Bakeriet som går over til å bli en slags ølpub på kveldstid har fått det passende navnet Brøøl.

- Det var det svigermor som kom på, sier kjøkkensjef Stian Fjæreide.

Han har lenge drømt om et bakeri, og i løpet av mai skal drømmen bli sann.

- Det å kombinere brød og øl synes jeg er spennende. Jeg føler ikke at noen har utforsket det, sier Fjæreide.

Bjørn Hyge (t.v.), Ann-Charlotte Hyge og Stian Fjæreide tror tiden er inne for et bakeri på Bakklandet.

Litt øl i brødene

Eller brød og øl har jo mye de samme ingrediensene, understreker kjøkkensjefen.

- Det er mer væske i det ene, og mer varme i det andre. Hvert eneste brød skal ikke smake øl, men vi skal prøve å matche produktene opp mot hverandre, og det vil nok være litt øl i noen av brødene, avslører Fjæreide.

Sammen med Bjørn Hyge, Ann-Charlotte Hyge og Annkatrin Sæterøy hadde Fjæreide ambisjoner om å åpne Brøøl i de gamle lokalene til Folk & fe på Nedre Bakklandet i januar, men arbeidet med å få i gang Land & strand på Grilstad Marina har tatt mesteparten av tida, og resterende tid har gått med til Folk & fe. I oktober i fjor flyttet Folk & fe inn i brygga ved Gamle bybro hvor Asian Cooking tidligere holdt til.

- Det ble mer omfattende arbeid på Grilstad enn vi hadde sett for oss, forklarer Bjørn Hyge.

- Vi har behov for å bake mye brød til restaurantene våre, og dessuten synes vi det har vært for dårlig kvalitet på bakeriene ellers, sier han forsiktig.

Bjørn Hyge håper at det nye bakeriet forblir et brøl, og ikke et gjesp.

Her kan du lese om restauranten på Grilstad Marina som den driftige gjengen startet like før påske

Får rester fra Dahls

Kvartetten har innledet et samarbeid med melprodusenten Gullimunn AS i Steinkjer som leverer ikke-raffinert mel basert på gamle kornsorter. E. C. Dahls skal levere ølet og de vil også få mesk, rester fra ølproduksjon. Dette er ypperlig i brødbaking, ifølge Fjæreide.

Eltemaskin, bakebord og ovn står foreløpig litt hulter til bulter inne i lokalet på Nedre Bakklandet.

- Brødbaking er enkelt, men når det er snakk om større volum så blir det vanskeligere. Denne maskina tar 80 kilo i gangen. Vi vil ha et veldig fokus på håndverk. Det vil bære preg av liten skala, sier Fjæreide. Utvalget vil bestå av cirka fem-seks brød, og det vil variere ut fra årstid og tilgang til råvarer, sier Fjæreide.

- Vi har blant annet ansatt en fantastisk baker fra Frankrike, supplerer Bjørn Hyge.

- Brød er trendy

Brød har fått en renessanse, og det gleder Fjæreides hjerte.

- Brød har blitt trendy og det er artig. Det føles riktig å åpne bakeri nå, sier Fjæreide.

- Det finnes ikke et slikt bakeri i Trondheim, og vi mener også at vårt bakeri vil passe perfekt på Bakklandet. På morgenen kan du kjøpe med deg et brød og på kveldstid blir det en pub hvor det vil bli servert dagens gryte - med brød selvsagt, forteller Ann-Charlotte Hyge.

Bakeriet vil også prøve seg på et brødabonnement som innebærer at kunden henter et brød i utsalget hver dag. Kursvirksomhet har ikke vært diskutert ennå, men Fjæreide forventer at det kommer spørsmål om opspkrifter.

- Vi skal ikke være vanskelige der, oppskrifter skal man kunne få. Men kanskje skrive så vanskelig at folk uansett må kjøpe brød hos oss, spøker Fjæreide.

- Må finne fornuftig pris

- Gode råvarer og godt håndverk. Det høres ut som det kan bli dyrere enn kneipp-brød fra Bunnpris?

- Vi har ikke satt prisene ennå. Men det er viktig at det ikke blir så dyrt at folk ikke vil kjøpe sitt daglige brød her. Vi må finne prisen som kundene er villige til å betale.

- Folk er opptatt av hva de spiser for tiden. Jeg tror de vil betale for kvalitet, men vi skal ikke overprise brødene, mener Ann-Charlotte Hyge

- Det blir ikke en wow-opplevelse når folk kommer inn. Brødet vil ikke koste det hvite ut av øyet. Det skal være fornuftige priser, utdyper ektemannen Bjørn.

Nøyaktig dato tør ikke driverne å spå ennå, men de hevder at det er lite som gjenstår til tross for at kjøkkenet ser noe magert ut mens Adresseavisen er på besøk.

- Det er ikke så mye som står igjen. Vi åpner i løpet av mai, sier Fjæreide.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.