Nå skal Rema 1000 i Midt-Norge selge enda mer lam fra rørosregionen.

Dermed får daglig leder i Røroskjøtt, Kjell-Ove Oftedal, ønsket sitt oppfylt. Da Adresseavisen snakket med ham i januar, sa han nemlig at han håpet på å få levere mer til Rema fremover.

Anledningen både for henvendelsen fra avisen i januar og Røroskjøtts optimisme, er Remas nye leverandør-strategi med færre like produkter fra store merkevareleverandører og større innslag av regionspesifikke varer, bedre kjent som lokalmat.

Konsekvens av ny strategi

I den ene enden, har Rema kuttet ut enkelte store merkevareleverandører og blitt såkalt bestevenn med andre. Det har de gjort både for å kunne få bedre innkjøpsavtaler med bestevenn-leverandørene, men også for å frigjøre hylleplass til varer som skal bidra til å skille Rema fra konkurrentene.

Så i andre enden av den nye strategien, øker Rema andelen egne merkevarer (EMV) og noe de har døpt UMV (unike merkevarer) som hovedsakelig betyr varer fra lokalprodusenter. Som for eksempel lam fra Røroskjøtt i hyllene i midtnorske Rema-butikker.

- Vi har forpliktet oss på volum og varer fra Røroskjøtt i en utvidet avtale. Vi ønsker å utvikle oss og vil bruke erfaringer fra det første volumet til ytteligre samarbeid, sier regiondirektør Vidar Andersen i Rema 1000 Midt-Norge som har ansvar for Rema i Trøndelag utenfor Trondheim.

- Har dere inngått nye avtaler med andre lokalmatprodusenter nå?

- Det er ikke alltid man må gjennom et avtalevindu og avtaler med lokalmatprodusenter fortsetter selv om det ikke har vært nye forhandlinger, sier Andersen.

Røroskjøtt-avtalen sørger for lammekjøtt fra Røros også i butikkene i Trondheim.

Utviklet egen merkevare

Røroskjøtt og Rema 1000 har i løpet av forrige avtaleperiode på tre år, utviklet merkevaren Røroslam som kjøttet selges under i Remas butikker. Den nye avtalen gjør at Rema er Røroskjøtts største dagligvarekunde.

Ifølge Vidar Andersen er det aktuelt å utvide også med andre kjøttyper enn lam. Partene vi ikke si noe om størrelsen på avtalen, men bekrefter at leveringen skal økes.

- Viktige momenter med avtalen er at hele dyret skal utnyttes og presenteres til forbrukerne. Vi skal også i samarbeid videreutvikle lammeprodukter fra Røroslam som kan i større grad enn før selges gjennom hele året. Dette gir også muligheter for et større volum enn før, sier Kjell-Ove Oftedal.

- Lammekjøtt egner seg svært godt til frysing, så det er egentlig rart at sesongen ikke er lengre enn den er allerede, sier han.

- Sikrer arbeidsplasser

Røroskjøtt as har i dag åtte fast ansatte og rundt 50 prosent flere i sesong.

- Røroskjøtt har betydelig vekstambisjoner, og røroslammet er en viktig del av dette. Det kan også bli behov for flere ansatte. Videreforedling av kvalitetsprodukter av lammet er en stor og viktig del av omsetningen på Røroskjøtt, og et fornyet samarbeid sikrer uansett lokale arbeidsplasser. Det øker også tilgjengeligheten av lammeprodukter fra Rørostraktene ut i butikk i Midt Norge, sier Oftedal.