- Replab som helhet går bra, men butikken vår i Olav Tryggvasonsgate i Midtbyen hadde dessverre ikke livets rett, sier daglig leder og gründer av Replab, Trond Hammernes.
I mars i år skrev Adresseavisen at Replab åpnet tre nye verksteder for mobilreparasjon i Trondheim og Stjørdal året før. De hadde da totalt fire verksteder hvor folk kunne levere ødelagte mobiler.
- Midtbyen er utenfor allfarvei
Nå er derimot den første butikken som ble åpnet, i Olav Tryggvasons gate, slått konkurs.
Gründer Hammernes mener det skyldes beliggenheten.
- Ja, det skyldes etthundre prosent adressen. Vi oppdaget det samme som de fleste med butikk i Midtbyen oppdager, at det er utenfor allfarvei. Vi må være til stede på kjøpesentrene, det er det folk er. Butikkene våre på Solsiden og Tiller i Trondheim og på Torgkvartalet i Stjørdal går bra, sier Hammernes.
Replab sin styrke, ifølge nettsiden deres, er at de kan reparere en ødelagt skjerm, skifte et batteri eller en ødelagt ladeport på en halvtime.
Men i Midtbyen er det for få folk som går forbi.
- Inntektene til butikken i Olav Tryggvasons gate sank dramatisk fra oktober i fjor til våren i år, og da var valget enkelt. Vi valgte rett og slett å gå til skifteretten og slå den konkurs. Det er jo litt ekstra leit siden det var der businessen først startet, men det er ikke i Midtbyen kundene er, sier Hammernes.
Langt unna målet
Alle de fire Reblap-verkstedene er adskilte selskaper og dermed er det kun det ene verksteden som rammes av denne konkursen. Hammernes opplyser derimot at de som var ansatt i Midtbyen har blitt omplassert til de andre verkstedene.
- Har dere fortsatt som mål å tredoble inntektene i år?
- Per nå er vi nok langt unna å klare det, men året er ikke over. Vi har ikke fått den økningen vi håpte på, både fordi vi har konkurrenter og fordi det stadig kommer både nye modeller og måter å reparere på. Vi føler likevel at vi er på riktig spor, og så får vi oppsummere når dette året er omme, sier Hammernes.