Zedge startet som et nettsted der brukerne kunne utveksle ringetoner, skjermsparere og bakgrunnsbilder for mobiltelefoner, og etter at de lanserte sin egen app har den blitt lastet ned over 260 millioner ganger.

Nå vil selskapet å la artister bruke appen til å spre og selge det de lager, og det er dette den nye avdelingen i San Francisco skal jobbe med.

Mer innhold

Administrerende direktør Tom Arnøy i Zedge kaller det å «utvide økosystemet» rundt Zedge-appen, der brukerne nå får tilgang til mer innhold.

Han sier at det er en del av strategien for å øke veksten og nå bredere ut.

- Avdelingen i San Francisco Bay-området skal ha fokus på markeds- og forretningsutvikling, mens mesteparten av programvareutviklingen skal skje i Trondheim, sier Arnøy til Adresseavisen.

Zedge har siden i sommer samarbeidet med det amerikanske selskapet Freeform om å etablere en slik digital markedsplass.

Nå har selskapet kjøpt opp enkelte rettigheter som Freeform satt på. I tillegg begynner flere av Freeforms nøkkelpersoner i Zedge, inkludert selskapets grunnlegger og daglige leder Tim Quirk.

Quirk har tidligere jobbet som programmeringssjef i Googles appbutikk Google Play, og han var også med på å bygge opp musikkstrømmetjenesten Rhapsody, ifølge Zedge.

Quirk får med seg medgrunnlegger Bryan Calhoun fra Freeform, og de skal nå ansette flere ved det nye kontoret i San Francisco.

Arnøy sier at de allerede er i gang med å hente inn flere folk, men vil ikke spå hvor mange ansatte de kan bli på USAs vestkyst.

Færre brukere

Arnøy og to medgründere startet Zedge som et prosjekt i 2003, og den første appen for Android-telefoner ble lansert seks år etterpå.

Zedge er registrert i USA, men hovedvirksomheten ligger i datterselskapet Zedge Europe som har hovedkontor i Teknobyen på Tempe i Trondheim. Selskapet har også en avdeling for produktutvikling i Helsinki i Finland.

Lokalt: Selv om selskapet er registrert i USA, foregår hovedvirksomheten i Zedge i Trondheim. Selskapet holdt tidligere til på Lade, men har nå kontorer i Teknobyen. Foto: Ole Martin Wold, OLE MARTIN WOLD

I april i år hadde selskapet rundt 31 millioner aktive brukere, som var en nedgang på rundt fem prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Arnøy sier at nedgangen i all hovedsak skyldes at selskapets Iphone-app ble fjernet fra Apples appbutikk.

Zedge oppfylte ikke Apples krav, og Arnøy sier at de relanserte etter å ha gjort noen endringer.

- Investert mye

I perioden fra februar til april lå inntektene omtrent flatt sammenlignet med samme periode i fjor, viser det sist tilgjengelige kvartalsregnskapet. På grunn av lavere kostnader, endte perioden likevel med et lavere underskudd.

Arnøy sier at selskapet ikke har klart å opprettholde veksten de hadde tidligere, men sier at de har tro på at det vil endre seg:

- Vi har i det siste året investert mye i infrastruktur og kjerneteknologi for å være bedre posisjonert for videre vekst, sier han.

Zedge ble børsnotert i New York i mai i fjor, men kursen har falt jevnt og trutt siden børsnoteringen.

Nå har selskapet en markedsverdi på rundt 20,4 millioner dollar, som tilsvarer rundt 163 millioner kroner med dagens valutakurs. Før børsnoteringen ble Zedge verdsatt til 27 millioner dollar.