Kjøtt- og spekematprodusenten med hovedkontor på Ranheim i Trondheim har de siste årene lagt ned 13 fabrikker i en omfattende innsparingsrunde.

Konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad sier at de i fjor endelig kunne investere i ny kapasitet, og at de brukte 20 millioner kroner på å bygge opp en ny produksjonslinje ved fabrikken på Stranda på Sunnmøre.

- Det er stadig mer fokus på å redusere inntaket av fett og salt i kostholdet, så vi har satset på en ny produktlinje med sunnere spekevarer, sier Dalsegg til Adresseavisen.

Leder: Odd Arne Dalsegg er konsernsjef i Grilstad. Foto: Grilstad

Feiring i to dager

Rundt 450 ansatte jobber nå i konsernet, som i tillegg til fabrikkene på Ranheim og Stranda, har produksjon i Åsen i Nord-Trøndelag og i Brumunddal. I tillegg har de en fabrikk i Østersund i Sverige.

Til helgen samles rundt 350 av de ansatte på kongresshotellet på Brattøra i Trondheim for å feire konsernets 60-årsjubileum.

- Det er gøy å ferie 60-årsdag når vi har god lønnsomhet og vi er i god flyt, sier Dalsegg.

Resultatet før skatt i fjor på 77,9 millioner kroner er tidenes beste for konsernet, og eierne får et utbytte på 20 millioner kroner for året.

Hovedeierne av Grilstad er brødrene Anton og Erling Jenssen, som eier 61,6 prosent av konsernet via selskapet Jenssen Holding AS. Det Oslo-baserte fondsselskapet Reiten & Co eier 33,4 prosent, mens styreleder Asbjørn Reinkind eier de siste fem prosentene.

Store: Grilstad er landets største privateide spekematprodusent. Foto: MARIUS SUNDE TVINNEREIM

- Hard konkurranse

Hovedproduktene til Grilstad er hamburgere, spekemat og spekepølse, og konsernet er inne hos alle de tre store dagligvareaktørene. Dalsegg sier at de merker at konkurransen i dagligvaremarkedet hardner til, men opplever at de selv har en god utvikling på varene de selger. I tillegg til dagligvare er Grilstad en betydelig aktør innen storkjøkkenmarkedet.

Utvikling

I september i fjor ble det kjent at Grilstad kjøpte Stranda-selskapet Tind Spekevarer AS, som Dalsegg sier vil bli konsernets premiummerke innen spekemat. Han sier at de i år i tillegg kommer med flere nye produkter. I februar lanserte de en serie hele spekepølser med lukkemekanisme på pakningen, som Dalsegg sier har blitt tatt veldig godt imot.

- Spekepølsa har slått veldig godt an. Det samme gjelder den nye Fjellbris-skinken fra Stranda med mindre salt, sier Dalsegg.

Dalsegg sier at de også i år investerer et par titalls millioner kroner i produktutvikling ved de forskjellige fabrikkene.