Sommerferien er i gang, og tusenvis av nordmenn skal de neste ukene ut og fly. Men hvilke rettigheter har du dersom flyet ikke går når det skal?

Tidligere denne uken fortalte Adresseavisen om passasjerer som opplevde at avgangen fra Værnes til Mallorca ble 13 timer forsinket.

Kalkulator

- Det er skikkelig trasig når en hyggelig ferie ender opp med å være tretten timer forsinket, sier Forbrukerrådets kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

Kommunikasjonsrådgiver martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen

Forbrukerrådet mottok rundt 2400 spørsmål om flyreiser i fjor. Hva man har krav på kommer både an på hvor stor forsinkelsen er, og hvor langt man skal reise. For å gjøre det enklere for folk å finne ut av dette, har Forbrukerrådet laget en kalkulator. Der kan man taste inn hvilke flyplasser man skal til og fra, samt hvor forsinket man er, og deretter få et svar.

Du finner kalkulatoren til Forbrukerrådet her.

400 Euro

- Bruker du den vil du få vite at hvis du blir over fem timer forsinket på strekningen Trondheim – Mallorca har du krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Matkupongen får du ved å henvende deg til flyselskapet. Du har også krav på 400 euro i kompensasjon avhengig av ankomsttid. Kompensasjonen kan imidlertid falle bort dersom forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik, uforutsette sikkerhetstiltak eller lignende, forteller Halsos.

Klagemulighet

Dersom man ikke kommer til enighet med charterselskapet kan man klage saken inn for Pakkereisenemda. Flere ferske avgjørelser herfra viser at det skal mye til for at reiseselskapet kan skylde på ekstraordinære omstendigheter. Nemda viser spesielt til en avgjørelse i EU-domstolen som sier at tekniske feil som oppstår plutselig, som ikke kan tilskrives manglende vedlikehold, og som heller ikke er blitt oppdaget under vanlig vedlikehold, ikke er omfattet av begrepet ekstraordinære omstendigheter.

Lurer du på hva Pakkereisenemda mener om saker som ligner på din? Du kan se gjennom alle dommene her.

- Ikke utsett å klage

Dersom man opplever problemer underveid på ferien, for eksempel med hotellet, oppfordrer Halsos til å klage til reiseleder med en gang.

- De skal få muligheten til å ordne opp. Tar du først opp problemene i ettertid så kan det være for seint og du kan miste rettigheten dine, sier han.

Kalkulatoren til Forbrukerrådet kan også brukes til å finne ut hva du kan kreve ved innstilliner, overbooket fly eller problemer med tapt eller skadet baggasje.