- Jeg er så glad. Dette betyr utrolig mye for oss!

Erlend Langstrand (27) jubler. Torsdag kunne den unge bedriftslederen feire kontrakten der bedriften Clean Marine Switchboards (CMSw) skal levere styringssystemene til fem hybridelektriske ferjer. Kontrakten ble feiret med kake i bedriftens midlertidige lokaler på Brekstad. Ørland kommune jubler sammen med de unge gründerne.

LES OGSÅ: Det offentlige bruker innkjøpsmakt

Farmen-Finn jubler med dem

- Dette er kjempegreier, helt storveies! Varaordfører Finn Olav Odde (Sp), også kjent som Farmen-Finn, gleder seg over at bedriften som ble etablert så sent som i vår, allerede nå har suksess og trenger både flere ansatte og mer plass.

Blomster-gutter: Finn Olav Odde (Sp), varaordfører i Ørland, gratulerer Erlend Langstrand (t.v.) i bedriften Clean Marine Switchboards med suksess allerede etter noen få måneders drift. I konkurranse med industrigaganter, har den lille og og unge Brekstad-bedriften halt i land en lukrativ kontrakt for å levere styringssystemer til fem hybridferjer.

Odde er særlig glad for at CMSw blant annet tar sikte på å hente inn to elektrolærlinger. Det første bedriften gjorde da kontrakten var på plass, var å søke etter flere folk. I dag er de ni, men trenger 6–7 flere.

Erlend Langstrand, daglig leder i Brekstad-bedriften Clean Marine Switchboards.

Skal ta inn lærlinger

At bedriften med det kompliserte navnet tar sikte på å ansatte lærlinger, er nokså spesielt, siden CMSw selv er rykende nystartet. Selskapet ble stiftet 30. mars i år. Kontrakten for de to hybridferjene (batterielektrisk og diesel) på sambandet Brekstad – Valset og de tre på Hareid – Sulesund på Sunnmøre, er heller ikke deres første oppdrag.

Først Themsen, så Trondheimsfjorden

Akkurat nå pågår montering av tavleskap og ferdiggjøring av programvare som skal inn i to elferjer som skal krysse nedre del av Themsen og gjøre London ørlite grann mer klimavennlig.

Over Themsen: To slike ferjer skal krysse Englands mest kjente elv. Ombord vil den ha styringssystemer fra den lille og unge Brekstad-bedriften Clean Marine Switchboards.

- Vi må for all del ikke få trøbbel med ferjene som skal til London. Hvis noe går galt her hjemme, får vi «bare» Fosna-Folket på nakken. Hvis en ferje driver uten kraft og styring på Themsen, kan det hende at vi må hanskes med selveste BBC, flirer Fosens gladeste bedriftsleder.

Kortreist

En av de hjemlige kontraktene blir særdeles kortreist. Det tar tre minutter på sykkel fra lokalene hos CMSw til det nye ferjeleiet som skal bygges for sambandet ytterst i Trondheimsfjorden, fra Valset i Agdenes til Brekstad i Ørland.

- Vi drømmer om å kunne sette opp et bygg ved havna. Der kan vi være veldig tett på ferjetrafikken, og der kan vi også ha skip og båter liggende for service og vedlikehold, sier Erlend Langstrand.

LES OGSÅ: Snart er det ubemannede skip i Trondheimsfjorden

Del av en revolusjon

I henhold til spesifikasjoner fra hovedleverandøren, skal CMSw levere «hjernen» som er styringssystem for den elektriske energien til fremdriften for ferjene som fra 2019 skal trafikkere de to norske ferjesambandene.

I hele landet pågår en elektrisk ladet revolusjon i ferjetrafikken. 53 samband skal elektrifiseres. I august ble det kjent at Siemens har vunnet anbudet om styringssystemer, batterier og landbasert lading for hybridferjene til sambandet Flakk – Rørvik. På de fem norske ferjene er CMSw underleverandør til Bergens-selskapet Norwegian Electric System (NES), som er en systemintegrator som skreddersyr løsninger til skip. Ferjene skal bygges på et verft i Leirvik i Sogn og Fjordane. Fjord 1 skal være operatør for de to ferjesambandene.

Elferje: Dette er den nye hybridelektriske ferja som skal krysse mellom Brekstad og Valset fra januar 2019. Clean Marine Switchboards har sikret seg kontrakt for å levere systemer og teknologi til fem hybridferjer i Norge.

20 millioner i omsetning

CMSw leverer både hardware og software. De harde varene er pakket inn i romstore tavleskap som skal installeres om bord. De «myke» varene er programvare som får de ulike komponentene til å snakke sammen. Kontraktsverdien for leveransen fra CMSw til de fem norske ferjene er 16 millioner kroner. Medregnet de to London-ferjene og andre oppdrag, har Brekstad-bedriften siden starten i vår allerede sikret seg omsetning på 20 millioner kroner.

- Vi regner med å gå i null i år, men allerede neste år tar vi sikte på å tjene penger, sier Langstrand.

Markedet for elferjer er nytt. Likevel er det allerede knallhard konkurranse. Brekstad-bedriften bryner seg på store aktører som Siemens, ABB, Wärtsilä og Rolls-Royce.

Håper på oppdrett

Erlend Langstrand ser for seg at den lille Brekstad-bedriften skal operere i to nisjer: På systemer til rigger, store skip og ferjer vil de være underleverandør, men til mindre skip, slik som fiskebåter og arbeidsbåter til oppdrettsnæringen, kan CMSw selv ta rollen som hovedleverandør og systemintegrator.

- Her på Brekstad ligger vi perfekt plassert for oppdrettsnæringen. Vi har både Lerøy, Salmar og Marin Harvest i nærheten. Nå gjelder det bare at de kjenner sin besøkelsestid og går over til elektriske båter, sier Langstrand.

Med unntak for Salmars Elfrida, hører alle andre arbeidsbåter i havbruk til fossil-generasjonen.

Har Selfa på laget

På samme el-lag: Erik Ianssen (til venstre) har lang erfaring med nullutslipp til sjøs. Han er medeier og støttespiller for oppstartsbedriften til Erlend Langstrand, Clean Marine Switchboards på Brekstad.

Selv om bedriften og de ansatte er unge, står det en erfaren industribygger i bakgrunnen. Erik Ianssen (63) i Selfa har jobbet med utslippsfrie båter lenger enn de fleste, og eier halvparten av aksjene i CMSw. Resten av aksjene eies av de to gründerne Erlend Langstrand og Marius Dyrseth (29).

- Erik har vært viktig for oss på mange måter, blant annet fordi han har stilt garantier. Det har gjort det mulig for oss å levere anbud helt fra oppstarten. Dyrseth har jobbet på batterifabrikken PBES, som leier lokaler hos Selfa på Selsbakk i Trondheim. Langseth har tidligere vært teknisk sjef i Elpro i Agdenes.