- Jeg stiller spørsmål om hva som er Adressas rolle, sier Koteng, som i et ironisk innlegg på Facebook tar et oppgjør med dekningen etter Remas lansering av appen «Æ».

«Kjære Odd Reitan, hvorfor er dere så flinke, at dere skaper altfor store forventninger til Æ? (Vi hadde forventninger om at vi kanskje ikke trengte å kjøpe mer mat)», skriver Koteng, som har fått stor respons på innlegget.

«Hvorfor pusser du opp Britannia for mange millioner? Hvorfor driver du disse Narvesen kioskene? (Professoren har jo sagt at det er forbundet med risiko). Hvorfor kjøper du opp og renoverer så mange bygårder i Midtbyen?», fortsetter han, før innlegget avsluttes med:

«Hvorfor er dere så flinke med både varehandel, eiendom og kapital? Hvorfor i huleste driver dere forretning? Etter min mening må det være bedre at det er folk i Oslo som tar seg av dette. Vi har mer enn nok med offentlige penger, misunnelse og kjønnsdrift, sport og journalistikk.»

- I Champions League

På spørsmål om hvem det er rettet mot, svarer han:

- Det er myntet først og fremst på journalister, og på journalisters rolle. På det at noen greier å skrive en kommentar om at man har lyktes med å lansere en «Æ» så godt, at det ikke innfrir forventningene, sier Koteng, med henvisning til kommentaren «Æ-en ble en nedtur» i Adresseavisen.

- Vi har ikke så veldig mange fra næringslivet som spiller i Champions League. Odd Reitan og Rema-systemet har gjort det i mange år. Adressa klarer aldri å se merverdien av å ha en kapitalist som Reitan her, sier han.

- Gjør vi ikke det?

- Nei, ikke når en av sakene som trekkes frem som en hovedsak fra i fjor, er at det er risikofylt å drive Narvesen-kiosk. At han får en gevinst på flere milliarder på et salg i Sverige, penger som kanskje kan bli investert i midtnorsk næringsliv, det nevnes ikke.

- Det har jo også blitt skrevet om?

- Kanskje det har det, men det blir i hvert fall ikke nevnt som en av hovedsakene, sier Koteng.

I Adresseavisens oversikt over de viktigste økonomisakene fra 2016 var det med åtte saker som handlet om, eller var relatert, til virksomhetene i Reitangruppen. Blant sakene var Remas politianmeldelse av 120 av konkurrentenes butikker, opprettelsen av forretningsområdet Reitan Kapital og investeringene i nye Britannia. Sakene om Reitans aksjesalg i svenske Axfood ble ikke nevnt.

- Før Æ-lanseringen lovte Rema «noe av det råeste norsk dagligvare har sett», men konkurrentene sier at de har drevet med dette i årevis. Er det ikke da rimelig å påpeke at det ikke levde opp til forventningene?

- Det var i hvert fall et veldig bra stunt, som alle fikk med seg, sier Koteng.

- Forvalter store verdier

Adresseavisens sjefredaktør Tor Olav Mørseth sier det er fint at avisen journalistikk blir diskutert, men at han ønsker å nyansere bildet litt.

- Når du ser på den massive dekningen av Rema og Reitan-familien over tid, har det vært både positive og negative nyheter. Og så er det nå en gang slik at en av kjerneoppgavene til mediene er å gå makten etter i sømmene, sier Mørseth, og påpeker at Reitan-systemet forvalter store verdier innen både detaljhandel og eiendom.

- Da må de også tåle et kritisk søkelys. I dette tilfellet er det snakk om et stort norsk selskap som svært aktivt har gått ut og søkt oppmerksomhet rundt sin nye lansering. Når de bygger opp forventningene på den måten, er det helt naturlig at mange har en mening om det de leverer, sier han.

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan og innkjøps- og kategoridirektør Lars Kristian Lindberg sto for lanseringen av Æ-appen denne uken. Foto: Kristin Svorte