Daglig leder Manfred Skårsmoen i Brewshop har tatt interessen for ølbrygging fra å være hobby til å bli jobb. Sammen med broren Ronny Skårsmoen startet han butikken, som selger utstyr og råvarer til ølbrygging.

- Det var en hobby, og vi har alltid hatt en gründer i oss. Sommeren 2015 startet vi Brewshop, og utover høsten økte omsetningen og vi måtte ha større lagerplass, sier Manfred Skårsmoen.

Han eier 60 prosent mens broren eier 40 prosent av selskapet bak butikken, Brewhouse as.

Fra å ha en palle på et billakkeringsverksted som lager, har de etter hvert flyttet butikken og lageret til et lokale på 250 kvadratmeter i Nardoveien 6. I fjor solgte Brewshop, som også er nettbutikk, råvarer som malt, humle og gjær og utstyr for 6,4 millioner kroner. I år venter eierne en dobling, og at omsetningen havner på 12 til 15 millioner før moms.

- Jeg håper på en dobling av omsetningen også neste år, sier Skårsmoen, om utsiktene for 2018.

- Begynte i rett tid

Han anslår at rundt 60 prosent av kundene kommer fra trondheimsområdet, men det blir stadig flere fra andre deler av landet som handler i nettbutikken.

- Vi er en av de fire-fem største butikkene med ølbryggingsutstyr på nett i Norge. Nå er det cirka 40 butikker på nett, som selger utstyr til ølbrygging her i landet. Vi begynte i rett tid. På nettet selger vi nå mer til Oslo-området enn til kunder i Trondheim, sier Skårsmoen.

Brewshop har fem ansatte.

- Vi har cirka 40 betalende kunder innom butikken hver dag, i tillegg kommer de som har bestilt og betalt på nett, sier Skårsmoen.

I Trondheim selger også Bakke Brygg og Brewlab utstyr til ølbrygging.

Truls Rasmussen i Brewshop sørger for at kundene får de råvarene og utstyret de bestiller.

Lager egne oppskrifter

Salget av øl brygget av mikrobryggerier er økende her i landet, og ølutvalget i dagligvarebutikkene har økt kraftig. Mange har kalt ølet den nye vinen. De siste årene har også interessen for å brygge øl hjemme økt, forteller Skårsmoen.

- Interessen for øl har vært stor de sist årene. Interessen for ølbrygging vokser fortsatt. Vi får hele tiden nye kunder som ønsker å komme i gang og spør om råd, sier Skårsmoen.

Han tror ikke interessen for å brygge øl hjemme er en kortvarig trend.

- Det blir aldri kjedelig. Vi har ølsett med råvarer til 80 sorter øl. Mange begynner med det, så lager de egne oppskrifter og eksperimenterer, sier butikkeieren.

Blant ølsettene fra seks bryggerier, er også kjente ølsorter fra Trondheims-bryggeriene Austmann og To Tårn.

Har utviklet eget utstyr

I Brewshop har vareutvalget økt mye siden de startet opp sommeren 2015. De to brødrene begynte å selge det Skårsmoen kaller ølbryggesett, som Brewshop importerer fra USA. Det er små esker med alt av utstyr og råvarer du trenger for å brygge tre liter ferdig øl på kjøkkenbenken.

- Det er en typisk gaveting, og vi selger mange av dem mot jul, sier Skårsmoen.

Butikken importerer utstyr direkte fra produsenter i utlandet.

- Det er viktig med tanke på marginene, sier Skårsmoen, som forteller at han og broren hele tiden prøver å utvide vareutvalget.

- Vi er glad i gadgets, og på kvelden googler vi for å finne nye produkter. Flere av våre produkter er vi først ute med i Europa, sier Skårsmoen.

Han og broren har også utviklet utstyr selv som de produserer i Kina.

Vil selge til andre butikker

Brewshop selger ikke bare til forbrukere.

- Vi selger utstyr til mikrobryggerier i Midt-Norge og andre butikker. Et utviklingsmål fremover er å vokse videre i proffmarkedet, sier Skårsmoen.

Brewshop vil også starte med eksport i høst.

- Det er i hovedsak til Sverige og Danmark. I Norge er hjemmebryggingsmarkedet større enn i nabolandene, sier Skårsmoen.

Liker øl-gadgets

Hovedtyngden av hjemmebryggerne er godt voksne menn.

- Det er mange menn, men også flere og flere damer. Det er flest menn fra 40 til 50 år. Det er en hobby for dem, som modellfly. Vi selger også mange gadgets. Når de først begynner med ølbrygging, så utvider de etter hvert utstyrsporteføljen, sier Skårsmoen.

For å nå nye kunder og svare på spørsmål fra dem de har, bruker Brewshop sosiale media som Facebook og Instagram aktivt. Skårsmoen peker på at det er viktig å svare raskt og ha kort leveringstid.

- Merket for responstid på Facebook skal alltid lyse grønt, sier Skårsmoen.