- Folk er kanskje ikke klar over de mer systematiske problemene slike kundeklubber skaper i markedet, og for kundene selv.

Det sier fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad, i Forbrukerrådet.

Tirsdag fortalte Adresseavisen at Datatilsynet har startet granskning av Remas Æ-app og Norgesgruppens Trumf-program. Coop har de sjekket for noen år siden, og i Adresseavisens oversikt (nederst i saken) kan du lese hva de ulike dagligvareaktørene vet om deg.

Les også: Kundenes handlelister lå åpne i Rema 1000s Æ-app

Kartlegging av hvilke personopplysninger kjedene samler inn samt hvordan de brukes og lagres, er sentrale elementer i Datatilsynets kontroll.

- Det kan være fordeler med kundeklubber for deg eller meg så lenge vi makter å bruke det helt bevisst. Men trolig betaler vi «ti-gangen» tilbake i form av opplysninger vi gir fra oss, sier Myrstad.

- Vi ønsker at forbrukerne skal ha makt og mulighet til å orientere seg, nyte godt av konkurranse og valgfrihet. De ordningene vi snakker om her, kan bidra til å svekke disse tingene, sier han.

Her er fem problemstillinger Forbrukerrådet trekker frem:

1. Uoversiktlig priser

De ulike rabattordningene gjør det vanskeligere for kundene å orientere seg på pris og tilbud. At du kanskje ikke vet hva en vare faktisk koster før etter at du har betalt den, er gjør det vanskelig for kundene å ta informerte valg, mener Forbrukerrådet.

- Prisene blir vanskelige å få øye på bak et virvar av prosenter, kuponger og såkalte medlemsfordeler. Ikke nok med at prisene kan endre seg fra dag til dag eller time til time. Når de også blir personalisert, vil det komplisere bildet ytterligere, sier Myrstad.

Les også: Prisblinde tross priskrig

2. Svekket konkurranse

Dagligvarekjedene påpeker stadig at konkurransen dem imellom er beinhard og forsterket etter at det nå bare er tre store aktører igjen i markedet. Forbrukerrådet mener kundeklubber, lojalitetsprogram og personalisering kan være med å svekke konkurransen.

- Kundeklubbene gjør det enklere å prisdiskriminere og bidrar til å svekke konkurransen fordi du ikke får vite at prisen er differensiert. Bonusordninger som skaper lojalitetsbånd kan gjøre det vanskeligere å være kritisk forbruker, sier Myrstad.

I tillegg har kjedene informasjon om hvilke varer du trolig passer på hva koster og hvilke varer de kan skru opp prisen på uten at du slutter å handle.

- Det fungerer som lokketilbud på varer de vet du er glad i, samtidig som de kan skru opp prisen på varer de vet du ikke er så prissensitiv på, sier Myrstad.

3. Forsterker vaner

- Målrettet markedsføring kan forsterke usunne vaner eller ramme forbrukere i sårbare situasjoner ekstra hardt, mener Myrstad og trekker frem et eksempel:

- Kjøper du mye cola og potetgull, får du kanskje masse reklame og tilbud på cola og potetgull som gjør at du handler mer av det, sier han

4. Dyrere for uregistrerte

De som velger å ikke dele sine personopplysninger og handlevaner straffes ved at de får dårligere pris enn de som lar seg registrere.

- Man må betale ekstra for å få handle i fred. Det må være mulig å forbli anonym forbruker. Vi må både få anledning til innsyn, og få mulighet til å få slettet opplysninger om oss, sier Myrstad.

5. Forbi naturlige sperrer

At mange forbrukere ikke reagerer på mengden av informasjon kjedene henter inn når folk registrere seg og handler, kan handle om at den relativt nye markedsføringsformen kommer forbi våre naturlige sperrer.

- Personalisering åpner for nye former for utfordringer vi ikke har sett før. Aspekt folk ikke har tenkt så mye over: Det at prisen kan tilpasses dine styrker og svakheter, at du kan påvirkes på måter du ikke er bevisst eller har naturlige forsvarsmekanismer mot. Fordi butikkene kan kombinert data de selv har med data fra andre steder, kan de ha mulighet til å nå deg og trigge deg på de områdene du er svakest, sier Myrstad.

- Når markedsføring tilpasses hvert individ, kan det hende de naturlige sperrene vi har for markedsføring ikke lengre fungerer. Du forstå kanskje ikke at det er markedsføring det du utsettes for, eller at du tror at det du får er fantastiske og unike tilbud når det ikke er sikkert det er det, sier han.

Les hva dagligvareaktørene sier om Trumf, Coop-kortet og Æ-appen: - Facebook vet mye om hvordan folk har lyst til å fremstå. Vi vet hvordan folk er.

Bevisst: Forbrukerrådet vil gjerne at folk skal bli mer bevisst mekanismene i kundeklubbordninger eller rabattprogram som for eksempel Remas Æ. Foto: Marianne Tønset