanningen ute på plattformen trappes ned. På julaften var det rundt 400 personer ute på feltet i forbindelse med oppstarten. Under normal drift vil det være rundt 20 personer offshore, og Hovd sier at de gradvis vil nærme seg det antallet utover sommeren.

Navnebytter

Olje- og gassfunnet ble oppdaget i 2008, da trondheimsselskapet som da het Det norske boret en brønn på Draupne-prospektet i Nordsjøen.

Siden har både funnet og oljeselskapet skiftet navn. Tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) ga det feltnavnet Ivar Aasen, mens Det norske i høst skiftet navn til Aker BP.

I sommer ble det 15 000 tonn tunge plattformdekket løftet på plass ute på feltet. Hoveddelen av plattformdekket ble bygget i Singapore, mens understellet til plattformen ble bygget på den italienske øyen Sardinia.

Aker BPs hovedeier Kjell Inge Røkke var svært skeptisk da disse kontraktene havnet i utlandet, og spådde i 2013 at både budsjett og tidsplan ville sprekke.

Nå viser det seg at både kostnadene og tidsplanen holdt, og i tillegg ble prosjektet gjennomført uten noen alvorlige uønskede hendelser.

Hovd sier at det viktigste årsaken til det har vært tett oppfølging.

- Man må følge opp leverandørene, og få teamet til å fungere. Samtidig må man være villig til å ta imot hjelp, og la de som er villige til å hjelpe komme til, sier Hovd.

20 års drift

Feltet ligger på Utsirahøyden i den nordlige delen av Nordsjøen, og inneholder rundt 186 millioner fat oljeekvivalenter. Ifølge Aker BP kan feltet være i drift i 20 år, men at det avhenger av både oljepris og utviklingen i produksjonen.

Kommunikasjonsdirektør Olav Fjellså i Aker BP peker på Valhall-feltet i Nordsjøen, der produksjonen snart passerer én milliard fat. Det er fire ganger så mye som man forventet da feltet ble satt i produksjon.

Fjellså sier at ny kunnskap og teknologi også vil gi mer effektiv produksjon.

- Det er dette vi jobber med hele tiden: kostnadseffektive prosesser, få ut mer ressurser og strekke aktiviteten så lenge som mulig, sier Fjellså.

Feltet omfatter også forekomsten Hanz, som ikke er utbygd i denne omgang. Planen er å knytte dette funnet opp mot Ivar Aasen-plattformen med et undervannsanlegg, men ifølge Fjellså er det for tidlig å si når det kan skje.

- Først må vi lære feltet å kjenne, sier han.

Drift: Rundt 60 personer jobber i driftsorganisasjonen for Ivar Aasen hos Aker BP i Trondheim. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen
Oversikt: Fra kontrollrommet på Torvet kan man styre alle operasjoner på plattformen. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen
Innenfor rammene: Prosjektdirektør Bård Atle Hovd har jobbet med Ivar Aasen-utbyggingen i fem og et halvt år. Til høyre: kontrollromsoperatør Geir Frode Aarstein. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen