- Dette er artig å være med på!

Hvis det ikke var for at Bjørn Tore Orvik har ører, ville gliset gått hele veien rundt.

En ett år gammel idé

LES OGSÅ: Her kan du se video av modellen av skipet i havlaboratoriet på Tyholt

Han er fra Molde, har bakgrunn fra offshore og skipsfart, men det er jobben i Yara som kan gi ham noen linjer i historiebøkene. Ideen om selvkjørende skip er bare ett år gammel, men er allerede blitt så konkret at skipsmodellen til «MV Yara Birkeland» i disse dager testes i de hydrodynamiske bassengene til Sintef Ocean på Tyholt i Trondheim.

FØRST I VERDEN: Når «MV Yara Birkeland» er ferdig bygd, trolig i 2019, vil det bli verdens første helektriske og selvgående konteinerskip. Skipet i full størrelse blir 80 meter langt. Modellen som i disse dager testes i de hydrodynamiske bassengene hos Sintef Ocean på Tyholt er 6,36 meter lang. Akkurat som modellen, vil heller ikke det ferdige skipet ha noen overbygning slik tradisjonelle skip har.

Yara Birkeland vil bli det første helektriske og selvkjørende konteinerskipet i verden. Etter planen skal fullskalaversjonen av skipet sjøsettes i første kvartal 2019. Etter et år med bemannet testing, skal skipet fra 2020, uberørt av menneskehender, frakte kunstgjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya ved Porsgrunn i Telemark til Brevik og Larvik.

LES OGSÅ: Forsker sa i 2016: Selvkjørende skip først om fem til ti år

Ringte til Kongsberg

- Jeg ringte til Kongsberggruppen, fordi jeg visste at de har teknologi til å kunne lage et selvkjørende skip. Det har gått fort fra idé til realisering, fordi alle gode krefter har vært for dette. Det er et kjempemorsomt prosjekt, fordi det er sånn entusiasme, sier Bjørn Tore Orvik. Han er prosjektleder for Yara Birkeland.

Skipet skal eies av industrikonsernet Yara. Det vil bli 80 meter langt og skal kunne frakte 120 konteinere lastet med kunstgjødsel. Yara Birkeland skal ikke bare være ubemannet. Også lossing og lasting vil skje uberørt av menneskehender. Skipet skal bukseres til kai ved hjelp av store sugekopper. Det er ikke bestemt hvor skipet skal bygges.

LES OGSÅ: Seriestart i Adresseavisen: Roboten vil gjøre fantastiske ting

- Dette er fremtiden

Kongsberggruppen leverer sensorer og kontrollsystemer til det selvgående skipet. Konsernsjef i Kongsberggruppen, Geir Håøy, sier til Adresseavisen at Yara Birkeland er starten på noe veldig stort.

- Autonome skip er fremtiden. Først vil vi se det i nærskipsfart, slik som med Yara Birkeland. Senere vil vi se autonome skip i større skala og på lengre ruter. Det gjenstår å se om skip vil bli helt selvstyrte, eller om det blir en kombinasjon av mannskap ombord og roboter og sensorer, sier Håøy.

LES OGSÅ: Trondheimsfjorden er testområde

Militær teknologi

Konsernsjefen opplyser videre at Kongsberggruppen gjør bruk av både militær og sivil teknologi når de skal levere utstyr til Yara Birkeland. Kongsberggruppen er en av de norske bedriftene som nå posisjoner seg for å gjøre Norge ledende når verdenshavene skal digitaliseres.

- Digitalisering i praksis

- Dette er digitalisering i praksis, sa sjefen i Sintef Ocean, Vegar Johansen, på et arrangement i havlaboratoriet torsdag. Yara Birkeland er blitt kalt «Havets Tesla». Skipet kan bli en viktig test på Norges evne til å bli verdensledende på selvkjørende skip.

Enova støtter Yara Birkeland med 133,6 millioner kroner. Det utgjør vel en tredel av samlet investering på rundt 400 millioner kroner.

Tett trafikk på sjøen

Yara Birkeland skal frakte kunstgjødsel til Yaras nærmeste kunder. I dag skjer denne transporten på 40000 årlige turer med vogntog, delvis i tett befolkede områder i Grenland. Det er mye trafikk også i farvannene der Yara Birkeland skal seile, særlig om sommeren. Konteinerskipet blir derfor en test på om det lar seg gjøre med skipstrafikk uten mannskap.

På Tyholt fikk Bjørn Tore Orvik kun styre modellen av «MV Yara Birkeland». Når fullversjonen ligger på vannet om halvannet år, kommer en moldenser til å være sprekkeferdig av stolthet.