Samarbeidstrøbbel 1: Einar M. Hjorthol har sagt opp stillingen som havnedirektør, bare 15 måneder etter at han begynte i jobben. Hjorthol bekrefter at oppsigelsen skyldes samarbeidsproblemer med styrelederen. Foto: jens petter søraa

Einar Hjorthol og Wollert Krohn-Hansen bekrefter begge at de sa opp jobbene sine som havnedirektør i Trondheim Havn på grunn av at de hadde samarbeidsproblemer med styreleder Otto Frøseth.

På et allmøte for de ansatte i Trondheim Havn tirsdag denne uken ble det orientert om havnedirektørens avgang. På møtet sto havnedirektør Einar Hjorthol ved siden av styreleder Otto Frøseth. Hjorthol sa følgende: «Jeg er skuffet over at jeg ikke har klart å etablere et bedre samarbeid med styreleder.»

- Jeg kan bekrefte at det var det jeg sa på allmøtet. Dette har bygd seg opp over tid. For øvrig har jeg ingen kommentar, sier Einar Hjorthol. Han ble ansatt i stillingen i november 2015.

Sa opp etter 15 måneder

Havnedirektørens oppsigelse kommer bare 15 måneder etter at han tiltrådte den viktige stillingen. Selskapet har ansvar for all havnevirksomhet i hele Trondheimsfjorden, pluss kommunale havner i Frøya og Namsos. Trondheim Havn forvalter milliardverdier, særlig i Trondheim, der havneselskapets eiendommer er nøkkelen til mye av byutviklingen.

Einar Hjorthol blir dermed sittende kun en kort stund i sjefsstolen på havna. Hans forgjenger, Wollert Krohn-Hansen, satt i jobben i over 20 år, men også han bekrefter at han sluttet på grunn av samarbeidsproblemer med styrelederen. Han begynte i jobben i 1995, sa opp stillingen i juni 2015 og gikk av i februar 2016. Krohn-Hansen understreker at han har hatt utrolig fine år i Trondheim Havn, og er glad for å ha medvirket til at selskapet har utviklet seg til en regional aktør.

- Gjorde det lett å si opp

- Dette har vært mulig på grunn av et godt eierskap av eierkommunene. De har sett verdien av et samarbeid om organisering av havnevirksomheten i Trondheimsfjorden.

Wollert Krohn-Hansen sier at sommeren 2015 sto Trondheim Havn overfor fire store utfordringer: Utbygging av regionhavn på Orkanger, realisering av et stort industrikaiprosjekt på Verdal, organisering og strukturering av eiendomsutviklingen i Trondheim og organisatoriske tilpasninger som følge av disse oppgavene.

- Jeg var da 66 år og hadde den oppfatning at den som skulle lede Trondheim Havn i et lengre perspektiv enn det jeg kunne, burde være med i disse prosessene fra starten. Det var grunnlaget for min oppsigelse. Det var en ryddig avslutning av arbeidsforholdet, der jeg de tre siste månedene før pensjonsalder sto til den nye havnedirektørens disposisjon. At relasjonen mellom styreleder og havnedirektør ikke var slik den bør være, gjorde beslutningen om å si opp stillingen lett, sier Krohn-Hansen.

- Det er også slik i denne delen av næringslivet, at når samarbeid og tenkemåte ikke korresponderer godt nok mellom styreleder og direktør, så er det direktøren som må trekke konsekvensene av det, legger han til.

Dette skrev Adresseavisen da det ble kjent at Wollert Krohn-Hansen skulle slutte.

Avviser kritikken

Otto Frøseth, styreleder i Trondheim Havn IKS er skyteskive for kritikken fra de to havnedirektørene.

- Uttalelsene må stå for deres regning. Det har ikke kommet signaler fra noen av dem om at de har samarbeidsproblemer med meg. Det er svært overraskende. Etter hvert styremøte har vi en gjennomgang mellom styreleder og direktør. Ingen av dem har tatt opp dette med meg. Jeg kjenner meg ikke igjen i at det skal ha vært samarbeidsproblemer mellom meg og havnedirektørene, sier Otto Frøseth.

LES OGSÅ: Otto Frøseth: - Nye Nyhavna kan ta 50 år å bygge

Problem for styrelederen

Når én direktør sier opp stillingen på grunn av dårlig kjemi med styrelederen, er det direktørens problem. Når to direktører slutter med samme begrunnelse, kan det bli styrelederens problem. 14. juni skal representantskapet i det interkommunale havneselskapet velge styre for de neste to årene. Representantskapet er havneselskapets øverste organ og representerer de 13 eierkommunene. Trondheim kommune er største eier med 77,87 prosent av aksjene.

Lederen i representantskapet er Bjørn Iversen (Ap), ordfører i Verdal kommune, som er en av eierne av Trondheim Havn IKS (interkommunalt selskap). Trondheimsordfører Rita Ottervik er nestleder i representantskapet og leder i valgkomiteen. Bjørn Iversen er ikke kjent med at det foreligger noen innstilling fra valgkomiteen. Rita Ottervik ønsker ikke å uttale seg i saken, men viser til Bjørn Iversen. Lederen i representantskapet sier direktørens oppsigelse gjør det naturlig å be om en orientering om saken i representantskapets møte 14. juni.

- Ganske kort tid

- Jeg konstaterer at direktøren var relativt nyansatt. Han leverer oppsigelsen sin 15–16 måneder etter at han startet i jobben. Det er ganske kort tid. Jeg har opplevd at styret har en samlet oppfatning om det som har skjedd. Jeg som leder i representantskapet har hatt et godt forhold til Frøseth. Han har opptrådt profesjonelt og ryddig som styreleder overfor oss som representerer eierne, sier Bjørn Iversen.

- Er det de to direktørene, som begge peker på samarbeidsproblemer, eller er det styrelederen som er problemet her?

- Jeg har ikke på noe tidspunkt opplevd at det var noen konflikt mellom Wollert Krohn-Hansen og Otto Frøseth. Jeg har hatt et utmerket forhold til begge to, sier Bjørn Iversen.

Detaljstyring og eiendommer

De to havnedirektørene ønsker ikke å utdype hva som ligger i samarbeidsproblemene. Adresseavisen er kjent med at problemene mellom direktører og styreleder blant annet handler om to ting: Det ene er detaljstyring, at Frøseth skal ha lagt seg borti administrasjonens oppgaver. Det andre stridstemaet er organiseringen av havneselskapets verdifulle eiendommer i Trondheim. Havnedirektørene og resten av administrasjonen i selskapet skal ha forstått det slik at styret selv ville ha sterk styring med utviklingen av eiendommer i Trondheim. Forholdet mellom havnevirksomhet, lager og industri på den ene siden og ønsket om byomforming til andre formål på den andre, har vært og er fortsatt et spenningsfelt i byutviklingsdebatten. Frøseth avviser at styret skal ha lagt seg borti forhold som de burde holdt seg unna.

LES OGSÅ: Brattøra har preget debatten om byutvikling i Trondheim i mange år.

Uro også rundt andre posisjoner

Etter det Adresseavisen får opplyst skal det også ha vært uro i andre deler av organisasjonen i havneselskapet. De to topplederne er ikke de eneste som har opplevd det vanskelig å samarbeide med styret og med Otto Frøseth i særdeleshet.

- Hvis det ikke var for at jeg nådde pensjonsalder, ville også jeg ha sagt opp på grunn av samarbeidsproblemer med styrelederen. Det sier Rolf Aarland, som var markeds- og logistikksjef i Trondheim Havn. Han sluttet i mai 2016. Han var da fylt 70 år. Adresseavisen er kjent med at det har vært uro også knyttet til andre lederstillinger i selskapet.