Svært lav økning på 0,2 prosentpoeng på landsbasis og nedgang i begge trøndelagsfylkene.

Det er fasiten for Rema 1000 i 2016, viser ferske markedsandelstall i Dagligvarerapporten 2017 fra analysebyrået Nielsen.

- Vi har rett og slett vært for dårlig til å etablere nye butikker, sier regiondirektør i Rema Midt-Norge, Vidar Andersen, om markedsandelutviklingen i Trøndelag utenfor Trondheim.

- Dette er stort sett på grunn av oppsving våre konkurrenter har hatt med overtagelse av Ica-butikkene. De har pusset opp butikkene de har overtatt. Historien viser at man da får en kortsiktig vekst, og den galoppen har ikke Rema vært med på ettersom vi ikke fikk kjøpe noen av de gamle Ica-butikkene, sier regiondirektør for Rema 1000 i Trondheim, Brynjar Hovstein.

Les også: Rekordår for Rema i Danmark

Rema har 30 års forsprang

Selv om Norgesgruppen er største dagligvareaktør på landsbasis, har de vært småtasser i Trøndelag inntil for få år siden. Første butikk i regionen kom ikke før Kiwi etablerte seg på Oppdal i 2002 – 30 år etter at Odd Reitan åpnet sin første butikk i Trondheim.

Fortsatt er Rema veldig mye større enn Norgesgruppen i Sør-Trøndelag. Men i Nord-Trøndelag gikk Norgesgruppen altså forbi i fjor.

- En milepæl for oss, sier regiondirektør Terje Nytrem i Norgesgruppen.

Dagligvareaktøren som eier Kiwi, Meny, Spar og Joker passerte i fjor 20 prosent markedsandel i Nord-Trøndelag og økte sin andel av kaka i begge trøndelagsfylkene.

- Vi gjør en kjempejobb, og det er i Trøndelag og nordover vi har absolutt størst utvikling. Det har vært tøft, for dette er jo hjemregionen til både Reitans Rema og Lykkes Bunnpris, og på mange måter også Coop ettersom samvirkelaget står veldig sterkt her. Men vi satser offensivt og vokser kraftig, sier Nytrem.

Les også: Rema boikotter Freias påskeegg

Les også: Coop og Norgesgruppen drar ifra Rema og Bunnpris

- Øker turtallet

Vokse har også Rema planer om etter at konkurrentene i fjor spiste seg innpå deres andeler i fjor.

- Nå har vi økt turtallet. Nylig åpnet vi ny butikk på Støren, vi får snart etablert oss i Berkåk og jobber med opptil ti andre lokaliteter for butikker som vil komme de neste årene, sier Andersen.

- Omsetningen har økt i alle våre områder i Nord-Trøndelag, bortsett fra i Namsos der butikken var stengt i syv uker i forbindelse med ombygging. Det samme i Sør-Trøndelag, unntatt i Orkanger med ombygging på Oti-senteret. Siden november har vi hatt økning også i markedsandelene. I januar i år har vi en andelsvekst på 1,7 prosentpoeng i Nord-Trøndelag, sier han og uttaler seg fortsatt for Rema i Midt-Norge utenfor Trondheim som er en egen region.

- En nedgang på 0,2-0,3 prosentpoeng virker ikke mye. Hva har det å si?

- Det er jo sånn at vekst skaper vekst. Og vi er veldig opptatt av å være på riktig side, sier Andersen.

Detter er ikke første gang Rema 1000 går i motbakke. Ifølge Brynjar Hovstein, er det snakk om svingninger også nå.

- Jeg husker ikke om vi har tapt markedsandeler i Trøndelag før. Men det gikk rimelig sideveis i 2001-2003. Da, som nå, tok vi grep. Dette har vi altså opplevd før og det går i bølger. Vi er veldig fornøyde med omsetningen i egne butikker og har gode forklaringer på tallene, sier han og viser til en butikk stengt på Havstein i Trondheim store deler av fjoråret og altså konkurrentenes overtakelse av Icas butikker.

Les også: Nedgang for Rema 1000 tross «Æ» og bestevennstrategi

Coop økte mest nasjonalt

I det nasjonale markedet er Norgesgruppen og Coop vinnerne når 169,4 milliarder kroner er fordelt. Summen tilsvarer det du og jeg brukte på dagligvarer i Norge i 2016 og er over fem milliarder kroner mer enn i 2015.

Norgesgruppen økte sin markedsandel i Norge med 1,1 prosent til 42,3. Bunnpris, som er den minste av de nasjonale dagligvareaktørene, sto stille på 3,9 prosent markedsandel. Rema endte fjoråret på 24,4 som er beskjedne 0,2 prosentpoeng over 2015.

Coop gikk opp 1,5 prosentpoeng til 29,4 prosent for landet som helhet.

- Coop er jo vekstvinner i 2016, og det er vi veldig godt fornøyde med. Vi legger bak oss to gode år, der vi har økt vår markedsandel. Resultatmessig ser vi at vi har fått god effekt av Ica-oppkjøpet. Vi stadfester vår posisjon og det er vi veldig godt fornøyd med, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør for Coop Midt-Norge og styremedlem i Coop Norge Handel AS.

- Hva betyr det, egentlig, hvor store markedsandeler man har?

- Det er bortimot «liv og død», det å ha den posisjonen vi har nå. Det har mye å si for hvor store innkjøpsvolum vi kan ha og følgelig hvilke avtaler vi får med leverandørene. Volum betyr også mye for å få til en god distribusjon. Umåtelig viktig for konkurransekraften vår, sier Skei som fra 1. juni vil lede landets nest største samvirkelag når Coop Steinkjer fusjoneres inn i Coop Midt-Norge etter vedtak i de to selskapenes styrer forrige uke.

Hårete mål for sørfylket

I Sør-Trøndelag økte Coop sin markedsandel med hele 1,8 prosentpoeng til 45,4 prosent. I Nord-Trøndelag gikk Coop imidlertid ned 0,1 prosentpoeng, men har fortsatt godt over halvparten av markedet med 54,7 prosent.

For Norgesgruppen er det fortsatt milevis igjen til Coop i Trøndelag. Men når de nå er blitt nest størst i ett trøndelagsfylke, har de nye mål. Selv om Rema er ennå nesten dobbelt så store som Norgesgruppen i Sør-Trøndelag, har sistnevnte mål om å ta igjen Rema også i sørfylket.

- Ja, klart vi har det. Vi økte vår markedsandel med 4,7 prosentpoeng på fire år. I samme periode har Rema økt med 1,7 prosent poeng. Vi har tenkt å ta dem igjen, sier Nytrem.

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

Les også: Mathallen blir Bunnpris-butikk