- Jeg ble mildt sagt sjokkert, sier Tor Arne Ludviksen, som fikk beskjed om at han måtte gå mens han stelte en bruker.

Han har vært fast ansatt som pleieassistent på Vistamar rehabiliteringssenter i Villajoyosa ved Alicante i Spania i seks og et halvt år. Senteret drives av Trondheim kommune.

28. juni kom han på jobb som vanlig litt før klokken tre på ettermiddagen. I løpet av overlappingsmøtet på starten av vakten, var det en bruker som trengte hjelp til å gå på do og Ludviksen gikk for å hjelpe.

- Når jeg noen minutter senere står utenfor badet for å gi brukeren litt privatliv på do, kommer sjefen min og sier at han må snakke med meg med en gang, sier Ludviksen.

Ludviksen forteller at han først gikk ned for å varsle at de andre ansatte måtte hjelpe brukeren, før han ble med sjefen inn på et rom.

- På rommet satt regnskapsføreren og en advokat. Jeg måtte skrive under på et oppsigelsesdokument, og fikk beskjed om at jeg måtte gå med en gang. Alt gikk veldig fort, det tok vel bare et kvarter fra jeg ble hentet av sjefen og til jeg var ute av døra hos Vistamar, sier Ludviksen.

- Kommunen skal være en trygg arbeidsplass

Ludviksen var den ansatte som hadde jobbet på Vistamar lengst, bortsett fra sekretæren Sissel Ryeng, som også ble oppsagt samme dag. De sier at de ikke visste noen ting om at Vistamar måtte kutte i personalet før de ble opplyst om det på et personalmøte dagen før. Pleieassistenten Kjell Gunnar Bøe mistet også jobben etter å ha vært ansatt i fem år.

- Det skjer jo at folk blir oppsagt, men ikke på denne måten. Det var ingen verdig avslutning, det var som å bli henrettet på stedet. Kommunen skal jo være en trygg arbeidsplass, sier Bøe.

Pleieassistent Kjell Gunnar Bøe og to av hans kollegaer visste ikke at Vistamar hadde økonomiske problemer før de ble sagt opp på dagen. Her har Bøe akkurat landet på Torp flyplass for å feriere i Norge. Foto: Geir Eriksen

Direktør John Erik Ruiz mener at oppsigelsene er gjort etter spansk lov, og at selskapet har gjort det på en måte som de ansatte kommer best mulig ut av økonomisk. (Se et lengre intervju nederst i saken).

Vistamar er et spansk aksjeselskap som ble opprettet i 2009, med Trondheim kommune som eier og driver av selskapet. Senteret har de siste årene vært et populært tilbud. 80 prosent av brukerne rangerer tilbudet som «veldig bra» og «bra» i 2016. Dette skriver styret i årsrapporten for 2016.

På Vistamar er det både spanske og skandinaviske ansatte. Inntil disse oppsigelsene, har Vistamar hatt 24 årsverk fordelt på 30 ansatte. De har lønninger og arbeidskontrakter som er tilpasset det spanske markedet og lover.

Oppsagt på dagen

De oppsagte skrev under på et «oppsigelsesdokument», der det står at oppsigelsen skjer samme dag, altså 28. juni 2017. Videre står det at ifølge spansk lov har de rett på en sluttpakke, som tilsvarer lønn for 33 dagers arbeid per år de har jobbet i selskapet. Adresseavisen har fått se oppsigelsesdokumentene.

I dokumentet står det at årsaken til oppsigelsene er økonomiske, men det gir ingen forklaring til de oppsagte for hvorfor akkurat de må gå.

De tre oppsagte har fått utbetalt pengene, og siden de har jobbet i selskapet lenge, ble sluttsummen større enn den ville blitt hvis de hadde jobbet ut oppsigelsestiden. De oppsagte er likevel kritisk til at de så brått måtte slutte når de har kontrakter med oppsigelsestid.

De ansatte har en kontrakt der oppsigelsestid er presisert, i tillegg til sin ordinære spanske kontrakt. Ryeng har skrevet under på en slik kontrakt, der det står at hun har tre måneders oppsigelsestid. Hun forteller at dette ikke ble tatt hensyn til da hun ble bedt om å gå på dagen. Adresseavisen har sett denne kontrakten.

- Ingen forhandling eller dialog

De tre oppsagte, i tillegg til andre ansatte Adresseavisen har snakket med, hadde ingen formening om at økonomien gikk såpass dårlig at oppsigelser var et nødvendig tiltak. De forteller at det ble opplyst om at økonomien var god og at selskapet holdt seg godt innenfor budsjettrammen på et personalmøte i mars. Adresseavisen har sett referatet fra dette personalmøtet.

- Det var ingen forhandlinger eller dialog med oss ansatte før vi plutselig fikk vite at vi var oppsagt, sier Kjell Gunnar Bøe.

Dette forteller flere kilder Adresseavisen har snakket med. Få av de ansatte på Vistamar er fagorganisert, og de har ingen tillitsvalgt.

Vistamar har vært et populært tilbud for Trondheims befolkning. I 2016 var 80 prosent av brukerne fornøyde. Dette er et arkivfoto fra en sak om Vistamar i 2010.

Ledelsen henvendte seg til fagleder og verneombud en uke før de informerte de ansatte om avgjørelsen. De ble bedt om å komme med forslag til andre nedskjæringer, og de skal ha fått forbud mot å snakke med de andre ansatte om oppsigelsene. Dette forteller daværende verneombud, og det blir bekreftet av fagleder Edd Mikalsen.

Kritisk til om kommunens Vistamar-vedtak er fulgt

Ifølge Trondheim kommunes eierskapsmelding, som bystyret vedtok 18. mai i år, står det at «kommunen forventer at Vistamar følger kommunens arbeidsgiverpolitikk i den grad det er forenelig med spansk lovgivning, spanske forhold, og de forutsetninger som ligger til grunn for selskapet.» Det står også at det forventes at Vistamar tar utgangspunkt i og er innenfor rammen av kommunens etiske retningslinjer.

- Det er kritikkverdig at de blir oppsagt på denne måten, bare én måned etter at Trondheim kommune har bestemt at Vistamar skal følge Trondheim kommunes arbeidsgiverpolitikk. Dette kan jo umulig være i tråd med den, sier sykepleier ved Vistamar Lis-Marie Lindquist.

Lis-Marie Lindquist er bekymret for hva de plutselige oppsigelsene gjør med arbeidsmiljøet på Vistamar. Foto: Privat

Hun har jobbet på Vistamar i to år, og har sagt seg villig til å være tillitsvalgt i en overgangsperiode når senteret åpner etter sommeren. Hun har tidligere vært tillitsvalgt i en annen jobb, og er organisert i den spanske fagforeningen CCOO.

- Vi som fortsatt er ansatt føler oss utsatt. For alt jeg vet, kan det være jeg som må gå neste gang. Vi aner ikke hvordan de som styrer tenker, og alle kan jo tenke seg til hva dette gjør med arbeidsmiljøet, sier Lindquist.

I kommunens arbeidsgiverpolitiske plattform står det blant annet at beslutningsprosesser skal være forutsigbare og gjennomsiktige. Den presiserer også at arbeidsgiver skal ha respekt for spillereglene i arbeidslivet og anerkjennelse av partssamarbeid.

Ber om rapport fra styret

Helge Garåsen, kommunaldirektør for helse og velferd i Trondheim kommune, sier at han ikke konkret vet hvordan oppsigelsene har blitt gjort.

- Vi ville ikke ha sagt opp folk på dagen i Norge. Hvis dette har skjedd, må det være i henhold til spanske lover og regler, sier Garåsen.

Han er likevel ikke tilfreds med opplysningene som komme fram i denne saken.

- Jeg vil be styret for Vistamar om å avgi en rapport om oppsigelsene som også skal legges fram for formannskapet, sier han.

Kommunaldirektør for helse og velferd Helge Garåsen ber om en rapport fra Vistamars styre etter å ha hørt opplysningene som kommer fram i saken. Bildet er et arkivfoto fra 2015.

- En av de oppsagte forteller at han er overrasket over å bli behandlet slik, fordi han trodde at kommunen var en trygg arbeidsplass. Hva tenker du om det?

- Vi må huske på at han ikke har vært ansatt i kommunen, men i aksjeselskapet Vistamar, vi har ikke vært involvert direkte i oppsigelsene. Men når det kommer til det skrittet at noen må bli oppsagt i kommunen, prøver vi alltid på at arbeidstaker skal kommer best ut av det. Hvis de har fått denne sluttpakken, kommer de bedre ut av det økonomisk sett, enn de ville gjort ved å jobbe ut en oppsigelsestid, sier Garåsen.

Brukt for mye penger

I oppsigelsesdokumentet blir det oppgitt at oppsigelsene er en konsekvens av at Trondheim kommune de siste årene har måttet kutte sine utgifter betydelig. Dette har gått utover antallet plasser kommunen kjøper fra Vistamar, hvilket har redusert selskapets inntekter. Det siste halvannet året har man derfor iverksatt en rekke innsparingstiltak, som har vist seg ikke å være nok.

Kommunaldirektør Helge Garåsen sier at det ble redusert behandlingsplasser på Vistamar i 2016, men at det ikke er planlagt ytterligere reduksjon i år. Han sier at Vistamar har hatt for høye utgifter i flere år.

- De har hatt tre stillinger flere enn de har hatt penger til, sier han.

Garåsen sier at han ikke vet ikke hvor lenge leder og styreleder har visst om oppsigelsene, men at de burde ha skjønt at noe drastisk måtte gjøres mot slutten av 2016.

- Ser man på prognosene for 2017, er det tydelig at man er på veg til å tape alt av egenkapital, sier han.

Han sier også at han er redd for at Vistamar kan få likviditetsproblemer mot slutten av året, og som i verste fall kan medføre behov for ekstratilskudd fra kommunen ut over avtalt driftsramme.

Har brukt øremerkede midler

I årsberetningen for 2016 skriver både direktør John Erik Ruiz og styreleder Håkon Grimstad at midler som er tiltenkt husleie er blitt brukt på andre ting. De skriver ingenting om at de har hatt for mange ansatte eller at det forventes nedbemanning.

Da utgiftene til husleie gikk ned i 2016 på grunn av renteendringer, ble dette overskuddet brukt på andre utgifter. Dette var midler øremerket husleie, og Trondheim kommune har derfor bedt om tilbakebetaling av disse midlene. Både Ruiz og Grimstad kalte dette for en «feilaktig tolkning av et økt mulighetsrom».

Videre står det at de har blitt enige om en plan for tilbakebetalingskompensasjon, i tillegg til at de skal øke antall behandlingsplasser med én person, uten å øke budsjettet.

Kommunaldirektør Garåsen sier at det har vært for høye utgifter på Vistamar i mange år. Noen øremerkede midler har også blitt brukt på gal måte, ifølge årsrapporten for 2016.

Vistamar er sommerstengt, og Ruiz er direktør helt til senteret åpner igjen etter sommerferien, da skal Marit Sæteraas ta over som fungerende direktør. Tidligere styreleder Håkon Grimstad forteller at Ruiz selv sa opp sin jobb ved slutten av 2016. Grimstad trakk seg også fra sin stilling i mai 2017. Milian Myraunet er ny styreleder, og var styreleder da de oppsagte ble sagt opp.

Oppfordret verneombud til ikke å snakke

Direktør ved Vistamar John Erik Ruiz svarte på Adresseavisens mange henvendelser fredag ettermiddag. I en e-post skriver han at han ikke forbød verneombud og fagleder å snakke med de ansatte, men at han oppfordret dem til å vente til personalmøtet, fordi han ville unngå misforståelser.

Ruiz skriver videre at bedriften er pålagt å følge spanske retningslinjer, og at det juridiske ble tatt hånd om av en advokat.

- Vi forklarte at de alternativt kunne få tilbud om å gå ut oppsigelsestiden, men at da ville den økonomiske kompensasjonen bli mindre, ifølge det spanske lovverket, skriver han.

Han skriver at de valgte den løsningen i det spanske lovverket som gir størst økonomisk trygghet for den ansatte.

- For å fylle kriteriene til denne løsningen, måtte den ansatte dessverre gå på dagen, skriver han.

Han forklarer at det ble lagt vekt på det faglige da de skulle bestemme seg for hvem som måtte gå, og at de valgte å beholde sykepleiere og fysioterapauter.

- Ikke vært overforbruk

Ruiz bekrefter det de ansatte sier at ble sagt om den økonomiske situasjonen på personalmøtet i mars.

- Vistamar har operert innenfor tildelte økonomiske rammer og har ikke hatt noe overforbruk de siste fire årene, skriver han.

- Trondheim kommune reduserte fra 24 til 20 brukerplasser i 2016, og reduserte også budsjettet tilsvarsendene til 2017, noe som har medført at vi måtte redusere personal, slik at vi kan fortsette å operere innenfor tildelte rammer, fortsetter han.

Han skriver til slutt at han vil understreke at han har stor forståelse for den frustrasjonen og skuffelsen som de berørte føler i en vanskelig situasjon som denne.

Ruiz har ikke svart på alle spørsmålene fra Adresseavisen, og heller ikke på oppfølgingsspørsmål.

- Oppsigelser må foregå hensynsfullt

Styreleder Myraunet var den som instruerte Ruiz om å si opp ansatte og er den ansvarlige personen overfor kommunen som eier. Styrelederen sier at han ikke kjenner til detaljene ved oppsigelsene, men at han ba direktør om å bevare flerfagligheten da ansatte måtte sies opp.

Styreleder Milian Myraunet instruerte direktøren om å ivareta flerfagligheten da oppsigelsene skulle gjøres. Foto: Privat

- I hvilken grad har de ansatte vært orientert om den økonomiske situasjonen på Vistamar?

- Ut fra informasjon gitt i styremøte 19. juni er de ansatte vært løpende orientert om selskapets økonomiske situasjon gjennom hele året. På styremøte 10. mai, ved det forrige styret, ble direktøren bedt om å utarbeide forslag til kostnadsreduserende tiltak innen 1. juni. Han fremmet forslag til bemanningsreduksjoner til styremøtet 19. juni.

- Det nye styret vedtok ikke detaljene for hvordan dette skulle gjennomføres, men drøftet prinsippene rundt gjennomføringen og presiserte at prosessen måtte gjennomføres i samråd med selskapets advokat, sier han.

- Mener du at dette er i tråd med Trondheim kommunes arbeidsgiverpolitikk?

- Trondheim kommune har i eiermøte presisert at virksomheten ved Vistamar, så langt som mulig og innenfor spansk lovgiving, skal praktisere Trondheim kommunes personalpolitikk. Det er etter det jeg har erfart vært styrende for ledelsen i selskapet. Men i spørsmål av arbeidsrettslig karakter er spansk og norsk lovgivning ulik. Oppsigelser må likevel foregå hensynsfullt og med omsorg for den enkelte. Jeg beklager sterkt dersom dette ikke har skjedd, sier han.