Den spillbaserte læringsplattformen, Kahoot, ble utviklet ved NTNU og er i dag et av de raskest voksende læringsverktøyene i verden. Kahoot har mer enn 50 millioner unike månedlige brukere, men all bruk har så langt vært gratis.

- Hver gang jeg snakker om Kahoot får jeg spørsmålet: «Hvordan tjener dere penger?». Her kommer det et svar på hvordan vi kan tjene penger, sier Alf Inge Wang, medgründer og spillprofessor ved NTNU.

I dag ble Kahoot Plus lansert. Dette er en premium versjon av spillplattformen, som er skreddersydd for bedriftsopplæring. Denne skal møte det Kahoot mener er et økende behov for å øke effekten av læring i bedrifter.

Kan bruke bedriftslogo

Kahoot viser i en pressemelding til at bedrifter i dag bruker mer enn noensinne på internopplæring, og bedriftsbruken av Kahoot har vokst med over 150 prosent siden i fjor. Kahoot brukes for å lage interaktive læringsspill, enten som opplæringsmateriell til ansatte eller for å underholde på interne arrangementer.

Mer enn 16 millioner bedriftsbrukere har deltatt i minst en Kahoot og mer enn 2,5 millioner spill har blitt spilt i bedriftssammenheng siden 2013, det viser Kahoots egne tall.

Med Kahoot Plus får bedriften sitt eget lukkede område, og bedriftens logo kan legges til og vil være synlig under hele spilltiden.

Fortsatt gratis for skoler

- Milliarder av kroner og millioner av timer blir kastet bort på ineffektiv bedriftsopplæring hvert år. Alle har på et eller annet tidspunkt lidd seg gjennom kjedelige presentasjoner eller treningssesjoner. Vi mener bedriftsopplæring ikke bare skal være nyttig, men også morsomt, minneverdig, inspirerende og til og med magisk, sier Erik Harrell, administrerende direktør i Kahoot.

- Et viktig tillegg er at ved at bedrifter betaler for å bruke Kahoot Plus bidrar de å holde Kahoot gratis for skoler over hele verden, sier Harrell.

For bedriftskunder blir det mulig å få egne rapporter og resultater helt ned til hver enkelt ansatts nivå. Slik kan bedriften lett finne ut hvilke emner de ansatte mestrer og ikke, og hvilke læringsområder det må fokuseres mer på.

Selger seg til næringslivet: Spillprofessor og en av gründerne bak spill-suksessen Kahoot, Alf Inge Wang, får ofte spørsmål om hvordan appen tjener penger. Nå skal de ta betalt for en egen app for bedrifter og organisasjoner. Foto: Vegard Eggen