2017 ligger an til å bli et av de tøffeste årene i Rema 1000s historie. Toppsjefen er stolt over hvordan menneskene i kjeden takler det. Selv har han måttet skifte fokus.

Han har holdt seg unna media, med unntak av intervjuer ved resultatfremleggelsen og et direktesendt NRK-intervju. Nå har han også bestemt seg for å konsentrere seg mer om oppturene i motgangstiden og forteller Adresseavisen litt om hva som har vært feil.

Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen

- Det handler også for min del om å fokusere på de riktige tingene. Det kan skje med idrettsutøvere, med politikere, med journalister; at du går deg bort i spor som ikke er produktive. Jeg må erkjenne for egen del, at jeg har brukt for mye tid på ting som ikke skaper noe verdi for oss. Da blir det mye lettere å arbeide når man jobber med de rette tingene, sier administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan.

Et dårligere år enn ventet

Etter at halve 2017 er tilbakelagt, er det klart at året ikke kommer til å ende der Reitan ventet. Selv om forventningene var unormalt lave.

Uoffisielle omsetningstall for årets fire første måneder har funnet veien ut til offentligheten. Senest i mai kunne Aftenposten fortelle at «Rema fortsetter å falle» og så langt i år har 4,2 prosent lavere omsetning enn i fjor.

Hovedkonkurrentene Norgesgruppens Kiwi og Coop Extra har økt sin omsetning med henholdsvis 2,6 og 4,4 prosent ifølge Aftenpostens sak 31. mai.

Nedgang er ikke hva de er vant med i Rema 1000. Ikke fra pappa Odd Reitans tid, og ikke ett eneste år etter at Ole Robert tok over i 2001.

- Vi har hatt en merkevare og et selskap som har hatt vinden i ryggen alle år siden første butikken åpnet i 1979. Og som alle år har hatt vanvittig vekst og fart, sier Ole Robert Reitan.

Les også: Rema fortsetter å falle

- Det blir nedgang i år

Adresseavisen har sett på butikkomsetningen i Rema de fra 2001 til i fjor. I løpet av disse årene har ikke Rema 1000 i Norge ett eneste år opplevd nedgang i butikkomsetningen. Veksten varierer fra 2,1 prosent i 2005 til toppåret 2008, da Rema overtok Lidl-kjeden i Norge, og bykset frem 16,3 prosent.

Kjeden har jevnt og trutt også tatt markedsandeler hvert eneste år, fra en andel på 16,2 prosent i 2001 til 24,4 prosent i 2016.

I år, derimot, venter toppsjef Ole Robert Reitan å se negativ utvikling både i omsetningsutviklingen og i markedsandeler.

- Det blir noe nedgang i omsetning i år, og vi går nok noe mer ned i markedsandel i 2017 enn vi hadde trodd. Men overhodet ikke noen dramatisk nedgang. Resultatet blir også dårligere. Jeg sier det sånn: Resultatene blir dårligere enn i fjor og det blir dårligere enn jeg hadde trodd. Men det blir ikke dårlige resultater, sier Reitan.

Saken fortsetter under grafikken

- Var du forberedt eller kommer denne motgangen som en overraskelse?

- Vi var forberedt på at det ikke kom til å bli noe særlig vekst første halvår år. Det hadde vi tatt høyde for. Så har det vært ekstraordinært i Tromsø og Bergen. Dét var vi ikke forberedt på, sier Reitan.

Les også: Rema blir slått av Coop, Kiwi og Meny på kundetilfredshet

Vekst i Midt-Norge

Han snakker da om turbulensen og de kraftige kundereaksjonene forbundet med at Rema 1000 kastet ut Mack (Tromsø) og Hansa (Bergen) fra det nasjonale sortimentet. Omsetningssvikten i disse to områdene preger totalomsetningen betydelig, ifølge Reitan.

- Men vi har god struktur og godt system for å håndtere det. Og med en så desentralisert bedrift som vi er, er det lett å justere virksomheten. Så vi har god kontroll. I tillegg var vår markedsandel i 2016 på et vis kunstig høy. Både fordi vi på vårparten hadde noen uker med søndagsåpne butikker, og fordi mange Coop-butikker var stengt på grunn av ombygging, sier Reitan.

- I Midt-Norge har vi derimot bedre tall enn ventet. Her er det jo ikke noe problem. Her har vi jo vekst, legger han til.

- Hvor stor blir nedgangen? Så langt i år er det sagt drøyt fire prosent. Hvor lavt ender det?

- Ikke fire prosent. Mindre nedgang enn det, sier Reitan.

Saken fortsetter under grafikken

Ole Robert Reitan har holdt uvanlig lav medieprofil de siste par årene og gjort seg ganske så utilgjengelig for pressen. Men uansett er Reitan mat, Rema, uløselig knyttet til de tre eierne Ole Robert selv, pappa Odd og lillebror Magnus Reitan. Ole Robert Reitan i særdeleshet, uansett hvor lav medieprofil han har forsøkt å holde.

Les også: Overskudd to siste år: 10,4 milliarder kroner

- Leser ikke aviser

Når Adresseavisen får noen minutter med Rema-toppen på snarvisitt i hjembyen, velger han å fokusere på det som har vært bra dette tunge siste halvåret.

- Det har vært overraskende positivt, sier han.

- Det er det aller råeste halvåret jeg har opplevd hva gjelder hvordan vi er som organisasjon. Vi har et sinnssykt sterkt samhold i Rema. Det er høy moral og så lite fokus på det vi ikke får gjort noe med. Og jeg må si jeg nok aldri har vært så imponert. Vi bruker kanskje to minutter på å konstatere at ting kunne vært bedre, og så resten av tida på tiltak, sier Reitan.

Juni: Rema-ledelsen smører lunsj på Remas regionkontor i Trondheim. Ole Robert Reitan sammen med regiondirektørene Vidar Andersen og Brynjar Hovstein (i skjorter) og adm. dir. for Rema , Jan Frode Johansen som er adm.dir. i Rema Franchise Norge AS. ) (Regiondir Trondheim (bak t.h.)). Ole Robert Reitan og Lian-tunet forteller om kortreist mat.

- Medieoppmerksomheten, for eksempel. Hvordan har det vært?

- Jeg leser ikke om meg selv i aviser, så det bryr jeg meg ikke noe om. Men jeg reiser rundt i Norge og snakker med en organisasjon som vil opp og frem og som tror på konseptet. Det er samhold og fokus som er sterkere enn noen gang. Vi har en ekstrem vinnerkultur. Men skal man være helt ærlig, så er jo det bygd på en evig medgang i Rema. Man får egentlig ikke syretestet den kulturen før det kommer en liten smell imot. For meg personlig så er det veldig tilfredsstillende å se at dette systemet fungerer veldig godt også når det ikke bare går opp og frem, sier Reitan.

Les også: Det her veit Æ, Trumf og Coop om dæ

Les også: Kan bli vinnerne hos Rema, men holdes på pinebenken

Les også: Katastrofe-februar for Rema 1000

Les også: Øl fra Austmann og To Tårn kastet ut av Rema

Les også: Rekordår for Rema i Danmark

Les også: Nå har Rema avslørt hva Æ er

Les også: Lerum syltetøy, Knorrs sauser og Ajax forsvinner fra Rema

Les også: Coca-Cola permitterer ansatte etter Rema-kutt

Les også: Rema skviser ut Kims, vil heller selge Maarud

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

Les også: Flere Rema-kjøpmenn i pluss

Les også: Remas bestevenn-strategi: Vil gi deg færre merker å velge mellom