Bryggeriet Mack har fått stor oppmerksomhet de siste dagene etter at det ble kjent at Rema velger Ringnes som sine «bestevenner» og dermed kaster ut konkurrentene. Dette er en del av strategien som ble lansert under den såkalte «høstjakta», da forhandlingene med kjeden startet i høst.

Les også: Mack- og Rema-saken fortsetter

Da sa Lars Kristian Lindberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000 Norge til Aftenposten at de hadde startet en opprydning i hyllene og varslet at kjente merkevarer skulle ut av hyllene:

– Vi trenger ikke to typer salt potetchips eller to typer samme syltetøy. Vi trenger et syltetøy med egen merkevare, en storselger, en med ekstra bær, en med lite sukker og en økologisk. Leverer den ene leverandøren det, vil vi bruke resten av hylleplassen til spesial- og sesongprodukter.Les også: Professor om ølkrangelen: - Dette blir en test for Rema

Ut med Lerum

Nå har Lindberg og Rema valgt. Orkla, som eier Nora, får bli i hyllene. Lerum, utfordreren fra vestlandet, som også produserer Remas eget syltetøy, må ut.

Administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug bekrefter dette overfor Aftenposten tirsdag formiddag.

Alt syltetøy forsvinner ut av butikkene i hele landet, også i Sogn og Fjordane, der Lerum holder til.

– Vi har et par butikker her i nærheten som trolig får beholde syltetøyet, sier Hjellhaug.

Rema har tidligere lagt vekt på at de skal bruke den ledige hylleplassen på lokalmat.

– Er ikke syltetøyet deres lokalt nok?

– Det er lokal produsert, med så mye lokale råvarer vi får tak i, av lokale ansatte. Men vi får bare forholde oss til situasjonen og håpe at Rema ser at de trenger vårt syltetøy også.

Forhandlingene i høst har vært spesielle, siden Rema sa at de kom til å velge en produsent av syltetøy.

– At de ikke valgte oss har vi visst siden rundt jul. Vi håpet i det lengste at de ville velge oss, sier Hjellhaug.

De har fremdeles ikke oversikt over hvordan dette vil påvirke de ansatte.

Også Knorr forsvinner

Unilever, som i Norge har merkene Lipton, Dove og Knorr, er valgt bort til fordel for andre aktører.

I suppehyllene er også Orklas Toro blitt «bestevenn», og dermed kan Rema-kundene se langt etter de grønne og gule suppeposene fra Knorr.

Hvorvidt Rema også har valgt bort Lipton har ikke Aftenposten fått bekreftet, men mye tyder på at Dove er ute.

Unilever har ikke returnert Aftenpostens henvendelse de siste dagene.

Colgate Palmolive er også valgt bort av Rema.

– Dette er konfidensielle avtaler som vi ikke kommenterer. Du får gå ut i butikkene og se selv etterhvert, sier Jens Færden Berle administrerende direktør i Colgate Palmolive.

Det bekreftet kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 overfor Dagens Næringsliv:

– Hele bestevennstrategien handler om å ta bort like produkter. Det åpner for nye varer, men selvsagt blir det også en debatt om enkelte merkevarer. Antallet tannkremer reduseres for eksempel fra 18 til 14, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum til Dagens Næringsliv.

Hun legger til at innkjøpsbetingelser ikke er hele årsaken.

Uncle Bens og Haribo

Også det kjente merket Uncle Bens og Haribo er ute av varmen, forteller kilder til Aftenposten.

Fossum har ikke bekreftet dette og Rema har ikke svart på Aftenpostens henvendelser vedrørende varene som blir tatt ut av hyllene.

Les også: Rema-topp møter Mack-ledelsen for å løse ølstrid

Les også: Koteng mener Reitan dekkes for negativt