Andre bedrifter tyr gjerne til betalt reklame for å selge sine produkter. Kjeldsberg Kaffebrenneri bidrar trolig til salget rett og slett på grunn av produksjonen og beliggenheten.

De liflige aromaduftene fra brenning, maling og pakking av kaffe på Nyhavna har i tiår vært beskjed til trondhjemmeres hjerner om at nå er det tid for kaffe.

Vindtrekk fra vest

- Ja, det dufter godt! Det sier Jan Erik Glimsholt, administrerende direktør i Kjeldsberg Kaffebrenneri AS.

Han er selvsagt inhabil så det holder, men har helt rett. Hver dag brennes om lag ti tonn kaffebønner. Det får naboer og alle som kjører forbi nyte godt av helt gratis. Når været er som det pleier i Trondheim, det vil si med vindtrekk fra vest, er det særlig nærområdene på østsiden av byen som får nyte godt av duften.

Etter at Kjeldsberg kaffebrenneri kuttet ned til tre merkevarer, har lønnsomheten økt. I fjor leverte administrerende direktør Jan Erik Glimsholt og hans kolleger et overskudd på 9,1 millioner kroner.

De ubrente kaffebønnene, som det går cirka 5000 av per kilo, kommer denne dagen fra Brasil. Bønner kommer også fra Colombia, Guatemala og andre land. I laboratoriet ligger prøveposer med bønner fra Rwanda. Det er ikke utenkelig at det til jul kommer Kjeldsberg-kaffe som har opprinnelse i det afrikanske landet.

Tre handelsfamilier

Kaffebønner kommer i konteinere, 21 tonn i slengen. Hver dag brennes om lag ti tonn kaffe. Kaffebrenneriet har holdt til på Nyhavna siden slutten av 1950-tallet, mellom ubåtbunkeren Dora og rundkjøringen ved Strindheimtunnelen.

Langreist: Råvaren som Jan Erik Glimsholt fikk inn på Kjeldsberg Kaffebrenneri denne dagen kommer fra Brasil. Sluttproduktet som mange kjenner etter at kaffen er brent, kvernet og pakket, kommer fra Nyhavna.

Først under navnet Probat, men de siste tiårene er det Kjeldsberg-navnet som har prydet industribygget, som i praksis ligger omtrent midt i Trondheim. Navnet avspeiler ikke lenger det fulle eierskapet til kaffebrenneriet. Kjeldsberg er bare nest største eier med 40 prosent av aksjene. Største eier er Rema Industrier med 50 prosent. En tredje av Trondheims handels-familier, Lykke, eier de siste ti prosentene.

LES OGSÅ: Sluppen klar for industrieventyr

Kaffe kaster av seg

Aksjonærene nyter godt av kaffebrenneriet også på en annen måte enn liflig duft og god smak. Av en omsetning i fjor på 121 millioner kroner, ble 9,1 millioner liggende igjen som overskudd etter at det er betalt skatt. Til å være næringsmiddelindustri er det ganske bra.

- 2016 er et av de bedre årene i Kjeldsberg Kaffebrenneri, sier Glimsholt.

Til tross for størrelsen og duften av nybrent kaffe, er kaffebrenneriet på Nyhavna likevel en av de minst kjente av Trondheims næringsmiddelbedrifter.

Eierskapet gir uttrykk for hva som er de største salgskanalene for kaffe fra Kjeldsberg Kaffebrenneri. Mest selges via Rema 1000. Noe selges via Bunnpris, men kun i kjedens butikker i Midt-Norge.

Kaffesjefer: Jan Erik Glimsholt (til venstre), administrerende direktør og produksjonssjef Pål Rye i Kjeldsberg Kaffebrenneri.

Glimsholt forteller at storhusholdning er en annen viktig salgskanal, blant annet via Egon-restaurantene. I et kaffedrikkende Norge har kaffe fra Kjeldsberg Kaffebrenneri en markedsandel på 7–8 prosent, ifølge direktøren.

LES OGSÅ: Francis Kjeldsberg og Odd Reitan drakk kaffe

Med stempel

Brenneriet har ryddet i antall merkevarer. I dag består utvalget av Rema-kaffe, Kjeldsberg-kaffe, som er størst, og en variant som heter Kjeldsberg fair trade.

- Vi er stolte av at vi er landets eneste kaffebrenneri som kun har sertifisert kaffe. Vår fair trade-kaffe er dobbelsertifisert, det vil si at den også er økologisk. Slik kaffe er ganske vanskelig å få tak i.

Ferdigvare: Slik ser kaffen ut etter at den er brent, men før den er kvernet. En vanlig temperatur ved brenning av kaffe ved Kjeldsberg Kaffebrenneri er 208 grader celsius.

- Har sertifisering betydning?

- Ja, flere og flere blir opptatt av det, særlig blant yngre kunder, sier Jan Erik Glimsholt.

Det er 15 ansatte ved kaffebrenneriet.

LES OGSÅ: Kaffe kan gi et sunnere liv

Ett av tre bein

Kaffe er ett av tre bein i Kjeldsberg-konsernet. De to andre er eiendomsutvikling og eiendomsforvaltning. Samlet hadde konsernspissen R. Kjeldsberg AS et overskudd i 2016 på 44 millioner kroner etter skatt. Av eiendommer som konsernet selv eier, ligger de fleste på Sluppen i Trondheim. Kjeldsberg er motor, dynamo og nav for utvikling av dette området, som står midt i en omfattende endring og utvidelse.

Rå kaffebønner, før brenning. De er lyse i fargen og lukter veldig lite.

- Arbeidet på det neste kontorbygget på området starter i august, forteller Ole Petter Bjørseth, administrerende direktør i R. Kjeldsberg AS.

Til tross for eiendomskjøp og stor byggeaktivitet, leder Bjørseth et solid selskap med en egenkapitalandel på hele 44,5 prosent, som i realiteten er enda høyere. Kjeldsbergs eiendommer er bokført til en verdi på knapt 1,1 milliarder kroner, mens markedsverdien er beregnet til nesten 1,9 milliarder.