Fra 1. januar 2019 skal elektriske ferjer trafikkere begge de to sambandene i ytre del av Trondheimsfjorden. Fjord 1 har fått kontrakten på å drifte sambandet Brekstad – Valset, mens Fosen Namsos Sjø skal ha ansvar for ferjetrafikken mellom Flakk og Rørvik.

Viktige landanlegg

Siemens skal levere styringssystemene til de to hybridferjene som er under bygging til Flakk – Rørvik. Industrigiganten skal også levere landanleggene som på begge sider av fjorden skal lade batteriene mens ferjene ligger til kai.

- Landanleggene er svært viktige, fordi riktig løsning reduserer behovet for omfattende oppgraderinger av elektrisitetsforsyningen. Med det risikerer vi heller ikke at nettleien presses opp for andre strømkunder, sier Ketil Aagesen, salgssjef i Siemens. Det nye systemet er en videreutvikling av det Siemens lagde for Ampere, som er verdens første bilferje med batteridrift, og som mange ganger daglig krysser Sognefjorden.

LES OGSÅ: Siemens investerer 100 millioner i batterifabrikk

Mange av Norges 123 ferjesamband er på steder der det ikke er nok strøm til hurtig lading av store skipsbatteri. Siemens har patentsøkt en løsning som gjør det mulig med kontinuerlig lading fra strømnettet til batterier på land. Når ferjen legger til kai, kan energien fra batteriene på land flyttes raskt over til batteripakken ombord.

Utstillingsfjord

- Trønderenergi må gjøre noen oppgraderinger også med vårt nye system, men det blir ikke så omfattende. Systemet forhindrer også problemer med nettkvaliteten for andre strømkunder i området, sier Aagesen.

Siemens har lagt det globale ansvaret for helelektrisk og hybrid fremdrift av skip til konsernets avdeling i Trondheim. Trondheimsfjorden er fra før utpekt som testområde for utvikling av autonome skip. Det kan også bli industrigigantens utstillingsvindu for ferjer som drives av batterier.

LES OGSÅ: Vil ha grønt skifte til sjøs

Bruker innkjøpsmakt

Sør-Trøndelag fylkeskommune har stilt klimakrav til de nye anbudene for ferjedrift. Sammen med Hordaland og Møre og Romsdal går Sør-Trøndelag foran for å få elektrisitet til å erstatte diesel på ferjer.

- Dette er det grønne skiftet, sier Karin Bjørkhaug (KrF), leder i komité for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Bjørkhaug, fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, tar gjerne æren for at de med offentlig innkjøpsmakt setter fart i den tekniske utviklingen.

- Da vi våren 2016 holdt et møte for leverandørene, fantes det ikke teknologi for å kunne krysse Flakk – Rørvik med batteridrift. Vårt anbud har gjort det mulig for Siemens å utvikle teknologien, sier Solem.

Ketil Aagesen bekrefter den fylkeskommunale versjonen av deres teknologisprang.

- Vi må ha bestillinger i ordreboken for å få til et slikt skifte. Anbudet har vært utløsende for at vi har vært i stand til å konstruere et slikt produkt, med energisystemer til lands og til vanns, sier salgssjefen i Siemens.

LES OGSÅ: Industrieventyr på Sluppen

- Før bjørnen er født

- Her får vi verdensledende løsninger som både kutter utslipp og bidrar til å skape nye markeder for private aktører. Vi selger skinnet før bjørnen er født, humrer en fornøyd fylkesordfører og teknologientusiast Tore O. Sandvik.

Da anbudet for sambandet Flakk – Rørvik ble lagt ut, var kravet 40 prosent elektrisk drift og 60 prosent dieseldrift på de to ferjene som er under bygging ved Kleven verft i Ulsteinvik på Sunnmøre. Det er mulig at resultatet vil bli rundt 80 prosent elektrisk drift. Sambandet skal fra 2019 betjenes av to hybridferjer med fremdriftsmaskineri som får energi både fra elektriske batterier og fra diesel. En tredje ferje med konvensjonell fremdrift vil være ekstraferje. Enova tar regningen for de to landanleggene.

LES OGSÅ: Slik kuttes klimautslipp

Hurtigbåtene er neste

Erlend Solem viser til at kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag er en god illustrasjon på hvorfor det er viktig å gå til sjøs for å løse klimaproblemet.

- Grovt sett kan vi si at de 600 bussene, seks ferjene og fem hurtigbåtene som går i rutetrafikk i fylket hver står for en tredel av CO2-utslippene i kollektivtrafikken. Hurtigbåtene er de neste som skal elektrifiseres. Vårt hårete mål er at en gang mellom 2022 og 2024 skal vi ha den første hurtigbåten som går på strøm, sier Erlend Solem.