- Jeg synes det er litt sjarmerende å handle på kjøpesenter. Man er ute blant folk, så det føles sosialt, sier Martine Hustad (22).

Hun er på handletur med barndomsvenninnen Lisa Erlid (22) på Trondheim Torg. Kjøpesenteret er blant dem som har opplevd en nedgang i omsetningen sammenlignet med i fjor. Verken Hustad eller Erild mener de handler mindre på kjøpesenter enn før.

- Jeg foretrekker å gå på kjøpesenter fremfor å bruke nettbutikker. Her får jeg tak i det jeg vil ha med en gang, og i tillegg forsikrer jeg meg om at ting passer og er slik jeg vil at det skal være, sier Erlid.

- Tilsvarer én handledag

Markedskoordinator ved Trondheim Torg, Trine Lise Engen, forteller at de har hatt en nedgang på 1,5 prosent i antall besøkende, noe som gir utslag på omsetningstallene. Sammenlignet med første halvdel av 2016 er omsetningen 0,85 prosent lavere i år. Senterleder Jomar Asbøll mener dette er udramatisk.

- Nedgangen er så liten at det kun tilsvarer én handledag. I fjor var det skuddår, så derfor mener vi at året så langt ikke har vært noe dårligere enn i fjor.

Asbøll sier senteret likevel merker at visse butikker sliter mer enn før.

- Innen tekstilbransjen ser vi en nedgang. Klær- og skobutikker tjener mindre, mens serveringssteder derimot gjør det bedre enn tidligere. Generelt bruker nordmenn mer penger på å spise og drikke ute, og det er en markedstrend som også gjør seg gjeldende på Trondheim Torg.

Lite: Senterleder ved Trondheim Torg, Jomar Asbøll, sier den lille nedgangen Trondheim Torg har opplevd i første halvdel av 2017 har sammenheng med en generell nedgang i markedet. - I tillegg var det skuddår i fjor, så nedgangen er nærmest null. Foto: Kim Nygård

Syd og Sirkus

Etter første halvår er det bare City Syd og Sirkus Shopping som kan vise til økning i salget.

City Syd på Tiller hadde 1,1 prosent økning sammenlignet med samme periode i fjor. Det er senterleder Finn Dybdalen fornøyd med.

- Tatt i betraktning markedsutvikling og konkurransesituasjon, er vi rimelig godt fornøyd med å ha vekst i 1. halvår, sier Dybdalen

- Det er et marked som ikke byr på store økninger eller reduksjoner. Detaljhandel på kjøpesenter har slitt med å ta ut den helt store veksten, og en av årsakene er netthandelen, sier Dybdalen.

Fornøyd: City Syd er ett av kjøpesentre som vokser i første halvdel av 2017. Foto: Vegard Eggen

I tillegg peker han på lokale variasjoner som forklaring. Han tror imidlertid ikke at et metningspunkt er nådd for veksten hos kjøpesentre.

- Det er mer et tegn på et forholdsvis stabilt marked. Men byen vokser jo, så alt ligger til rette. Hvis vi ser litt tilbake i tid er det store endringer som forårsaker vekst, for eksempel utbygging og økt areal, sier han.

Det er tradisjonelt høsten som står for den største omsetningen, forteller Dybdalen.

Vokser: Senterleder Finn Dybdalen ved City Syd er fornøyd med utviklingen i første halvår. Foto: Rune Petter Ness

Størst i byen

I januar spådde Senterleder Bård Bye på City Lade at konkurrenten City Syd fort kunne ta tilbake topplasseringen som Trondheims største kjøpesenter i form av inntekter i sine butikker.

Så langt i 2017 er fortsatt City Lade senteret der kundene legger igjen mest penger, selv om de opplever et fall i omsetningen på 1,2 prosent.

Selv er Bye fornøyd med året så langt, og peker på at de er midt i en stor ombygging.

- Årsaken til nedgangen hos oss ligger i ombyggingen på hele 2200 kvadratmeter, som har pågått siden februar, sier Bye.

Han sier Clas Ohlson, Sigdal og Barnas Hus åpner på det nye arealet, mens det islandske klesmerket Cintamani også åpner butikk på senteret.

Også City Syd gjorde ombygninger som sto ferdig tidligere i år, der de utvidet butikkarealet i tredje etasje med 3000 kvadratmeter.

Nedgang: Senterleder Bård Bye ved City Lade peker på ombygginger som årsak til omsetningsfallet i første halvår. Foto: Nils H. Toldnes

Svikt i Midtbyen

Adresseavisen fortalte tidligere i sommer om kundesvikt i Midtbyen, der omsetningen hadde falt med 4,29 prosent i årets første fem måneder.

Den største prosentvise nedgangen blant sentrene opplever også Byhaven i Olav Tryggvasons gate, der omsetningen falt med 5,2 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år.

Senterleder Elisabeth Høsflot Klæbo sier at en god del av denne nedgangen skyldes en endring hos Vinmonopolet. I fjor høst ble det åpnet et nytt pol på Sverresborg, og Klæbo sier at det påvirker omsetningen hos mange av de andre utsalgene.

- Dersom vi ser bort fra nedgangen på Vinmonopolet har vi en nedgang på to prosent på senteret, skriver hun i en e-post.

I tillegg til Trondheim Torg, registrerer også Solsiden kjøpesenter en liten nedgang i omsetning for første halvår. Mens Engen ved Trondheim Torg forteller at lavere besøkstall i Midtbyen har skylden, peker Solsidens senterleder Ann Kristin Oldervik på at de har mistet en leietaker.

- Vi har en nedgang på 1,5 prosent som skyldes at vi har én leietaker mindre sammenlignet med i fjor. Om vi trekker ut denne leietakerens omsetning går vi akkurat i null, sier Oldervik.

Sommersesongen

Kjøpesenteret Sirkus Shopping på Leangen er det andre senteret som har opplevd en liten vekst i 2017, med en økning i omsetningen på én prosent i første halvår.

Senterleder Trine Foosnæs, daglig leder i Sirkus Shopping, skriver i en e-post at vått sommervær tradisjonelt betyr at folk lettere finner veien til kjøpesentrene. Årets sommermåneder er intet unntak, opplyser hun.

- Vi har hatt bra besøk både på senteret og på spisestedene våre i sommer, og turistene finner lett veien hit. Regnvær i sommerens første halvdel har hatt påvirkning her, forteller Foosnæs.

Hun sier også at senteret har hatt flere nyåpninger som har hatt suksess, som til dels kan forklare økningen i juli.