Her er oversikten over hva regjeringens forslag til statsbudsjett betyr for veiutbygginga i Trøndelag.

225 millioner til E6 Tiller-Melhus

I forslaget foreslår regjeringen å bruke 535 millioner til E6-utbyggingsprosjektet mellom Tiller og Melhus. Av dette legges det opp til 225 millioner kroner i statlige midler og 310 millioner kroner fra bompenger.

Bygginga av firefelts motorvei på strekningen er i full gang, og etter planen står veien klar i 2019. Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim.

- Vi kunne kanskje ha tenkt oss at en større andel av E6-pengene var statlige midler og at vi kunne bruke mindre bompenger. Vi får imidlertid de pengene vi har behov for, så dette har ingen praktisk betydning for fremdriften i prosjektet, sier leder i Miljøpakkens sekretariat, Henning Lervåg.

SE VIDEO: Bli med å «prøvekjør» nye E6 på Tiller

60 millioner til E6 i Soknedal

Regjeringen foreslår å bruke 220 millioner kroner på E6-prosjektet i Soknedal i 2018, fordelt på 60 millioner kroner i statlige midler og 160 millioner kroner igjennom bompenger.

Bygginga av 6,4 kilometer med ny to- og trefelts E6 mellom Vindåsliene og Korporalsbrua i Midtre Gauldal kommune startet i september 2017, og veien ventes åpnet for trafikk i 2020.

- Vi har fått de midler vi har bedt om, og det blir full aktivitet med dette. Vi har også ubrukte statlige midler fra 2017 som kommer til disposisjon neste år, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

180 millioner til E39 Klett - Bårdshaug

Regjeringen legger opp til å bruke 180,3 millioner på E39 mellom Klett og Bårdshaug i 2018. Veien sto ferdig i 2005, og årlig betaler staten ut midler til OPS-selskapet som drifter veistrekningen.

Inkludert i overføringen til prosjektet er midler til å følge opp krav til blant annet tunnelsikkerhet.

Ikke noe svar om Sluppen bru

Regjeringen svarer ikke på spørsmålet om bompengeforskuttering av prosjektet med nye Sluppen bru i budsjettforslaget.

I Nasjonal Transportplan som kom i vår legges det opp til at brua kan stå ferdig først etter 2024, men trondheimspolitikerne har søkt om å få forskuttere prosjektet ved hjelp av bompenger. Det var ventet at det kunne komme en avklaring på spørsmålet om forskuttering i budsjettet.

Regjeringen skriver følgende om søknaden:

«Det er søkt om å kunne forskuttere midler til Nydalsbrua (tidligere Sluppen bru) med tilknytninger. Denne søknaden vil bli vurdert i forbindelse med fremleggelsen av egen sak om trinn 3.» (Trinn tre av Miljøpakke Trondheim, red. anm.).

- Det har ingen praktisk betydning at regjeringen ikke tar stilling til bompengeforskuttering i budsjettforslaget, dette skal uansett avgjøres snart i en egen prosess, sier strategisjef i Statens vegvesen region midt, Kjetil Strand.

Strand mener det er langt mer interessant å se hva som står om prosjektet i Statens vegvesens forslag til handlingsprogram for de neste seks årene, som legges frem fredag.

Ikke penger E6 Åsen - Steinkjer

I Nasjonal transportplan omtaler regjeringen E6-utbyggingsprosjektet mellom Åsen og Steinkjer og E14-utbyggingsprosjektet mellom Stjørdal og Meråker. Det er ikke satt av penger til disse prosjektene i budsjettforslaget.

- Vi forventet ikke midler til disse prosjektene i 2018-budsjettet, de ligger begge inne i siste del av NTP-perioden. Når det gjelder E14 Stjørdal - Meråker mener vi det er for tidlig å starte med full planlegging. For E6 Åsen - Steinkjer er det viktig at vi fortsetter planlegginga som vi er godt i gang med. Vi mener vi får nok midler til den nødvendige planlegginga av våre E6-prosjekter i Trøndelag, sier Kjetil Strand.

Ikke penger til E39 Betna - Stormyra

Regjeringen foreslår heller ikke å sette av penger til utbygging av E39 mellom Betna og Stormyra, i kommunene Halsa og Hemne. Prosjektet er omtalt i Solbergregjeringens NTP.

Prosjektet innebærer en utbygging av tre strekninger som vil gi 26 kilometer ny vei med gul midtlinje, ifølge vegvesen.no.

Midtrekkverk, jernbaneundergang og flomsikring

Regjeringen foreslår å sette av midler til trafikksikkerhets- og utbedringstiltak flere steder langs E6 i Nord-Trøndelag.

På strekningen mellom Vassmarka og Rognlan i Levanger kommune skal bygginga av midtrekkverk videreføres. Det settes også av midler til fjerning av farlige avkjørsler ved Mulelia ved Levanger. I Namskogan kommune skal det etableres en jernbaneundergang ved Vintermyr, og i Grong kommune foreslås det tiltak for å bedre fremkommeligheten ved flom.

Kraftig økning til Nye Veier

Regjeringen forslår å bevilge nesten 5,3 milliarder kroner til veiselskapet Nye Veier AS i 2018. Dette er en økning fra 2017-budsjettet med godt over to milliarder kroner, eller over 70 prosent.

Nye Veier har ansvaret for mye av den planlagte E6-utbygginga nord og sør for Trondheim, og skal også bygge veier flere andre steder i landet. Den foreslåtte bevilgningen for 2018 er til veiselskapet som helhet, og ikke til Nye Veier i Trøndelag alene.

Trøndelagssjef i veiselskapet, Johan Arnt Vatnan er godt fornøyd med budsjettforslaget.

- Økninga i bevilgninger er i tråd med rammeavtalen som er gjort med Nye Veier. Dette viser at regjeringen står ved sine forpliktelser, sier Vatnan.

I budsjettet legger regjeringen opp til at Nye Veier skal få overta ansvaret for utbygging av E6-strekningen mellom Melhus sentrum og Skjerdingstad (rett sør for Melhus sentrum). Dette er «den glemte veistubben», som Adresseavisen har skrevet flere artikler om. Adresseavisen har tidligere fortalt at Samferdselsdepartementet ønsker å overlate denne veistrekningen til Nye Veier, men før dette kan bli en realitet må det godkjennes av Stortinget.

Nye Veier skal ikke bygge veier i Trøndelag i 2018, men tar sikte på oppstart av sitt første trønderske veiprosjekt, E6 Ranheim - Åsen, sommeren 2019.

- Mangler penger til tunnelsikkerhet på fylkesveier

Midler til fylkesveiene er bakt inn i rammene til fylkeskommunen, det er derfor vanskelig å si nøyaktig hvor mye penger som er satt av til fylkesveier for Trøndelags del i 2018, ifølge Erlend Solem som er direktør for samferdsel i nye Trøndelag fylke.

Solem påpeker at det er et stort behov for tilleggsbevilgninger til tunnelsikkerhetstiltak, rassikring og midler til å fjerne etterslepet på fylkesveiene. Han har imidlertid  ikke funnet noen slike tilleggsbevilgninger i budsjettforslaget.

- Vi mangler over 400 millioner kroner for å klare å gjennomføre tunnelsikkerhetstiltak på fylkesveiene og dette er vi pålagt å gjennomføre innen 2019. Vi blir nå nødt til å sende et brev til staten der vi forteller at vi bryter med bestemmelsene i tunnelforskriften, sier Solem.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter