- Det har aldri vært en så god julimåned for oss, sier hotelldirektør Line Vikrem-Rosmæl i Scandic Lerkendal, som legger til at 2017 så langt har slått budsjettene.

Hun er også tidligere reiselivsdirektør i Visit Trondheim. Da hotellet åpnet i 2014 var det stor bekymring for at Trondheim hadde overkapasitet på hotellrom. Gjennomsnittsprisen per hotellrom var lav, og flere hoteller leverte underskudd i 2013.

- Høyest på åtte år

Hotellene i Trondheim melder om flere gjester om sommeren og høyere gjennomsnittspris per rom.

- Det har ikke vært oppnådd høyere rombelegg noen juli i Trondheim etter at vi begynte å registrere tall i 2007, sier Peter Wiederstrøm fra Wiederstrøm Hotel Consulting, som har bearbeidet markedstallene fra Benchmarking Alliance.

I analysen inngår også flyplasshotellene i Stjørdal. Med rombelegg menes det antallet solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom. Ifølge Wiederstrøm er «Revpar», som kombinere måltallene belegg og pris, den høyeste på åtte år.

- Likevel er ikke julimåned i Trondheim eksepsjonelt sammenlignet med andre byer, sier Wiederstrøm.

For selv om flere indikatorer peker opp er Trondheim langt nede sammenlignet med andre byer. Romprisene for juli er for eksempel bare syvende høyest av de elleve storbyene Brenchmarking Alliance overvåker. At P-hotels gikk konkurs i juni kan også ha litt å si for juli-tallene.

Wiederstrøms gjennomgang av de fire siste årene viser også at første halvdel av 2017 kommer best ut. Det henger noe sammen med at Britannia Hotel er under oppussing og at P-hotels i Trondheim gikk konkurs i juni.

Hotelldirektører: - Airbnb er ingen trussel

Mer arrangementer

Hotellene peker på at flere konserter og festivaler har gjort Trondheim til en feriedestinasjon.

Ifølge Vikrem-Rosmæl skjedde det en endring for rundt to til tre år siden. Julimåned har tradisjonelt vært en laber måned for reiselivet i Trondheim.

- Jeg tror ikke vi skjønner hvor viktig kulturarrangementene er for byen. Festivalene og konserter er med å gjøre byen til en merkevare, sier Vikrem-Rosmæl.

Hun tror også endringen kan ha en sammenheng med at markedsføringen av Norge har endret seg. Det tillegges mer vekt på byer og kulturliv enn tidligere, noe Vikrem-Rosmæl mener gir resultater.

Trondheim som merkevare: Hotelldirektør Line Vikrem-Rosmæl ved Scandic Lerkendal mener kulturarrangementene setter preg på Trondheim, noe som gjør at flere kommer til byen. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen

Hun får støtte av hotelldirektør Rune Nordstokke i Radisson Blu Royal Garden.

- De siste to-tre årene har sommermåneden juli utviklet seg veldig positivt. Vi skal ikke veldig mange år tilbake før juli var en av de vanskeligste månedene i året, sier Nordstokke.

Noe uventet er det arrangementer som NM i Langbane i Pirbadet og en Jehovas Vitner-samling som bidrar til markedsveksten for Trondheim i juli. Sistnevnte fylte hotellene i Stjørdal første helg i juli, noe som sendte flere turister til Trondheim. Olavsfestdagene gjør seg først gjeldende inn mot siste helg i juli, og gir bortimot fulle hoteller.

Mindre pakkereiser

Nordstokke i Royal Garden forteller at typen gjester også har forandret seg de siste årene. Før var det mange som kjøpte pakketurer med buss gjennom Norge. Disse har blitt erstattet av dem som i større grad ønsker å oppleve byen og arrangementene. Samtidig har det blitt flere som fikser sin egen ferie.

- Nå er det mange med leiebil som tar Norges-ruta på egen hånd, sier hotelldirektør Espen Ravnå i Comfort Hotell, som kan vise til 25 prosent omsetningsvekst mot forrige juli.

Reiselivsdirektør i Visit Trondheim, May Britt Hansen, mener det er et gode for hotellbransjen og byen da disse legger igjen mer penger lokalt.

Andre turister: Reiselivsdirektør May Britt Hansen i Visit Trondheim forteller at flere nå reiser selvstendig. Det gjør at hotellprisene går opp. Foto: Marius Rua

- Turister som ordner sin egen reise er mer spontane. De kan dra på shopping basert på været og de besøker ofte bedre restauranter enn turister på pakketur, sier Hansen.

- Mer tilrettelagt enn i Oslo

En av dem som har ordnet sin egen reise er franskmannen Dominique Auter. Han er i Trondheim for første gang, men kjenner mange som var her i fjor sommer hjemme i Sør-Frankrike der han er fra. Han og kona bor på hotell i Trondheim.

De har hatt leiebil både her og i hovedstaden, der de startet sin norgesferie.

- Det var mye lettere å finne et hotell og leiebil her enn i Oslo. Alt virker i grunn mer tilrettelagt for turister her, sier franskmannen.

Godt tilrettelagt: Franskmannen Dominique Auster synes det er lettere å feriere i Trondheim enn i Oslo. Foto: Leikny Havik Skjærseth

På Bakklandet vandrer Dick og Christien Van Der Wal fra Deventer i Nederland. De forteller at mye har forandret seg siden sist de var i Trondheim på ferie, for 30 år siden. De syntes det ble for dyrt å bo på hotell, men er godt fornøyd med å bo på campingplass.

- Det er mye mer turister og kulturliv nå enn da, og folk er mye mer imøtekommende. Vi har snakket med mange nordmenn bare på de få dagene vi har vært her, og det var det ikke snakk om sist, sier Christien.

- Det er vel konsekvensen av at så mange turister har begynt å komme hit, at nordmenn har lært å bli mer åpne, ler Dick.

Store forandringer: Dick og Christien Van Der Wal fra Nederland er tilbake i Trondheim etter 30 år. Foto: Leikny Havik Skjærseth

LES OGSÅ: Fire av ti tror reiseforsikringen dekker skader på mobiltelefonen