For tre uker siden rykket Orkla hardt ut mot den hurtig voksende importen av toll- og avgiftsfri sjokolade og godterier fra Sverige til Norge. I fjor kom denne importen opp i 500 tonn.

Kritikken rammet det svenske firmaet Maxgodis som har hatt braksuksess med en forretningsmodell som har eksistert i bare litt over ett år, skriver Aftenposten.

Virksomheten går rett og slett ut på å utnytte toll- og avgiftssystemet ved å la privatpersoner få importere billige søtsaker til Norge.

Orkla karakteriserte det som «et avgiftsfritt smutthull» fordi Maxgodis blant annet slapp å betale sukkeravgift og moms til den norske stat for sine produkter.

Ville ha stanset «avgiftsfritt smutthull»

Nå er tonen en helt annen fra Orkla.

I dag sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning til Aftenposten at «de aldri har hatt noe mot Maxgodis’ virksomhet», og har innledet et salgssamarbeid med det svenske firmaet.

Derfor kan Nidars produkter – som produseres i Norge – nå selges til norske kunder til en lavere pris enn de samme produktene koster i norske butikker.

Rønning vil ikke si at Orkla nå utnytter det samme «avgiftsfrie smutthullet» når de nå innleder samarbeid med Maxgodis og kan selge sine Nidar-produkter til Norge helt fritt for norsk sukkeravgift:

- Forbrukerne ønsker å handle på nett, og vi kan ikke være passive til økende netthandel fra utlandet, sier Rønning.

Slik slipper Orkla unna avgifter

Orklas fremgangsmåte er denne:

  • De sender Nidar-produktene sine til Sverige og slipper derfor å betale sjokolade- og sukkervareavgift for disse varene til norske myndigheter.

  • Når varene så kommer tilbake til Norge, er de både toll- og momsfrie fordi de sendes i pakker som er under frigrensen på 350 kroner.

På den måten slipper selskapet unna avgifter som de ellers hadde måttet betale til den norske stat.

- Vi har jobbet for å fjerne sukkeravgiften i 100 år. Når det åpenbart ikke er mulig, må vi benytte de salgskanaler som lovverket gir oss anledning til. Myndighetene synes tydeligvis at det er greit at særavgifter ikke skal betales ved denne type import, og da er vi nødt til å tilpasse oss rammebetingelsene, sier han.

Kan selge billigere fra Sverige enn i norske butikker

Hos Maxgodis er administrerende direktør Morten Hansson svært fornøyd med at de nå også kan selge Nidars produkter.

- Vi ble svært overrasket, på den positive måten, da Orkla tok kontakt med oss. Nå kan vi selge alle Nidars bestselgere i tillegg til Freias sortiment, og det til en lavere pris enn i norske butikker. Dette er jo svært viktig i et marked som det norske, siden dette er kjente merkevarer for alle i Norge, sier Hansson.

Bedriftens virksomhet har fortsatt å øke raskt. I fjor ble det til sammen fraktet 500 tonn sjokolade og brus til sukkersugne nordmenn.

- I år har vi som mål å øke transporten til 1.800 tonn – over tre ganger dagens mengde. Bare mandag denne uken sendte vi alene 9 tonn over grensen. Med Norges to viktigste produsenter i våre kataloger fikk et vi mersalg straks, sier Hansson.